A vásárlások 85 százalékában nők döntenek, így jó okkal várnánk, hogy a cégek figyelembe veszik az igényeiket. Ezzel szemben a nők 91 százaléka csalódott! Túlfilterezett, 20 éves modellekkel reklámozni szemránckrémet tényleg menő? Lelkiismeret-furdalást kelteni a nőkben, hogy elég jó anyák-e, ha nem a terméküket választják, biztosan jó ötlet? Azt gondolnánk, mára ezek a kérdések fel sem merülhetnének, ám a probléma nagyobb, mint hinnénk.
Kevés cég kezeli a helyén azt a tényt, hogy manapság a női fogyasztók hatalmas vásárlóerőt és befolyást jelentenek, ezért az ő bizalmuk elnyerése óriási jelentőséggel bír. A felmérésekből kiderült, hogy a nők ma a családi kasszát érintő kérdésekben a fő döntéshozók. Azonban fontos tudni, hogy a női célcsoport nem az eddig használt, főleg férfiakra összpontosító marketingkommunikációt várja el a hirdetőktől. Ennek felismerésében és alkalmazásában nyújt segítséget egy új marketing irányzat, a B2W.
A nő dönti el, mit használ a család
Egy felmérés szerint a családokban 90 százalékban a nők döntenek az egészségügyi kérdésekben, valamint 82 százalékuk az elsődleges döntéshozó a háztartás pénzügyeit illetően. A nők 61 százaléka szívesebben tesz egy terméket a kosarába, ha jelenleg is azt a márkát használják, 57 százalékuk akkor, ha van hozzá kupon, 56 százalékuk pedig akkor, ha látta azt a terméket áruházi hirdetésben vagy hírlevélben.
A nők vásárlásainak több mint 50 százaléka hagyományosan férfiaknak szóló termékekre vonatkozik, beleértve a gépjárműveket, az otthoni barkácseszközöket és az elektronikai dolgokat is. A nők bevásárlásai az összes fogyasztói vásárlás 85 százalékát teszik ki, ők gondoskodnak ugyanis a családról is. Jobban ismerik az árukat, az árakat a férfiaknál, ezért sokkal tudatosabban vásárolnak.
„A nők teljesen másképp állnak a pénzhez, mint a férfiak. Élvezni szeretnék azt, amit vásárolhatnak rajta. A befektetéseknél hosszú távon gondolkodnak. Meglepő adat, hogy a nők kezelik a fogyasztói vagyon több mint kétharmadát, és ők irányítják a legnagyobb tranzakciókat is, pedig a keresetük a mai napig a legtöbb ágazatban jóval alacsonyabb, mint a férfiaké” – mondta Pálfi Éva marketing szakember.
Magyarországon az egyedülállók 68 százaléka nő, a magyar nők 41 százaléka egyedül neveli a gyermekét. Az egyszemélyes háztartásokban élő nők arányában Európában csak Litvánia előzi meg hazánkat. Ezekben a háztartásokban értelemszerűen a vásárlások 100 százalékáról nő hoz döntést.
Ami sztereotip, szexista, erőszakos, hazug és manipulatív, az rossz érzést kelt a nőkben
Szükség van arra, hogy a vállalkozók megértsék: a nők és a férfiak másképp vásárolnak, más szempontok alapján döntenek.
„Szeretném, ha minden nő tisztában lenne az értékeivel, okos fogyasztóvá válna, aki felismeri, mi jó neki, és nem hagyja magát manipulálni. A cégek, amelyek nőknek adnak el, pedig olyan élményeket teremtenének nekik, amelyek képesek kiszakítani őket a mindennapok rutinjából, tesznek értük és inspirálják őket. Ez mindkét fél érdeke, hiszen így a nőket támogatják, segítik döntéseikben, énképük megerősítésében, míg a cégeknek jobb ügyfelei lesznek, ezáltal sikeresebbé és eredményesebbé válnak” – osztotta meg küldetését Pálfi Éva.
Mi az a B2W?
A B2W jelentése Business to Woman, amely olyan nőket célzó üzleti tevékenységeket takar, melyeket a hirdető kifejezetten női célcsoporttal folytat. A cégek az erre épülő kommunikációval hatékonyabban és eredményesebben tudják termékeikkel vagy szolgáltatásaikkal kiszolgálni a nőket, akikben a személyes megszólítottság bizalmat és elégedettséget ébreszt. Ez mindenki számára előnyös helyzet.
A nők számára nem csupán a végeredmény, a tranzakció a lényeg, ők folyamatos kapcsolatra, kapcsolódásra vágynak. Azonban csakúgy, mint a legtöbb iparágat, a reklámipart is a férfidominancia jellemzi, annak ellenére, hogy egyre több a nő a reklámszakemberek között. Eddig ők is a maszkulin marketingkommunikációt tanulták, ám mostantól már egyetemi képzésben is szerepel a B2W marketing.
A nők imádnak vásárolni, ráadásul képesek sokkal több pénzt is kiadni egy cég termékeiért, ha elismerik őket, elfogadják az életmódjukat.
„Lényeges szem előtt tartani, hogy a női célpiac hatalmas és sokszínű. Már a különböző generációkat nézve is más problémákkal, motivációval találkozunk, de ott vannak az eltérő életkörülmények, személyiségek és más szempontok is. Ezért minden potenciális női vásárlóra egyéniségként kell tekinteni, az egyéni igényeire fókuszálni és reagálni. Eljött az ideje olyan termékek és kampányok tervezésének, melyeket a nők egyedi igényeire szabtak – hangsúlyozta Pálfi Éva.
A sikerhez vezető első lépcsőfok
Éva olyan cégeknek tervez brand stratégiát, stílust, vizuális marketinget, arculatot és webdesignt, kampányokat, amelyek nőknek adnak el. Egyetemi oktató a Budapesti Metropolitan Egyetemen, ahol a B2W marketinget mesterszakon végzett marketingeseknek tanítja.
Az általa vezetett B2W Akadémián cégvezetőket, marketingeseket és nagyvállalati döntéshozókat mentorál, akik Éva stratégiájával 1 év alatt megújulnak, hálásabb és hűségesebb női vevőket vonzanak.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.