MONO-Ipolyfabric: belga-magyar út a Dunakanyarból a világ élvonalába

MONO-Ipolyfabric: belga-magyar út a Dunakanyarból a világ élvonalába
2024. 01. 25., 16:10

A prémium autómárkák számára belső díszítőelemeket gyártó MONO-Ipolyfabric világszerte ismertté tette Ipolytölgyes nevét.

„Az autóinkból lassan nappali lesz, a belső dizájn egyre nagyobb súllyal esik latba. Ezen mi csak nyerhetünk. Hiszen ami ma elég jó, holnap már nem lesz az” – vallja François Bandura, aki már a múlt évezredben „beleszeretett” Magyarországba. A MONO Ipolyfabric tulajdonos-vezérigazgatója a Dunakanyar egyik kis községében, Ipolytölgyesen hozta létre azt a céget, amely ma már – többek között – az Aston Martin, az Audi, a Porsche, a Lamborghini és a Jaguar Land Rover beszállítója.

A gyártócsarnokok – mint arról a HIPA Stories beszámolójában olvashatunk – nagymértékben automatizáltak, a festéstől a hajlításon át a formázásig számos feladatot robotok végeznek. Ez a cég filozófiájából adódik: a lehető legtöbb folyamatot automatizálják, és folyamatosan új technológiákat vezetnek be. Természetesen az emberi munkára is szükség van az üzemben: operátorokra, akik felügyelik a gépeket, ellenőrzik a minőséget, kezelik a készleteket és megoldják azokat a feladatokat, amelyekre a robotok még nem képesek. A cég az elmúlt év során 250 főt vett fel – érzékelteti a vezérigazgató a fejlődés ütemét. Szerencsére van honnan meríteni: „Magyarország rengeteg kompetenciát halmozott fel az autóiparban, nálunk pedig a végzettség és a tapasztalat egyaránt számít.”

Miután 1986-ban Belgiumban megalapította a céget, terjeszkedni akart. Magyarországot egy belga üzlettársa ajánlotta figyelmébe, így kötött 1989-ben üzletet Ipolytölgyesen a téeszelnökkel – idézi fel a kezdeteket François Bandura, aki az első komoly beszállítói szerződést 1992-ben kötötte meg a Volvóval. „A német piac már keményebb dió volt. Meg kellett vásárolnunk egy német vállalatot, így sikerült partneri szerződést kötni az Audival, a BMW-vel, a Mercedes-Benzzel és a Porschéval is.”

A MONO világszerte jelen van, de a gyártás nagy része Magyarországon és Kínában történik. Az ipolytölgyesi telephelyen évente félmillió autóhoz gyártanak belső díszítőelemeket. Hogy a folyamatosan növekvő keresletet kiszolgálja, a MONO az évek során nagyszabású beruházásokat hajtott végre. Két évvel ezelőtt a cég 17,5 millió eurós fejlesztéssel bővítette kapacitását és fokozta a K+F tevékenység intenzitását. A növekedést a világjárvány sem szakította meg, az üzem – a kötelező zárlatos időszakokat nem számítva – folyamatosan működött. Mivel a luxusautók szegmensét a chiphiány csak kevéssé érintette, komolyabb fennakadással nem kellett szembesülniük. A fejlődést pedig támogatja a K+F beruházásokat ösztönző magyarországi adópolitika is – hangsúlyozza a vezérigazgató.
De Magyarország nem csupán a jó üzleti lehetőségek miatt áll közel François Bandurához. 2002 óta itt él, 2017-ben pedig az állampolgári esküt is letette. Az emberek, az éghajlat, a megfizethető áron elérhető, magas színvonalú szolgáltatások széles választéka – számára ez mind új hazája mellett szól.

A cikk megírásában az Üzletem.hu együttműködő partnere a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség volt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 06., 15:06
Az előző hónaphoz képest a 95-ös benzin átlagára 7 forinttal, 605 forintra, a gázolajé 10 forinttal, 611 forintra csökkent augusztusban a statisztikai hivatal jelentése szerint; a benzin átlagára 7 forinttal a szomszédos országok átlagára alatt maradt, a gázolajé megegyezett a szomszédos országokéval.
2024. 09. 05., 19:05
Nyár végéig a Balatoni Hajózási Zrt. kompjai 1 millió 229 ezer, a személyhajók pedig 791 ezer utast szállítottak, a társaság így tavalyhoz képest már 2 hónappal korábban, augusztus végére elérte a 2 milliós utasszámot.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS