Minden negyedik olyan magyarországi vállalkozásnak nehézséget okoz a beszerzések finanszírozása, amelynek van hosszú fizetési határidővel teljesítő partnere – derül ki a Péntech friss felméréséből. A válaszadók kétharmada lényeges üzleti kérdésnek tartja a beszerzések kifizetési módját, 50 százaléka szerint pedig különösen nagy kihívást jelent a nagy összegű céges beszerzések azonnali kifizetése. Miközben a digitális finanszírozási eszközök nyújtotta azonnali fizetés előnyeit örömmel kihasználnák, sokan még a faktoring pontos fogalmával sincsenek tisztában.
A magyarországi vállalkozások 41 százalékának van olyan partnere, amelyik 30 napnál később fizet, 15 százalékuk pedig arról számolt be, hogy 60 napnál is hosszabb ideig várnak a pénzükre – állapítja meg 1000 magyarországi vállalkozás megkérdezésével készült felmérésében a vállalatok pénzügyi menedzsmentjét és finanszírozási folyamatait digitális eszközökkel megkönnyítő Péntech.
A legnagyobb fejfájást jelenleg nem a hosszú fizetési határidő jelenti a cégeknek, hanem a munkaerőhiány. Az évek óta fokozódó helyzet ma már olyan mélyen érinti a vállalkozásokat, hogy a problémát minden második válaszadó rögtön a legelső helyre sorolta. Második helyen, 43 százalékkal a pandémia és az ukrán háborús helyzet okozta makrogazdasági problémák állnak. A friss konfliktus miatt képződött nehézségek tehát már ezt a szegmenst is elérték. Dobogós helyre került 38 százalékos említési rátával a fejlődést hátráltató, túlzottnak érzett adóteher is.
Azon cégvezetők közül ugyanakkor, akiknek a vállalkozása a kelleténél hosszabb fizetési határidőkkel szembesül, minden második (56 százalék) érzi ennek a negatív következményeit a társaság működésében. A legtöbben a saját beszerzések intézésében felmerülő akadályokat említették (23 százalék), de sokan nehezebben tudnak új projekteket elvállalni a késve fizetés miatt (19 százalék), és olyanok is akadnak, akiknek a bérek és a rezsi kifizetésében (17 százalék), illetőleg az adó (14 százalék) befizetésében okoz ez gondot.
Mindezek fényében aligha meglepő, hogy abban az esetben, ha a még ki nem fizetett számlák ellenértékét az érintett cégek – például egy faktoring konstrukció keretében – mindig azonnal megkapnák, a beérkező összegeket a vállalkozás pénzügyi helyzetének javítására (45 százalék), eszközvásárlásra, infrastruktúra fejlesztésére (45 százalék) és a kifizetetlen bérek rendezésére (27 százalék) fordítanák.
Meglehetősen kis számban (100-ból 6-an), de akadnak olyan cégvezetők is, akik a gyorsan kézhez kapott pénzből leginkább nyaralni küldenék magukat. A fentieken túl pedig az azonnali fizetés előnyeit piaci terjeszkedésre és saját tartozások rendezésére, valamint HR-fejlesztésekre is felhasználnák a válaszadók.
„Jól mutatja az üzleti közeg nyitottságát az újgenerációs pénzügyi megoldásokra, hogy a felmérésben megkérdezettek 61, illetve 60 százaléka szerint a napon belüli utalás, valamint az online számlázás megjelenése volt a legmarkánsabb pozitív hatással vállalkozásuk működésére” – véli Berényi Benjamin, a Péntech társalapító-ügyvezetője.
(Berényi Benjamin is részt vett az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatában. A sorozat 271. interjúját IDE KATTINTVA olvashatja el.)
Ehhez képest minimum meglepő, hogy a megkérdezett vállalkozásoknak csupán a harmada van tisztában a faktoring pontos fogalmával. A többiek vagy nem tudták, mit is fed a kifejezés (20 százalék), vagy egészen fura elképzeléseik voltak róla: 7 százalékuk szerint ez a hitelezés egyik formája, 4 százalékuk pedig a könyvelési tételek ellenőrzésével vette egy kalap alá.
Pedig a hosszú fizetési határidejű számlák kényelemes finanszírozását nyújtó faktoring nem ördögien bonyolult: a lényege az, hogy egy vállalkozás akár rögtön hozzájuthat egy olyan számla ellenértékéhez, amelyet alapesetben csak a 30, 60, 90 napos fizetési határidő lejárta után kapna meg. A faktorcég minimális díj fejében tehát gyakorlatilag előre kifizeti a számlát, amely a fizetési határidő lejártát követően már őt illeti meg.
A digitális finanszírozási eszközök pontosan azokat a fájdalompontokat célozzák, amelyek miatt a válaszadók 61 százaléka egyenesen ódzkodik a külső finanszírozástól. Ezek sorrendben a túl sok adminisztráció (a megkérdezettek 57 százaléka említette), a hosszadalmas és lassú folyamat (36 százalék), valamint az átláthatatlanság és a nehéz érthetőség (25 százalék). Ezek leküzdésével tehát javítható a cégvezetők finanszírozási nyitottsága, akiknek a kétharmada saját bevallása szerint szereti az új eszközök, módszerek kipróbálását közelről is követni. A döntéshozók kétharmada tartja lényeges üzleti kérdésnek a beszerzések kifizetési módját, 50 százalékuk pedig kiemelt kihívásnak tekinti a nagyösszegű céges beszerzések azonnali kifizetését.
„A digitálisan elérhető és teljesen online bonyolítható finanszírozási formák felgyorsítják és transzparensebbé teszik a cégek pénzügyeinek intézését" – hangsúlyozza Berényi Benjamin, miközben az átlátható feltételekkel és árazással hozzáférhető megoldások az általános pénzügyi kultúrát is javítják.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.