MONO-Ipolyfabric: belga-magyar út a Dunakanyarból a világ élvonalába

MONO-Ipolyfabric: belga-magyar út a Dunakanyarból a világ élvonalába
2024. 01. 25., 16:10

A prémium autómárkák számára belső díszítőelemeket gyártó MONO-Ipolyfabric világszerte ismertté tette Ipolytölgyes nevét.

„Az autóinkból lassan nappali lesz, a belső dizájn egyre nagyobb súllyal esik latba. Ezen mi csak nyerhetünk. Hiszen ami ma elég jó, holnap már nem lesz az” – vallja François Bandura, aki már a múlt évezredben „beleszeretett” Magyarországba. A MONO Ipolyfabric tulajdonos-vezérigazgatója a Dunakanyar egyik kis községében, Ipolytölgyesen hozta létre azt a céget, amely ma már – többek között – az Aston Martin, az Audi, a Porsche, a Lamborghini és a Jaguar Land Rover beszállítója.

A gyártócsarnokok – mint arról a HIPA Stories beszámolójában olvashatunk – nagymértékben automatizáltak, a festéstől a hajlításon át a formázásig számos feladatot robotok végeznek. Ez a cég filozófiájából adódik: a lehető legtöbb folyamatot automatizálják, és folyamatosan új technológiákat vezetnek be. Természetesen az emberi munkára is szükség van az üzemben: operátorokra, akik felügyelik a gépeket, ellenőrzik a minőséget, kezelik a készleteket és megoldják azokat a feladatokat, amelyekre a robotok még nem képesek. A cég az elmúlt év során 250 főt vett fel – érzékelteti a vezérigazgató a fejlődés ütemét. Szerencsére van honnan meríteni: „Magyarország rengeteg kompetenciát halmozott fel az autóiparban, nálunk pedig a végzettség és a tapasztalat egyaránt számít.”

Miután 1986-ban Belgiumban megalapította a céget, terjeszkedni akart. Magyarországot egy belga üzlettársa ajánlotta figyelmébe, így kötött 1989-ben üzletet Ipolytölgyesen a téeszelnökkel – idézi fel a kezdeteket François Bandura, aki az első komoly beszállítói szerződést 1992-ben kötötte meg a Volvóval. „A német piac már keményebb dió volt. Meg kellett vásárolnunk egy német vállalatot, így sikerült partneri szerződést kötni az Audival, a BMW-vel, a Mercedes-Benzzel és a Porschéval is.”

A MONO világszerte jelen van, de a gyártás nagy része Magyarországon és Kínában történik. Az ipolytölgyesi telephelyen évente félmillió autóhoz gyártanak belső díszítőelemeket. Hogy a folyamatosan növekvő keresletet kiszolgálja, a MONO az évek során nagyszabású beruházásokat hajtott végre. Két évvel ezelőtt a cég 17,5 millió eurós fejlesztéssel bővítette kapacitását és fokozta a K+F tevékenység intenzitását. A növekedést a világjárvány sem szakította meg, az üzem – a kötelező zárlatos időszakokat nem számítva – folyamatosan működött. Mivel a luxusautók szegmensét a chiphiány csak kevéssé érintette, komolyabb fennakadással nem kellett szembesülniük. A fejlődést pedig támogatja a K+F beruházásokat ösztönző magyarországi adópolitika is – hangsúlyozza a vezérigazgató.
De Magyarország nem csupán a jó üzleti lehetőségek miatt áll közel François Bandurához. 2002 óta itt él, 2017-ben pedig az állampolgári esküt is letette. Az emberek, az éghajlat, a megfizethető áron elérhető, magas színvonalú szolgáltatások széles választéka – számára ez mind új hazája mellett szól.

A cikk megírásában az Üzletem.hu együttműködő partnere a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség volt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 16., 14:10
Az Európai Unió Bírósága által 2024. május 16-án meghozott döntés (C-746/22) szerint ellentétes az Unió jogával az a magyar szabály, amely nem engedi meg a külföldi adózóknak az áfa-visszatérítési eljárásokban, hogy irataikat akár a másodfokú (fellebbezési) eljárásban is beadhassák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

Van egy apró kis bolt a Liliom utcában, ahol a gasztronómia szerelmesei garantáltan elérzékenyülnek. Fekete Antonio szakácskönyvboltja majd’ kétszáz kiadó legjobbját kínálja azoknak, akik nem elégszenek meg a középszerrel.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS