Balázs Gáspár: Hamarosan bejelentjük az Alstom hazai legdrágább beruházását

Balázs Gáspár: Hamarosan bejelentjük az Alstom hazai legdrágább beruházását
Szerdahelyi Csaba  |  2022. 09. 27., 15:17

Rengeteg magabiztosság kell egy olyan világban, amely egyre inkább a folyamatos és azonnali visszajelzésekre épül – mondta az Üzletemnek Balázs Gáspár, az Alstom Transport Hungary Zrt. vezérigazgatója.

Az Üzletem CÉGES LEGEK sorozatának 35. cikkében az Alstom Transport Hungary Zrt. legjeit Balázs Gáspár osztja meg az olvasóval.

Az előző év LEGNAGYOBB tanulsága:

A 2020-as évet meghatározta a világjárvány, 2021 pedig a post-COVID időszak kezdetét jelentette. Ezt a sok mindent felforgató periódust követően a tavalyi évben komolyan elgondolkodtam azon, létezik-e olyan, hogy „normál üzletmenet”. Ehhez megnéztem azt, hogy ha az elmúlt 100 év gazdaságtörténetet kontextusba helyezzük az 1929-es nagy gazdasági világválságtól a mostani COVID krízisig, akkor ebben az időszakban hogyan alakult a „normál” és a „krízis” évek aránya. Az eredmény megdöbbentő volt számomra, az arány fele-fele körül alakult. Márpedig a döntési mechanizmusaink, a napi működési rutinunk, és az előttünk álló változások várható mértékéről és hatásáról alkotott elképzeléseink nem ilyen kilengésekre, hanem többnyire a normál eloszlás (Gauss-eloszlás) törvényeire épülnek. A kríziseket egyszerűen kiugró értéknek gondoljuk, márpedig sokkal valószínűbb, hogy az alkalmazott modellel van a baj, annak sokkal szűkebb az alkalmazhatósági köre, mint azt szeretnénk. Hogy ebből mi következik, azt Taleb „fekete hattyú” elmélete részletezi, amit én Mérő László könyvéből ismertem meg. Nekem alapjaiban megváltoztatta azt, ahogyan értelmezem a váratlan eseményeket.

Az idei év LEGFONTOSABB célkitűzése:

Több legfontosabb van. Fontos, hogy tovább fejlesszük a mátranováki forgóvázkeret gyárunkat, ahol több, mint 650-en dolgoznak, és ahol idén lesz 40 éve, hogy az első forgóvázkeret elkészült! Fontos az új projektek elnyerése, a hazai vasútfejlesztésben történő aktív részvétel, legyen szó az elöregedett HÉV járműpark cseréjéről, a hidrogén üzemanyagcellás járművek bevezetéséről a hazai vasúti közlekedésbe, vagy a nagysebességű vonatokról. Ez utóbbi technológiákban az Alstom világon is első, és mindkét termékhez itthon is gyártunk komponenseket. Fontos célkitűzés a beszállítói és partneri együttműködések elmélyítése is.

A vállalkozás eddigi LEGJELENTŐSEBB sikere:

Egy kis képzavarral élve: az Alstom M2 és M4 metrók a „zászlóshajóink” Magyarországon. Az M2-es metrók immáron 10 éve vannak forgalomban, míg a 4-es vonalon először vezettük be itthon, sőt, egész Közép-Európában a vezető nélküli metró közlekedést. Biztosan sokan emlékeznek még a régi orosz metrókban elhangzó figyelmeztetésre: „vigyázzanak, az ajtók záródnak!”, és arra, ami ezután következett, ha az utolsó utas nem volt elég gyors. Meg a hangra és a melegre. Az Alstom metrók alapjaiban változtatták meg a budapesti közlekedés színvonalát. Mostanában keveset hallani a metrókocsikról, de ez azért van, mert megbízhatóak és mert biztonságosak. Az M2 flotta 20 millió, az M4 12 millió megtett kilométernél tart.

A LEGBOSSZANTÓBB pillanat a történetükben:

Minden közbeszerzés okoz némi csalódást, amely elindul, aztán visszavonásra kerül. Az ajánlatok elkészítése sok időt igényel és költséges dolog. Sport hasonlattal élve, amikor a kiíró visszavon egy ajánlatkérést, az értékesítő csapatnak az olyan, mintha 21 kilométernél lefújnák a maratont.

A vállalkozás életében a LEGDRASZTIKUSABB váltás/változtatás:

A Bombardier akvizíciója az Alstom csoport által. Ezzel a világ legjelentősebb, európai gyökerekkel rendelkező vasúti gyártó vállalata jött létre. Amit kiemelnék, hogy a Bombardier akvizíciót követően a visegrádi országokban nagyon megerősödött az Alstom, közel 7500-an vagyunk, ebből 4200-an Lengyelországban, 1300-an Csehországban, illetve közel 700-an Magyarországon. Romániában és Görögországban is piacvezető a vállalat, nagysebességű vasúttal pedig Lengyelországban és Csehországban is jelen vagyunk.

A LEGHATÉKONYABB működéshez szükséges új feladatok:

Nem feladatban, hanem inkább hozzáállásban gondolkodnék. Azt mondanám, hogy rengeteg magabiztosság kell egy olyan világban, amely egyre inkább a folyamatos és azonnali visszajelzésekre épül. Egy egészséges, kiegyensúlyozott vezetőnek folyamatos feedback nélkül is tudnia kell dolgozni, legalábbis anélkül, hogy állandóan a külső megerősítést keresi. Ezt a magabiztosságot és céltudatosságot ugyanakkor tudni kell ötvözni nyitottsággal az újra, és nem árt a munka iránti alázat sem.

A LEGDRÁGÁBB beruházásuk:

Nemrégiben döntöttünk róla. Hamarosan bejelentjük, de erről most nem mondhatok többet.

Erre kellene a jövőben a LEGTÖBBET költeni:

A digitalizációra. De nem önmagáért, l’art pour l’art, hanem szelektíven. Olyan területen és olyan módon, ami a vasút versenyképességét növeli. Hadd említsek egy francia példát! A párizsi RER elővárosi vasútvonalon 1,4 millió utas közlekedik munkanapokon, ez a világ egyik legforgalmasabb elővárosi vonala. Korszerű, digitális vasútautomatizálási rendszer alkalmazásával elérték, hogy 40 százalékkal kevesebb energia felhasználása mellett 30 százalékkal több utast szállítsanak, mindezt három perccel gyorsabban.

Így kell versenyezni a LEGERŐSEBB konkurenssel:

Globális szinten innovációval. Hadd említsek egy példát! Az Alstom idén augusztus közepén helyezte utasforgalmi üzembe a világelső hidrogén üzemanyagcellás motorvonatát Németországban. Ennek a technológiának szép jövőt jósolunk, főleg ha sikerül megoldani a zöld, tehát megújuló forrásból történő hidrogénnel történő ellátást. Itthon a MOL-lal közösen vizsgáljuk ennek lehetőségeit. A 2023 elején várható hazai kiírásra tehát itthon is készülünk. A versenyre visszatérve, úgy látom, nem létezik csodafegyver, de az elhivatottság, kitartás, kemény munka meghozza gyümölcsét.

Ma ezzel a LEGBONYULTABB megbirkózni az üzleti életben:

A munkaerőpiaci helyzet, ötvözve az elszabadult inflációval. Persze nem ülünk ölbe tett kézzel. A mátranováki gyárban saját, akkreditált iskolánkban képzünk hegesztő szakembereket. Idén a hegesztő mellett a lakatosképzés is elindul, hegesztő szakmai továbbképzéseket, valamint vezetőképzés indítását is tervezzük. Ezt a bővítést a tavalyi sikeres, Nógrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamarával közös hegesztő-mester képzésünk alapozta meg, amire Nógrád megye különböző gyáraiból érkeztek szakemberek. Az együttműködés körét további egyetemekre és képzőközpontokra is ki fogjuk terjeszteni.

(Fotók: Alstom)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-09-19 19:19:00
Az ingatlanbiztosítások általában tartalmaznak alapfedezetet árvízkárokra, de érdemes kiegészítő biztosításokat is kötni ingóságok és egyéb eszközök védelmére; az ártéri vagy belvízkárokra a biztosítók jellemzően nem nyújtanak fedezetet – hívja fel a figyelmet a Netrisk.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.

  Rovathírek: GUSTO

A lista nemcsak a borszakma számára remek visszajelzés a jelenlegi borpiaci kínálat minőségét illetően, hanem kiváló iránymutatás az érdeklődő, minőségi borfogyasztásra nyitott fogyasztóknak is.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

2024. szeptember 16. és 20. között tartják Bécsben a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség közgyűlésének 68., éves rendes ülését, amelyet követően 17–18-án tudományos fórumot is tartanak az élelmezésbiztonságról.