Erős jövőképpel, magabiztos digitális tudással rendelkeznek a hazai fiatalok, a legtöbben saját vállalkozásban vagy cégvezetőként dolgoznának – derült ki a Hiventures reprezentatív felméréséből. A legtöbben szívesen dolgoznának startupban, a fiatalok fele szívesen indítana is ilyen céget, ehhez azonban bátorság, kreativitás és kitartás kell. A vállalkozó kedvű fiataloknak november 12-én a Hiventures szervezésében megrendezésére kerülő 4. Regional Startup and Innovation Day-en lesz lehetőségük inspirálódni, a rendezvény – a koronavírus járványra tekintettel – idén egy rendhagyó, több digitális kreatív technológiát ötvöző, páratlan esemény lesz.
A magyar fiatalok közül legtöbben saját vállalkozásban szeretnének dolgozni, vezetőként vagy cégtulajdonosként – derült ki az MFB csoporthoz tartozó Hiventures megbízásából készített, 18-35 éves fiatalok körében végzett reprezentatív felmérésből.
Vállalkozó szellem, saját lábon állás
A magyar fiatalok 83 százaléka erős vállalkozó szellemmel rendelkezik és megfelelő alázattal néz a jövő kihívásai elé, állapítja meg a felmérés. A fiatalok közül a legtöbben – 38 százalék – egyértelműen saját vállalkozásban szeretnének dolgozni, kkv-ban vagy külföldi nagyvállalatnál 16 százalékuk, hazai nagyvállalatnál 15 százalék, míg állami cégnél a válaszadók 12 százaléka dolgozna.
Pozíciókat tekintve a megkérdezettek közel fele vezetőként képzelik el magát, alkalmazottként pedig 31 százalék vállalna munkát szívesen. A válaszadók negyede mondta, hogy cégtulajdonos szeretne lenni, de közel egytizedük influenszerként is el tudja képzelni magát. A 18-35 éves ambiciózus fiatalok 61%-a középtávon világosan látja a céljait, 16 százalékuk ennél hosszabb távra is megtervezi az életét.
A koronavírus hatása a digitális kompetenciákra
Minden negyedik fiatal munkáját, jövőjét nagyobb, minden harmadikét kisebb mértékben érintette, ill. érinti most is a koronavírus járvány: az elmúlt időszakot viszont minden második fiatal értékelte úgy, hogy digitális kompetenciában fejlődni tudott. Saját bevallásuk szerint az elmúlt időszakban a legtöbben (63 százalék) a munkavégzés hatékonyságában fejlődtek, ezt követi a modern technológiák használata 28 százalékkal, és a digitális eszközök használata és
szoftverhasználati kompetencia 21-21 százalékkal. Erősségnek 71 százalék a munkavégzés minőségét, 68% a hatékonyságát jelölte meg.
Jól cseng a startup
A megkérdezettek fele állította magabiztosan, hogy tudja, mit jelent a startup, 30 százalék bizonytalan volt ebben. A fiatalok 63 százaléka állította azt, hogy szívesen dolgozna egy startup cégben, 49 százalék pedig indítana startupot. Ehhez alapvetően három dolog kell a fiatalok szerint. Bár a válaszadók közel fele fontosnak tartja az anyagiakat az induláshoz, de egy startuphoz valójában elég egy kreatív ötlet és a bátorság, amit a válaszadók 47 és 39 százaléka szintén nagyon fontosnak jelölt meg. A szükséges forrásokhoz a többség (40 százalék) EU-s vagy más nemzetközi pályázatokból jutna, de minden ötödik vállalkozó szellemű megkérdezett pénzintézetet, vagy befektetőt keresne meg finanszírozásért.
Iparágakat tekintve a legvonzóbb startup cél a fiatalok körében a kereskedelem (37 százalék), ezt követi a design (21 százalék), a technológia/mérnöki tudomány (18 százalék) és a marketing (17 százalék). A fiatalok szerint a három legfontosabb terület, ahol innovációra, új ötletekre lenne szükség az egészségügy (75 százalék), az oktatás (62 százalék) és a környezetvédelem (45 százalék).
„A kutatás eredményeiből is jól látszik, hogy jelentősen növekedett a vállalkozókedv, másfélszer annyian gondolkodnak saját vállalkozás indításában, mint két évvel ezelőtt. Továbbá az utóbbi időben robbanásszerűen begyorsuló digitalizáció korábban sosem tapasztalt igényeket és lehetőségeket jelent a jó ötleteknek és a leendő startupereknek. A Hiventures az ötletek megvalósítása mellett inspirációban és szakmai támogatásban is segíti a startupereket: erről szól a már évek óta legnagyobb hazai startup rendezvénynek számító Regional Startup and Innovation Day is” – mondta Katona Bence, a Hiventures vezérigazgatója.
Digitális platformon a régió legnagyobb startup eseménye
Idén negyedik alkalommal rendezi meg az MFB csoporthoz tartozó Hiventures a Regional Startup And Innovation Day-t (RSID), amely évek óta a közép-kelet-európai régió legnívósabb startup networking eseménye. A 2020-as esztendő a startup ökoszisztémában is a Covid-19 világjárványról és a vele járó korlátozásokról szól, így az idei esemény rendhagyó módon, online kerül megrendezésre november 12-én. Az érdeklődőknek a napjaink legmodernebb és legművészibb technológiáinak köszönhetően páratlan vizuális élményt ígérnek a szervezők. A nézőknek a formabontó Get In The Ring! startupverseny regionális döntőjének izgalmairól sem kell lemondaniuk, mert a megmérettetést komoly egészségügyi óvintézkedések mellett ugyan, de megrendezik.
Nemzetközi előadók, kapcsolatépítés és verseny
A konferencián szokás szerint több neves nemzetközi előadó vesz részt, az egyik keynote beszédet Jason Williamson, az Oracle alelnöke, a társaság startup programjának globális vezetője tartja. Az Oracle for Startups program nagyvállalati megoldásokkal segíti a startupok fejlődését világszerte, céljuk, hogy összekössék a startupok által adott innovációt és rugalmasságot a nagyvállalati erőforrásokkal.
Az RSID egyik legfontosabb része a személyes megbeszélések, találkozók, ami idén sem marad el, az esemény online mivolta ellenére sem. A rendkívüli helyzetre való tekintettel különös figyelmet szentelnek a szervezők a startupok és befektetők kapcsolatépítésére, tapasztalatcseréjére, online befektetői Speed Dating formájában. A körönként 10 perces 1-on-1 beszélgetéseken komoly nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező cégek képviselői segítik szakmai eszmecserével a startupokat.
Az RSID csúcspontja idén is a Startup and Innovation Award of Hungary díjátadó lesz, amelyet ezúttal online stream-en követhetnek figyelemmel az érdeklődők. Három kategóriában kerülnek kiválasztásra a legjobbak: „The Best Female Startupper of the Year” (Az év női startup vállalkozója) az OTP Bank támogatásával, a „The Best Crisis-Agile Startup” (A Covid-19 krízisre legkiválóbban reagált startup) a Microsoft Magyarország jóvoltából, valamint a „Founder of the Year” (Év startup alapítója).
Az est második felének meghatározó eseménye pedig a Get int he Ring! startup verseny regionális döntője lesz a Szerencsejáték Zrt., az esemény főszponzorának támogatásával. A versenyzőknek idén az e-sport, sport digitalizáció, sporttechnológiai iparág forradalmasítás hívószavakra, ezen területek kihívásaira kell majd innovatív megoldásokat találniuk.
A rendezvény további partnerei a Vodafone Magyarország, valamint a Solus Capital.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.