Egyre több kkv-nak okoz nehézséget az alapanyaghiány

2021. 11. 26., 13:43

Új akadályokkal kell szembenézniük a kkv-knak, derül ki a K&H kkv bizalmi index legfrissebb, harmadik negyedéves eredményeiből. Tavaly a járvány közvetlen következményeként a kereslethiány okozott nehézségeket, mostanra viszont az anyaghiány jelent kihívást a kereslet intenzív visszatérése és a kiüresedő készletek miatt.

Az előző negyedév óta másfélszeresére nőtt azoknak a cégeknek az aránya, akiknek nehézségeket okoz az anyaghiány – derül ki a K&H kkv bizalmi index legfrissebb, harmadik negyedéves eredményeiből, amely a hazai a mikro-, kis- és középvállalkozások várakozásait vizsgálja. Míg a második negyedévben a cégek 13 százalékának okozott gondot az alapanyaghiány, ez a harmadik negyedévben már 20 százalékra ugrott. Ezzel párhuzamosan a kereslethiány az előző negyedévben a kkv-k 22 százalékának jelentett problémát, ám most már csak 14 százalékuknak. A legjelentősebb hátráltató tényező még mindig a munkaerőhiány (34 százalék), azonban a legjelentősebb változás az anyaghiány kapcsán történt. „A járvány kitörése után a cégek többsége a kereslet tartós csökkenésére számított, ezért a veszteségek minimalizálása érdekében leépítette készleteit. A kereslet viszont a vártnál sokkal gyorsabban tért vissza, így a hirtelen megnövekedő igényekkel most sok cég nem tud lépést tartani” – magyarázta Rammacher Zoltán, a K&H kkv marketing és értékesítés támogatás vezetőjeaz eredményeket.

A kihívások ellenére egyelőre jobban teljesítenek a cégek: 60 százalékuk már elérte vagy meg is haladta a járvány előtti működési szintjét. Ez másfélszeres növekedést jelent az előző negyedévhez képest, amikor még a vállalkozások 37 százaléka mondhatta csak el ugyanezt magáról.  

Nehéz helyzetben a szolgáltatók

A szektorok tekintetében az ipari, építőipari cégek tudtak regenerálódni a leggyorsabban, esetükben már 70 százalék elérte vagy meg is haladta a járvány előtti teljesítményét. A szolgáltatókat ennél jobban megviselte az utóbbi másfél év. A korlátozások hatásai még most is láthatók: a szektorban a vállalkozások alig több mint felének (56%) sikerült csak újra elérni a vírus kitörésekor fennálló működési szintet, amit a járványhelyzet súlyosbodásával járó esetleges szigorítások tovább nehezíthetnek.

Méret tekintetében elmondható, hogy a nagyobb cégek könnyebben vették az akadályokat. A középvállalkozások 73 százaléka már elérte vagy meg is haladta a járvány előtti teljesítményét, míg a kisvállalkozások körében 61 százalék, a mikrocégeknél pedig 57 százalék ez az arány.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS