A Visa ismét elindítja nemzetközi She's Next programját Magyarországon, hogy támogassa a nők által vezetett kis- és középvállalkozások fejlődését. Az előző évben sikerrel zárult programot követően a női vállalkozók újra pályázhatnak az öt, egyenként kétmillió forintos támogatásra. A nyertesek egy éven át vállalkozásfejlesztési mentorálást is kapnak növekedésük elősegítésére. A pályázatokat a jelentkezők egy egyszerűen kitölthető űrlapon április 30-ig nyújthatják be.
Mi a közös egy kézműves fűszerpaprika-termelőben, egy egyedi bútortervezőben, egy gyerekeknek szóló angol nyelviskola tulajdonosában, egy kismamáknak szánt mobilalkalmazás fejlesztőjében és egy vállalkozóban, aki újrahasznosított irodai papír segítségével készít ajándékozható magbonbont?
Két dolog biztos: mindannyian nők, és mind az öten díjazottak voltak a tavaly először meghirdetett Visa She's Next pályázati programban, amelynek segítségével szintet léphetett vállalkozásuk. A tavalyi program sikere és a női vállalkozók magyarországi piaci helyzete egyaránt igényt teremtett a folytatásra.
Ma Magyarországon kétszer annyi társas vállalkozás van férfi, mint női tulajdonban, és bár az arányok az egyéni vállalkozók esetében jobbak, még ott is mindössze 7 női vállalkozó jut 10 férfi vállalkozóra. A nők között a Z generációba tartozók vállalkoznak először nagyobb számban, de a legfiatalabb nők mindössze 33 százaléka alapít saját céget, míg a legidősebb veterán generációban (1945 előtt születettek) ez az arány már 53 százalék. A legtöbb női vállalkozó az X generáció tagjai közül kerül ki – az összes női vállalkozó 40 százaléka tartozik közéjük – őket követi 23százalék körüli aránnyal mind a Baby boomer, mind az Y generáció, a fennmaradó néhány százalékon osztozik a legfiatalabbak közé tartozó Z és Alfa, valamint a legidősebb vállalkozókat magába foglaló Veterán generáció.
A korcsoport adatokból az tűnik ki, hogy a nők leginkább a gyermekvállalást követően vágnak saját vállalkozás indításába, amely során a legnagyobb nehézséget (30 százalékos aránnyal) a finanszírozás szűkössége jelenti. Később, a vállalkozás növekedését inkább a piaci helyzet (56 százalék), a vállalkozás menedzseléséhez kapcsolódó személyes határaik (44 százalék) és az anyagi, financiális és emberi erőforrások hiánya (15 százalék) nehezíti számukra.
Aki a kihívást jelentő körülmények ellenére vállalkozik, azt a Visa friss kutatása szerint a függetlenségre való törekvés (53 százalék) és valami új létrehozásának vágya (16 százalék) viszi előre. Az álmok megvalósítása azonban sokszor akadályokba ütközik. A megkérdezett nők számára a kedvezőtlen gazdasági környezet jelentette a növekedés legfontosabb korlátját: 56 százalékuk jelölte meg az iparága helyzetét nehezítő tényezőként, míg 30 százalékuk finanszírozási, illetve egyéb erőforrások hiányával küzd.
A Visa She's Next pályázati program célja minden országban az, hogy segítse a helyi női vállalkozók fejlődését, melyhez a vállalkozás igényeihez igazított mentorprogrammal nyújt támogatást a nyerteseknek. Azok a magyar vállalkozónők, akik felismerik saját vállalkozásukban rejlő fejlesztési lehetőségeket, leginkább a marketing (44 százalék), a pénzügy (30 százalék) és a digitalizáció (26 százalék) területeken igénylik a támogatást, méghozzá tudásátadás formájában. A tavalyi kiírás nyertesei is egyértelműen a mentorálásra tekintettek a program legnagyobb értékeként.
„Az első magyarországi Visa She's Next program beváltotta a hozzá fűzött reményeket, a 383 jelentkező közül győztesként kihirdetett 5 kiváló vállalkozónő sikerrel fejleszthette vállalkozását. Továbbra is azon dolgozunk, hogy egyenlőbb és inkluzívabb gazdasági környezetet hozzunk létre. Szeretnénk kiemelni a női vállalkozók fontosságát és a forrásokat oda összpontosítani, ahol a leginkább szükség van rájuk – különösen most, amikor ennyi gazdasági kihívással kell szembenézniük” – mondta Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetője.
Juhász Katalin, a Visa regionális termékfejlesztésért felelős igazgatója hozzátette: „Bízom benne, hogy az idei program is hozzájárul a női vállalkozók ambiciózus üzleti céljainak eléréséhez, miközben segíti a helyi gazdaság növekedését. A nők vállalkozókedvének támogatása nem csupán a gazdaságot erősíti, hanem társadalmi értelemben is előremutató Hiszünk abban, hogy ha a támogatás értéket közvetít, egyre több sikeres vállalkozónő válhat példaképpé a fiatalok számára. Tavaly számos érdekes, női vezetők által inspirált üzleti történetet ismerhettünk meg a program során, és bebizonyosodott, hogy a magyar nők valóban kivételes ötletekkel és világos elképzelésekkel rendelkeznek a vállalkozásaikban is.”
A magyarországi program nagykövete D. Tóth Kriszta, a WMN alapító-ügyvezetője elmondta: „Természetesen a pénzügyi segítség is mindig jól jön egy vállalkozásban, de véleményem szerint a hosszú távú mentorálási lehetőség az, ami igazán különlegessé teszi a programot. Saját vállalkozói utamon magam is tapasztaltam, hogy milyen sokat jelent az a támogató szellemiség, ami a kezdeményezés első percétől érződik. A programban a pályázók személyes történetére fókuszálunk, egyedi megoldásokat keresünk és igyekszünk ott segíteni, ahol a vállalkozónőknek a legnagyobb szükségük van rá.”
A fotón Zsély Csilla, a program egyik tavalyi győztese.
Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.