Hivatalosan is bejelentette a „Digitális Tinik” programját a GVH

2024. 01. 08., 14:10

2023-ban már 270 – szerzetesrendi fenntartású iskolákban tanuló – diák vett részt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) „Digitális Tinik” kísérleti programjában. A GVH a Szerzetesrendi Iskolák Diákjainak Társáságával (SZITA) együttműködésben indította a kezdeményezést, amelynek célja a tudatos internet-használatra való nevelés, illetve a figyelemfelhívás a digitális térben a gyermekekre leselkedő veszélyekre. A tavaly indult kísérleti program 2024-ben a bejelentéssel hivatalossá válik, újabb iskolák és diákok bevonásával.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 2023. évi médiapiaci jelentése szerint a magyar fiatalok (8-15 éves korosztály tagjai) 2022-ben az okostelefonjuk képernyője előtt átlagosan napi 234 percet, azaz közel 4 órát töltöttek, ebből a közösségi médiában átlagosan napi 133 percet, azaz több mint 2 órát. A jelentés arra is rámutatott, hogy az életkorral egyenes arányban nőtt a készülékhasználat átlagos ideje. A fiatalok párhuzamosan használják a különböző platformokat, formátumokat és tartalmakat, és ezek használata a napi rutinjukba is beépül.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) kiemelt figyelmet fordít a gyermekek, a családok, a betegek és az idősek védelmére. A GVH 2023-ban is számos versenyfelügyeleti eljárást zárt le és indított, amelyekben az említett sérülékenyebb fogyasztókat célzó, jellemzően tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat vizsgálta és nem egy esetben büntette. A magyar versenyhatóság 2023-ban is határozottan fellépett a technológiai óriásvállalatokkal szemben. Ennek egyik jó példája, hogy november végén lezárta a TikTok vizsgálatát, amely során globális hatású eredményeket ért el, elsősorban a gyermekek védelme érdekében.

A nemzeti versenyhatóság 2023. májusában átfogó gyorselemzés (sweep) keretében elemezte az ingyenesen mobiltelefonra letölthető, gyermekeket célzó játékokat a tekintetben, hogy azok alkalmaznak-e úgynevezett sötét megoldásokat. Ezek olyan honlapokon vagy webshopokon alkalmazott trükkös módszerek (digitális üzenetek, felhasználói felületek), amelyek észrevétlenül késztetik a fogyasztókat (gyermekeket) nem kívánt döntések meghozatalára. A GVH vizsgálata számos veszélyt és kockázatot tárt fel.

A lezárt versenyfelügyeleti eljárások, illetve piackutatások és gyorselemzések tapasztalatait a GVH szakemberei egy célzottan 10-16 év közötti gyermekeknek szóló oktatási, edukációs programban is összegezték. A „Digitális Tinik” program célja a gyermekek (minél fiatalabb korban való) tudatosságának felébresztése, az utánajárás és gondolkodás beindítása a digitális tér fogyasztóvédelmi kérdéseivel kapcsolatban, valamint az online térben megadott adataik értékének tudatosítása a gyermekekben. Az edukációs program jelenleg kétszer 45 perces interaktív tanórát jelent, és ugyan a tapasztalatok szerint a 12-13 éves korosztály a legfogékonyabb a témára, 10-16 éves kor között bármely diák számára hasznosítható, életkornak megfelelően célzott csomagot kínálnak a GVH szakértői.

A „Digitális Tinik” program 2023 őszén kísérleti jelleggel indult el szoros együttműködésben a Szerzetesrendi Iskolák Diákjainak Társáságával (SZITA). A SZITA biztosítja a GVH programjának szerzetesrendi iskolákban való megvalósulását az érintett diákszövetségeken keresztül. A program keretei között eddig szervezett képzésekben 2023 végéig 270 – szerzetesrendi fenntartású iskolában tanuló – diák vett részt. A kísérlet jól sikerült, így a gyermekek digitális tudatosságának fejlesztését célzó „Digitális Tinik” programot hivatalosan is bejelentette a GVH, amely 2024-ben újabb iskolák és diákok bevonásával folytatódik. Bárki részt vehet a programban: egy-egy iskolára vagy évfolyamra szabott, egyedi megoldásokra is nyitottak a szervezők.

Az érdeklődő iskolák, pedagógusok a Digitalis_tudatossag@gvh.hu e-mail címen tudnak jelentkezni, illetve kérdéseket feltenni a programmal kapcsolatban. (GVH)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 24., 11:10
Az Európai Parlament 2024. április 24-én elfogadta a platformalapú munkavégzés munkakörülményeinek javításáról szóló irányelvét. A legfontosabb tudnivalókat dr. Szemán Péter, a Bán, S. Szabó, Rausch & Partners munkajogi csoportjának vezetője foglalta össze.
2024-05-27 12:10:11
A belügyminiszter május 24-i kezdettel az ország teljes területére kihirdette a tartósan vízhiányos időszakot a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetségének kezdeményezését követően.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  Rovathírek: GUSTO

Izgalmas fejlesztések a Budapesti Gazdasági Egyetem Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Karán: elektronikus szem, elektronikus orr és többféle szemkamera is helyet kapott az újonnan kialakított laboratóriumban.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS