Erre tart a digitális oktatás

2021. 03. 24., 10:00

Egy éves évfordulójához érkezett az online oktatás Magyarországon. A Microsoft a járványtól függetlenül jó ideje dolgozik azon, hogy a hagyományos tanításba beépüljenek a digitális oktatási módszerek.

Egy évvel ezelőtt rengeteg intézményt, intézményvezetőt, tanárt és diákot ért váratlanul és felkészületlenül az átállás a digitális távoktatásra. Nem csak eszköz fronton, de a digitális oktatás hagyományostól eltérő módszereiben sem volt felkészülve az oktató közösség. Természetesen a digitális távoktatást lehetővé tevő szoftverek használata is javarészt újdonság volt.

A Microsoft a járványtól függetlenül jó ideje dolgozik azon, hogy a hagyományos tanításba beépüljenek a digitális oktatási módszerek, és hogy a két módszertant ötvözni lehessen úgy, hogy szerepet kapjanak a gyerekek és fiatalok számára már nélkülözhetetlenné vált digitális eszközök, a felhőalapú, virtuális közösségi terek, és az ezeket összekapcsoló, hatékony együttműködést elősegítő alkalmazások.

Az új szemléleten alapuló oktatás kialakításának célja nem kizárólag a tudásanyag hatékonyabb elsajátítása, hanem olyan kompetenciák kifejlesztése is, amelyekre a jövőben – akár az életük, akár a munkájuk során – szükségük lesz. Az oktatás elkötelezettjeként a Microsoft számára ez évek óta küldetés.

Sokat tanultak az iskolák az Innovatív Iskola Programból

2014-ben indította el a Microsoft az Innovatív Iskola Programot, aminek célja a változásra nyitott diákok és pedagógusok digitális kompetenciájának fejlesztése, a XXI. század elvárásainak megfelelő képességek kialakítása.  Az első lépéseket az intézményvezetők és tanárok számára indított képzések jelentették, amelyek során megismertették őket a személyre szabott Microsoft 365 környezettel és az oktatás átalakítását segítő keretrendszerrel. Ehhez a Microsoft mentori és szakértői háttere biztosított támogatást.

Huszonötszörösére nőtt a Teams felhasználók száma egy év alatt az oktatásban

Miközben, egy éve, 2020. március 13-án, a tanárok nagy része zavartan állt a frissen eszkalálódott járványhelyzetben egyik napról a másikra online térbe kényszerült oktatás láttán, a digitális együttműködésben tapasztalattal rendelkező intézmények bátran kapcsoltak a következő sebességfokozatba, és ültették át a Microsoft megoldások használatában megszerzett tudásukat az oktatásba.

A OneNote, a Teams, a PowerPoint és más alkalmazások használatával a pedagógusok jól működő online kapcsolatot alakíthattak ki a diákokkal. Ennek is köszönhető, hogy 2021 tavaszára huszonötszörösére nőtt a Microsoft Teams felhasználók száma Magyarországon az oktatásban az egy évvel korábbi adathoz képest. A közoktatásban és a felsőoktatásban résztvevő felhasználók megoszlása nagyjából fele-fele arányú.

A támogatás folyamatos, és nem csak a Microsoft részéről a https://aka.ms/tavtanulas oldalon, hanem a mára közel 3000 fősre gyarapodott, Microsoft 365 a közoktatásban nevű közösségi média csoportban maguk a tanárok is segítenek egymásnak. Naponta sok és sokféle kérdés merül fel, amire általában gyors válaszok érkeznek, így egymást is tovább tudják lendíteni, és segítik egymást az akadályok legyőzésében. Az iskolák a szülőknek is segítenek, hogy átlássák és megértsék a rendszert, amit gyermekük használ, és segíteni tudjanak, ha arra van szükség.

Vidéken is erős a digitális felzárkózás

Tévedés azt hinni, hogy a budapesti iskoláké a vezető pozíció a digitális oktatás bevezetéséért folyó versenyben. A vidéki intézmények is érzik a fejlesztés jelentőségét, a kistérségi településeken sokszor erősebb a motiváció, hogy a digitalizációban rejlő lehetőségeket a lehető legjobban kihasználják. A tapasztalatok alapján a szükséges fizikai eszközök beszerzésére általában akad támogatás, a bevezetéshez és hatékony alkalmazáshoz pedig nyitott, motivált és kreatív tanárokra van szükség, ami szerencsére nem regionális jellemző a pedagógusok körében.


Más hely lesz a világ a karantén után

A jelenleg használt digitális lehetőségek közül már most látszik, hogy jónéhány a jövőben is megmarad és segíteni fogja az oktatást. Ilyen lesz a Teams, ami élesben bizonyította, hogy hatékony megoldás a tanárok és intézményvezetők egymás közti kommunikációjára. Nem lesz szükség minden értekezletre személyesen elutazni, például az egy fenntartó alá tartozó, de fizikailag egymástól távol lévő iskolák számára költséghatékonyabb és gyorsabban bevethető megoldás egy online meeting.

Az assignment, OneNote és Teams csatornákon egyértelműen kiadhatók lesznek a házi feladatok, és a tanulók által beadott munkák is egy könnyen átlátható és kezelhető felületen jelennek meg. Egészen biztos, hogy a projektmunkákhoz használt és bevált felületek később is megmaradnak használatban. Az órai anyagok, jegyzetek egy helyen tartása vitathatatlan előny, hiszen a diákok a tanuláshoz szükséges anyagokat egy helyen tudják elérni.

Több felhasználó, több visszajelzés, hatékonyabb fejlesztések

A felhasználók nagyságrendekkel megnövekedett száma ugyanennyivel több visszajelzést is jelent, ami ideális a Microsoft számára a további fejlesztések irányának és ütemének meghatározásához. Már elérhető a Teams-en belül a Power Point Live, ami az előadás során az előadó által megosztott képernyőben hozott újdonságokat. Használatával az előadás érdekesebb és gazdagabb, könnyebb bevonni a résztvevőket például valós idejű jegyzetekkel vagy chat használatával, és az előadó mindezt egyszerre láthatja, egyetlen nézetben.

A résztvevők számára az egyik újdonság, hogy az előadás alatt szabadon lépkedhetnek a diák között, egyéni haladási ütemüknek megfelelően. A Teams Presenter módja a videó feed és más tartalmak egyedi megjelenítésének beállításában segíti az előadót, érkezik a Reporter, a Side-by-Side és a Standout is, utóbbi azért felelős, hogy a videó feed a megosztott tartalom előterében jelenjen meg. A Dynamic view – ami a következő hetekben válik elérhetővé – intelligens módon rendezi össze az előadás elemeit az előadó képernyőjén: például a résztvevők kameraképeit a képernyő tetejére helyezi, így amikor az előadó a kamerába néz, az élmény a másik fél számára szemkontaktusközeli lesz.

Ezeknek a módoknak vizsgák, doktori és szakdolgozat védések során lesz főleg jelentősége. Napi nyolc óra a monitor előtt a szem számára is fárasztó. Annak érdekében, hogy csökkentse ezeket a hatásokat, valamint a lehető legjobb audioélményt biztosítsa, a Microsoft Teams meetingekre optimalizált szoftver és hardver megoldásokat is tesztel, ami hasznos lesz a tanórák során is.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS