Baka László: Mindig vonzottak a nagy márkaértékű világcégek

Baka László: Mindig vonzottak a nagy márkaértékű világcégek
Szerdahelyi Csaba  |  2022. 09. 16., 13:19

Most az azonnali megvalósítás vált fontossá: olyan időket élünk, hogy addig kell építeni, alkotni, amíg lehet, amíg a körülmények engedik – mondta az Üzletemnek Baka László, az Árukereső.hu marketingvezetője.

Baka László nem hisz a kézi vezérlésben, a fokozatosan kibontakozó önállóságban viszont annál inkább: kollégái ezt tudják, értik, és hálásak is érte. Fontosnak tartja hangsúlyozni, hogy ne féljünk hibázni, vállaljuk fel a tévedésünk következményeit és mihamarabb javítsuk ki azt, amit elrontottunk. Ha az is érdekli, hogy László melyik szakmában próbálná ki magát szívesen, a választ elolvashatja az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatának 435. interjújában.

Mit tart karrierje eddigi csúcsának?

– Amennyiben azt vesszük alapul, hogy tíz évvel ezelőtt, még kezdőkoromban a leghőbb vágyam az volt, hogy önálló marketingvezetője legyek egy cégnek, akkor a mostani pozícióm kétségtelenül annak tekinthető. Ráadásul jó emberekből álló saját csapatot menedzselhetek, mindezt Magyarország egyik legmeghatározóbb e-kereskedelmi vállalatánál, ahol három piac, a magyar mellett a bolgár és a román brand marketing tevékenységért is felelek – azt hiszem, egy szavam se lehet. Ezzel együtt nem érzek hátradőlési kényszert, hiszen minden pozícióból tovább lehet lépni.

Milyen távra tervez?

– Korábban nagyon is hosszú távra terveztem, nyugdíjpénztári tag is extrakorán lettem, 25 évesen léptem be. Aztán megváltozott az élethez való hozzáállásom, amelynek több oka is volt. Az egyik a családi élet, amelybe a kiszámíthatóság mellett jól bele kell férnie a rugalmasságnak is – ennek most minden szépségét átéljük a feleségemmel egy tündéri kéthónapos csöppséggel. A változás másik oka, hogy hamarabb lettem marketingvezető, mint azt korábban gondoltam és terveztem. Ez pedig a hosszútávú szemléletről áthelyezte a hangsúlyt a rövidebb, projektalapú gondolkodásra. A harmadik faktor pedig a bizonytalanság, amelyet előbb a COVID-19, utána pedig a háborús helyzet vitt bele a mindennapjainkba. A hosszútávra szóló tervek helyett most az azonnali megvalósítás vált fontossá: olyan időket élünk, hogy addig kell építeni, alkotni, amíg lehet, amíg a körülmények engedik.

Mi szerepel a szakmai bakancslistáján?

– Remekül érzem magam a mostani helyemen, azonban egy globális márkabevezetésre vagy nemzetközi rebrandingre fókuszáló projektbe szívesen beneveznék. Szektorpreferenciáim nincsenek ugyan, de a nagy márkaértékű világcégek mindig is vonzottak, különösen a kézzelfogható produktumokat előállító gyártóvállalatok, illetve a tech cégek. Most még nem állok rá készen, de az elszántság megvan bennem akár arra is, hogy egyszer kipróbáljam magam egy elsőszámú vezetői pozícióban.

Kitől tanulta eddig a legtöbbet?

– Nem tudnék egyetlen embert megnevezni. Szívesen kapok és kérek tanácsot nagy élettapasztalattal rendelkezőktől, mert érdekel, hogyan tekintenek egy-egy keményebb helyzetre, megoldásra váró problémára. Ugyanakkor rengeteget tanulok csendes megfigyelőként egy csomó szakmai és egyéb élethelyzetből: milyen szituációk alakulnak ki, hogyan viselkednek egymással a szereplők, hogyan reagálnak egymásra, milyen mederben folyik köztük a kommunikáció, hogyan érvényesítik érdekeiket és még sorolhatnám.

Mivel motiválja a kollégáit?

– Leginkább azzal, amivel magamat: a folyamatos fejlődés rengeteg befektetett energiát és munkát igényel. Ahogyan dolgozni is csak sokat és keményen érdemes, úgy, hogy rendesen odatesszük magunkat. Magammal szemben is ezek az elvárásaim, igyekszem kivenni a részem a munkából, hogy ne csak a szavak szintjén tudjak példát mutatni. Fontosnak tartom hangsúlyozni számukra azt is, hogy ne féljünk hibázni, hanem vállaljuk fel a tévedésünk következményeit és mihamarabb javítsuk ki a dolgot, ügyelve arra, hogy legközelebb ne forduljon elő. Igyekszem változatos feladatokkal megbízni, új és újabb dolgokba bevonni, mozgásban tartani őket, velük együtt végighaladni egy-egy összetettebb szakaszon, hogy könnyebben és magabiztosabban sajátítsák el a folyamatokat. Azt is fontos motivációs faktornak tartom, hogy egyenrangúságra, partnerségre törekszem a munkahelyi kapcsolataimban, nem igazán hiszek a kézi vezérlésben, mikromenedzselésben, annál inkább a fokozatosan kibontakozó önállóságban: ezt tudják, értik, és hálásak is érte.

Melyik szakmában próbálná ki magát szívesen?

– Egészen biztos, hogy valami természethez közeliben. Az egyik nagyapám kádár volt, ezért nagyon közel állnak hozzám az olyan tevékenységek, amelyekkel megfogható, konkrét végterméket lehet előállítani: egy tökéletes zsebkést, egy bőrből készült övet vagy egy kézzel faragott bútort. De ugyanígy akár erdőmérnökként is el tudnám képzelni az életemet. Ezen a ponton – a természet mellett – bejön a gasztronómia, mint meghatározó vonulat az életemben, úgyhogy a vendéglátás nagyon hagyományos, nagyon természetközeli formáját is hadd említsem meg, mint lehetséges opciót.

Hogyan építi üzleti kapcsolatait?

– Inkább a meglévők ápolásának szentelem a figyelmemet, úgyhogy a minőséget tartom szem előtt, nem pedig a mennyiséget.

Mire sajnálja az idejét?

– A felesleges tevékenységekre, legyen szó parttalan megbeszélésekről, értelmetlen tárgyalásokról vagy sehova nem vezető vitákról. Önmagában semmiféle örömet nem okoznak a konfliktusos helyzetek.

Mivel lehet felbosszantani?

– Az igazságtalan vádaskodást vagy a felelősség már-már kötelező áthárítását megérteni is nehezen bírom, noha tisztában vagyok vele, hogy mindkettő része a kulturális örökségnek. Ugyanakkor nem igazán látszik rajtam, hogy felbosszantanak, ezt rutinosan és elég hatékonyan tudom leplezni, elkerülendő a felesleges konfrontációkat.

Milyen önkéntes munkát vállalna?

– Ebben is a természetközeliség a meghatározó: néhány barátommal már több alkalommal szedtünk össze egy teherautónyi háztartási vagy építkezési hulladékot a határban. Az önkénteskedésben meghatározó momentummá válhat, hogy a saját környezetünkért tudunk tenni; ez talán még fontosabb, mint az, hogy egyre több munkahelyen – így például nálunk is – plusz szabadnappal díjazzák az önkéntes munkákat.

Mire nem sajnálja a pénzt?

– Először is a családomra, különösen azóta, hogy megszületett a kislányunk. És bár első a szeretet, a megfelelő anyagi háttér különösen az ilyen bizonytalan világban igen fontossá válik. Nem sajnálok költeni az értékállóságra, például a házunk célirányos fejlesztésére, legyen szó energiatakarékosságról vagy kényelemről. Végül nagyra értékelem a mediterrán konyhát, különösen a tengeri herkentyűket vagy halakat, amelyeket ugyanúgy nagyon szívesen elkészítek otthon, mint egy közepesen átsütött steaket.

Mi tudja a legjobban kikapcsolni?

– Egy önfeledt séta a természetben, az erdőben mindig megnyugtat, akár a felkelő nap, akár a telihold adja a társaságot.

(Fotó: Árukereső.hu)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS