Egyre borúsabb a cégvezetők jövőképe

2022. 11. 09., 14:11

Cégvezetőket kérdezett a tisztább helyzet- és jövőképről az OPTEN és a Bridge Budapest. A pozitív jövőkép, ha csekély mértékben is, de átlagosan jellemzi a megkérdezetteket, de az előrejelzésük romló állapotot feltételez. A kereskedelemben működő vállalkozások a legborúlátóbbak, míg a szolgáltatási szektor a legpozitívabb üzleti tekintetben. A privát életükben sokkal pozitívabb a jövőképük a cégvezetőknek, viszont a következő negyedévre nagyobb visszaesést várnak ezen a területen. A cégtulajdonosok jövőképe romlik leginkább.

Az OPTEN-Bridge Business Jövőkép Mátrixa október végén szondázta, hogy milyen hangulatban vannak a cégvezetők hazánkban. Az üzleti és privát hangulatfelmérés célja az volt, hogy tisztább helyzetképet adjon arról, hogyan érzik magukat a hazai cégvezetők. Ami talán még érdekesebb: mire számítanak, hogyan fogják magukat érezni 3 hónap múlva?

270 cégvezető válaszai alapján az első eredményeket az OPTEN stratégiai vezetője, dr. Csorbai Hajnalka mutatta be a november 8-ai Bridge Business Közösségi Csúcson.

A hangulatfelmérés ötletét a közel 50 fős Bridge Vezetői Közösség egy szeptemberi beszélgetése adta, melyen az üzleti vezetők a jelenlegi gazdasági helyzetre reflektálva beszélgettek a jövőképükről.

„Általános benyomásként érzékelhető volt, hogy zsong a vezetők feje” számol be Pistyur Veronika, a Bridge Budapest vezetője, arról honnan jött a Jövőkép Mátrix ötlete. Úgy látta, van, aki világ végét kiált, van, aki lehetőséget lát a visszaesésben, de még többen össze vannak zavarodva, nehezen birkóznak meg az állandósult bizonytalansággal, tervezhetetlenséggel. A találkozó olyan inspiráló volt, hogy az OPTEN-nel eggyel tovább gondolták az ebben a szimpla kérdésben rejlő lehetőséget: Amúgy hogy vagy?

A hangulatfelméréssel az OPTEN és a Bridge Budapest egy tisztább helyzetképet szeretne nyújtani arról, hogy vagyunk privát és hogyan üzletileg, mert a két érték nem biztos, hogy egybe vág. „Egy szerencsésebb szektor empatikus vezetője érezheti magát éppolyan kiábrándultnak, mint a bajban lévő iparágak vészforgatókönyveket felállító szereplői” – mutat rá a felmérés kétsíkúságára Pistyur Veronika.

A Jövőkép Mátrix 1-10-ig terjedő skálán vizsgálja, hogy hogyan alakul a cégvezetők jövőképe a turbulensen változó gazdasági környezetben az üzleti területen, illetve a személyes életükben. (1 szélsőségesen negatív – 10 szélsőségesen pozitív) Azzal, hogy az OPTEN és a Bridge Budapest negyedévente megméri a hangulatot és valós helyzet-és jövőkép értékelést ad, segíthet tisztábban látni és kiszámítani, vajon az üzleti partnereink, a munkavállalóink, a potenciális piacunk milyen hangulatban van – magyarázzák a kezdeményezők.

Csorbai Hajnalka, az elemzés vezetője beszámolójában ismertette, hogy 2022. októberének végén a válaszadók üzletre vonatkozó jövőképének átlaga – 5,77 – ez minimálisan haladja meg a középértéket, amely alatt a jövőkép érzet negatív irányba fordul. A vállalkozások érzik a nehézségeket, a kihívásokat, ami előtt állnak és az elkövetkező 3 hónapban romló gazdasági környezetben gondolkodnak – előrejelzés átlaga 5,65.

A pozitívabb jövőkép dobogójának első helyezettje a szolgáltatás szektor – ebben a szektorban a legegységesebb a vélemény is.  Ezt követi az ipar és építőipar. A kereskedelem szereplői között szignifikánsan rosszabb a jövőkép, eléggé kiszolgáltatottnak érzik magukat a jelenlegi helyzetben, ők a legborúlátóbbak a vizsgált körben. Igaz, ez az a terület, ahol az eltérések is a legnagyobbak a válaszadók pontszámaiban.

Az elkövetkező 3 hónapban minden terület romlásra számít. Kizárólag a szolgáltatási szektorban marad minimálisan pozitív a jövőkép, a többi szektorban már középérték alá süllyed a pontszám. Az építőipar területén érzik azt a megkérdezettek, hogy leginkább számítani lehet romlásra, míg a mezőgazdaságban a jövőkép nem változik érdemben.

A személyes – privát életre vonatkozó – jövőkép index szignifikánsan magasabb értéket mutat a válaszadók összességének tekintetében, mint az üzleti index. Ugyanakkor a közel 6,5 pontos átlagérték a jelenlegi környezetben egyáltalán nem tekinthető alacsonynak. Az adatok azt sugallják, hogy a cégvezetők a magánéletben tapasztalható pozitív jövőképből töltekeznek, készülve a még nehezebb időszakokra.

Míg a nagyvállalati és a mikrovállalkozói réteg kicsit pozitívabb jövőképpel rendelkezik üzleti vonalon, addig a kkv szektor kissé borúlátóbb. Ez némi összefüggésben lehet azzal is, hogy a mikrovállalkozók bíznak a személyes kapcsolataikban, a nagyvállalatok, pedig a tőkeerejükben és a kialakult válságmenedzsment folyamataikban. A kkv cégek ugyanakkor gyakran tőkehiányosak és a folyamatok sem alkalmasak mindig a tiszta kép kirajzolására. Ráadásul ma Magyarországon közel 300 000 olyan kkv cég működik, amely még nem találkozott gazdasági válsággal (vagyis a 2008-as válságidőszak után alapították őket).

Szintén érdemes megvizsgálni a cégtulajdonosok és a kinevezett vezetők közötti jövőkép szintjén mutatkozó eltéréseket.  Míg az jelenlegi üzleti helyzetet hasonlóan látják és értékelik (minimálisan pozitív jövőképpel), úgy az elkövetkező 3 hónap várakozásai erősen eltérnek egymástól. A cégtulajdonosok sokkal borúlátóbbak, egyértelműen negatív jövőképet jósolnak. Érdekes kontrasztban áll ez azzal, hogy a cégtulajdonosok privát jövőképe szignifikánsan pozitívabb és az – vélhetően a stabil anyagi háttér miatt is – a következő negyedévre vonatkozóan sem mutat jelentős visszaesést.

Az OPTEN a Bridge Budapest Vállalható Üzleti Kultúráért Kezdeményezésének Nagykövete, ezért is kiemelt számukra az ügy felkarolása, az Egyesülettel együttműködésben. A hangulatfelmérésben az OPTEN és a Bridge Vezetői Közössége mellett segítséget nyújtott az ÉVOSZ, a Joint Venture Szövetség, a Magyar Vállalatvezetők Üzleti Közössége (MVÜK) és a PP Konferencia üzleti közössége. A hangulatfelmérés következő kampánya 2023. január-februárra várható frissülő helyzetképpel.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.
2024-12-11 09:11:00
Sorjáznak az akciós autók akciós THM-mel a kereskedőknél. A lízingcégek is gyakran nyújtanak 0 százalékos vagy 2–5 százalék közötti THM-mel finanszírozást, de csak speciális feltételekkel, ezért mindenképpen érdemes összevetni a finanszírozási lehetőségeket a kocsivásárlási döntés előtt – derül ki a Bank360.hu összeállításából.
2024-12-10 18:10:00
A következő két évben jelentősen nőnek a céges autókra kivetett adóterhek. Ezek a változások komoly kihívásokat, ugyanakkor jelenleg még kihasználható lehetőségeket is jelentenek a vállalkozások számára. A legfontosabb tudnivalókat Jakus László, az Ayvens pénzügyi igazgatója foglalta össze.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS