Közel 200 ezer vállalkozás működik a tulajdonosok lakcímén

2022. 07. 18., 12:23

Évről évre nő azon társas vállalkozások száma, amelyek székhelye egybeesik a tulajdonosok lakcímével. A koronavírus első hulláma óta a home office munkavégzés is kifejtette erre a területre a hatását, mert az alkalmazotti létszám is sokat emelkedett ezeknél a vállalkozásoknál.

Az elmúlt években folyamatosan nőtt azon társas vállalkozásoknak a száma, ahol székhely-tulajdonos lakcím egyezőség található. Így volt ez az elmúlt 1 évben is, 2022 júliusában már 195 ezer társas vállalkozás működik valamelyik tulajdonos lakcímén. A jelenségre rásegített a koronavírus járvány is, hiszen a home office jelenség elterjedésével az induló vállalkozásoknál is egyre kevésbé szükséges külön iroda fenntartása.

1 év alatt ugyan csupán 1 ezerrel nőtt az ilyen vállalkozások száma, de ennél sokkal látványosabb jelenség az ezen vállalatok által foglalkoztatott alkalmazottak számának alakulása. 2021-ben 328 ezer fő volt a tulajdonos címén működő vállalkozások alkalmazottainak a száma, mely mára 340 ezer fölé nőtt. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a hazai alkalmazottak 7,2 százaléka olyan cégnél dolgozik, amelyiknek nincs külön székhelye.

Magyarországon a vállalkozások 37 százalékának esik egybe a székhelye valamelyik tulajdonos lakcímével. Ez teljesen természetes egy mikrovállalkozás esetében, de a gyakorlat kézenfekvő alternatíva minden induló vállalkozás esetében. A jelenség csökken a cégméret növekedésével, de még a legnagyobb vállalkozások körében is meglepően magas ez az arány. Fontos rögtön hangsúlyozni, hogy a székhelycím és a tulajdonosi lakcím egyezése nem jelenti feltétlen azt, hogy a munkavégzés is a lakhelyen zajlik. A cégek rendelkezhetnek a székhely mellett telephellyel, fiókteleppel, de megjelölhetik külön a központi ügyintézés helyét is.

Ezek mellett az is előfordul, hogy egy vállalkozás csak kényelmi szempontból nem módosította még a székhelyét, de érdemi tevékenység nem folyik a bejegyzett székhelyen. A székhely azonban jelentős szerepet tölt be mind gyakorlati, mind adminisztrációs, mind cégjogi értelemben, így annak komoly jelentősége van, ha egy tulajdonos a saját címén működteti a vállalkozást.

Magyarországon is természetesen a kisebb vállalkozásoknál jellemző a tulajdonos címén működő vállalkozás, gyakorlatilag 100 millió forint éves árbevételig ez teljesen általános jelenségnek mondható. A 100 millió – 1 milliárd forint közötti szegmensben is a vállalkozások több mint 20 százaléka működik valamelyik tulajdonos lakcímén, de még az 1 milliárd Ft feletti szegmensben is 6 százalék feletti ez az arány.

A 195 ezer cégből, amely a tulajdonos címéhez köthető, 125 ezer olyan, hogy mindegyik tulajdonos a székhely címével megegyező címen lakik. Ez alapvetően azt jelzi, hogy a családi jellegű vállalkozásokra jellemző ez a gyakorlat, de nem kizárólagosan.

Szintén a címkapcsolatokhoz kötődő hazai jellegzetesség, hogy 70 ezer olyan vállalkozás van ma Magyarországon, amelynek a címén működik a tulajdonos nevével egyező egyéni vállalkozás is. Természetesen ezzel jogilag önmagában még semmi probléma nincsen, de mégiscsak sokat elmond a hazai cégvezetési gyakorlatról, hogy ekkora tömegben vannak azok a vállalkozók, amelyek egyben egyéni vállalkozók is. Ezek mellett a cégtulajdonos egyéni vállalkozók száma meredeken emelkedik is.

2021-ben még csak 64 ezer ilyen vállalkozó működött az országban, de a KATA adózási forma népszerűségének nehéz volt ellenállni. Még azt sem lehet mondani, hogy a mikrovállalkozásokra jellemző ez a gyakorlat, hiszen több mint 1 400 olyan egyéni vállalkozás működik ma hazánkban, akik egyben magánszemélyként milliárdos árbevételű társas vállalkozásnak a tulajdonosai is.

Tulajdonos címére bejegyzett vállalkozások megyei bontásban – 2022

Régió

Vállalkozások száma

Tulajdonos címére bejegyzett vállalkozások száma

Tulajdonos címére bejegyzett vállalkozások aránya

Pest megye

84 249

40 067

47,56%

Jász-Nagykun-Szolnok megye

9 754

4 500

46,13%

Hajdú-Bihar megye

18 971

8 537

45,00%

Tolna megye

7 182

3 172

44,17%

Fejér megye

16 986

7 498

44,14%

Komárom-Esztergom megye

12 408

5 333

42,98%

Baranya megye

15 399

6 606

42,90%

Heves megye

9 451

3 999

42,31%

Békés megye

8 160

3 421

41,92%

Veszprém megye

12 991

5 277

40,62%

Csongrád-Csanád megye

15 609

6 316

40,46%

Nógrád megye

4 700

1 895

40,32%

Somogy megye

10 767

4 328

40,20%

Borsod-Abaúj-Zemplén megye

18 699

7 511

40,17%

Bács-Kiskun megye

19 642

7 857

40,00%

Győr-Moson-Sopron megye

20 011

7 900

39,48%

Szabolcs-Szatmár-Bereg megye

15 357

5 955

38,78%

Zala megye

10 381

3 911

37,67%

Vas megye

8 729

3 122

35,77%

Főváros

209 051

57 460

27,49%

Regionális kitekintésben 2022-ben Pest, Jász-Nagykun-Szolnok és Hajdú-Bihar megyében a legmagasabb a tulajdonos címére bejelentett vállalkozások aránya, míg Budapesten, Zala és Vas megyében a legalacsonyabb. A sorrend és az arányok lényegében nem változtak az elmúlt évek során. Budapesten nemcsak, hogy messze a legalacsonyabb a tulajdonos címére bejegyzett vállalkozások aránya, de az elmúlt években folyamatosan és jelentősen csökkent is ez az arány, tehát a főváros ebből a szempontból rendhagyónak számít.

Opten

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.
2024-12-11 09:11:00
Sorjáznak az akciós autók akciós THM-mel a kereskedőknél. A lízingcégek is gyakran nyújtanak 0 százalékos vagy 2–5 százalék közötti THM-mel finanszírozást, de csak speciális feltételekkel, ezért mindenképpen érdemes összevetni a finanszírozási lehetőségeket a kocsivásárlási döntés előtt – derül ki a Bank360.hu összeállításából.
2024-12-10 18:10:00
A következő két évben jelentősen nőnek a céges autókra kivetett adóterhek. Ezek a változások komoly kihívásokat, ugyanakkor jelenleg még kihasználható lehetőségeket is jelentenek a vállalkozások számára. A legfontosabb tudnivalókat Jakus László, az Ayvens pénzügyi igazgatója foglalta össze.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS