Hivatalosan is bejelentette a „Digitális Tinik” programját a GVH

2024. 01. 08., 14:10

2023-ban már 270 – szerzetesrendi fenntartású iskolákban tanuló – diák vett részt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) „Digitális Tinik” kísérleti programjában. A GVH a Szerzetesrendi Iskolák Diákjainak Társáságával (SZITA) együttműködésben indította a kezdeményezést, amelynek célja a tudatos internet-használatra való nevelés, illetve a figyelemfelhívás a digitális térben a gyermekekre leselkedő veszélyekre. A tavaly indult kísérleti program 2024-ben a bejelentéssel hivatalossá válik, újabb iskolák és diákok bevonásával.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 2023. évi médiapiaci jelentése szerint a magyar fiatalok (8-15 éves korosztály tagjai) 2022-ben az okostelefonjuk képernyője előtt átlagosan napi 234 percet, azaz közel 4 órát töltöttek, ebből a közösségi médiában átlagosan napi 133 percet, azaz több mint 2 órát. A jelentés arra is rámutatott, hogy az életkorral egyenes arányban nőtt a készülékhasználat átlagos ideje. A fiatalok párhuzamosan használják a különböző platformokat, formátumokat és tartalmakat, és ezek használata a napi rutinjukba is beépül.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) kiemelt figyelmet fordít a gyermekek, a családok, a betegek és az idősek védelmére. A GVH 2023-ban is számos versenyfelügyeleti eljárást zárt le és indított, amelyekben az említett sérülékenyebb fogyasztókat célzó, jellemzően tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat vizsgálta és nem egy esetben büntette. A magyar versenyhatóság 2023-ban is határozottan fellépett a technológiai óriásvállalatokkal szemben. Ennek egyik jó példája, hogy november végén lezárta a TikTok vizsgálatát, amely során globális hatású eredményeket ért el, elsősorban a gyermekek védelme érdekében.

A nemzeti versenyhatóság 2023. májusában átfogó gyorselemzés (sweep) keretében elemezte az ingyenesen mobiltelefonra letölthető, gyermekeket célzó játékokat a tekintetben, hogy azok alkalmaznak-e úgynevezett sötét megoldásokat. Ezek olyan honlapokon vagy webshopokon alkalmazott trükkös módszerek (digitális üzenetek, felhasználói felületek), amelyek észrevétlenül késztetik a fogyasztókat (gyermekeket) nem kívánt döntések meghozatalára. A GVH vizsgálata számos veszélyt és kockázatot tárt fel.

A lezárt versenyfelügyeleti eljárások, illetve piackutatások és gyorselemzések tapasztalatait a GVH szakemberei egy célzottan 10-16 év közötti gyermekeknek szóló oktatási, edukációs programban is összegezték. A „Digitális Tinik” program célja a gyermekek (minél fiatalabb korban való) tudatosságának felébresztése, az utánajárás és gondolkodás beindítása a digitális tér fogyasztóvédelmi kérdéseivel kapcsolatban, valamint az online térben megadott adataik értékének tudatosítása a gyermekekben. Az edukációs program jelenleg kétszer 45 perces interaktív tanórát jelent, és ugyan a tapasztalatok szerint a 12-13 éves korosztály a legfogékonyabb a témára, 10-16 éves kor között bármely diák számára hasznosítható, életkornak megfelelően célzott csomagot kínálnak a GVH szakértői.

A „Digitális Tinik” program 2023 őszén kísérleti jelleggel indult el szoros együttműködésben a Szerzetesrendi Iskolák Diákjainak Társáságával (SZITA). A SZITA biztosítja a GVH programjának szerzetesrendi iskolákban való megvalósulását az érintett diákszövetségeken keresztül. A program keretei között eddig szervezett képzésekben 2023 végéig 270 – szerzetesrendi fenntartású iskolában tanuló – diák vett részt. A kísérlet jól sikerült, így a gyermekek digitális tudatosságának fejlesztését célzó „Digitális Tinik” programot hivatalosan is bejelentette a GVH, amely 2024-ben újabb iskolák és diákok bevonásával folytatódik. Bárki részt vehet a programban: egy-egy iskolára vagy évfolyamra szabott, egyedi megoldásokra is nyitottak a szervezők.

Az érdeklődő iskolák, pedagógusok a Digitalis_tudatossag@gvh.hu e-mail címen tudnak jelentkezni, illetve kérdéseket feltenni a programmal kapcsolatban. (GVH)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 06., 15:06
Az előző hónaphoz képest a 95-ös benzin átlagára 7 forinttal, 605 forintra, a gázolajé 10 forinttal, 611 forintra csökkent augusztusban a statisztikai hivatal jelentése szerint; a benzin átlagára 7 forinttal a szomszédos országok átlagára alatt maradt, a gázolajé megegyezett a szomszédos országokéval.
2024. 09. 05., 19:05
Nyár végéig a Balatoni Hajózási Zrt. kompjai 1 millió 229 ezer, a személyhajók pedig 791 ezer utast szállítottak, a társaság így tavalyhoz képest már 2 hónappal korábban, augusztus végére elérte a 2 milliós utasszámot.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS