Balázs Gáspár: Hamarosan bejelentjük az Alstom hazai legdrágább beruházását

Balázs Gáspár: Hamarosan bejelentjük az Alstom hazai legdrágább beruházását
Szerdahelyi Csaba  |  2022. 09. 27., 15:17

Rengeteg magabiztosság kell egy olyan világban, amely egyre inkább a folyamatos és azonnali visszajelzésekre épül – mondta az Üzletemnek Balázs Gáspár, az Alstom Transport Hungary Zrt. vezérigazgatója.

Az Üzletem CÉGES LEGEK sorozatának 35. cikkében az Alstom Transport Hungary Zrt. legjeit Balázs Gáspár osztja meg az olvasóval.

Az előző év LEGNAGYOBB tanulsága:

A 2020-as évet meghatározta a világjárvány, 2021 pedig a post-COVID időszak kezdetét jelentette. Ezt a sok mindent felforgató periódust követően a tavalyi évben komolyan elgondolkodtam azon, létezik-e olyan, hogy „normál üzletmenet”. Ehhez megnéztem azt, hogy ha az elmúlt 100 év gazdaságtörténetet kontextusba helyezzük az 1929-es nagy gazdasági világválságtól a mostani COVID krízisig, akkor ebben az időszakban hogyan alakult a „normál” és a „krízis” évek aránya. Az eredmény megdöbbentő volt számomra, az arány fele-fele körül alakult. Márpedig a döntési mechanizmusaink, a napi működési rutinunk, és az előttünk álló változások várható mértékéről és hatásáról alkotott elképzeléseink nem ilyen kilengésekre, hanem többnyire a normál eloszlás (Gauss-eloszlás) törvényeire épülnek. A kríziseket egyszerűen kiugró értéknek gondoljuk, márpedig sokkal valószínűbb, hogy az alkalmazott modellel van a baj, annak sokkal szűkebb az alkalmazhatósági köre, mint azt szeretnénk. Hogy ebből mi következik, azt Taleb „fekete hattyú” elmélete részletezi, amit én Mérő László könyvéből ismertem meg. Nekem alapjaiban megváltoztatta azt, ahogyan értelmezem a váratlan eseményeket.

Az idei év LEGFONTOSABB célkitűzése:

Több legfontosabb van. Fontos, hogy tovább fejlesszük a mátranováki forgóvázkeret gyárunkat, ahol több, mint 650-en dolgoznak, és ahol idén lesz 40 éve, hogy az első forgóvázkeret elkészült! Fontos az új projektek elnyerése, a hazai vasútfejlesztésben történő aktív részvétel, legyen szó az elöregedett HÉV járműpark cseréjéről, a hidrogén üzemanyagcellás járművek bevezetéséről a hazai vasúti közlekedésbe, vagy a nagysebességű vonatokról. Ez utóbbi technológiákban az Alstom világon is első, és mindkét termékhez itthon is gyártunk komponenseket. Fontos célkitűzés a beszállítói és partneri együttműködések elmélyítése is.

A vállalkozás eddigi LEGJELENTŐSEBB sikere:

Egy kis képzavarral élve: az Alstom M2 és M4 metrók a „zászlóshajóink” Magyarországon. Az M2-es metrók immáron 10 éve vannak forgalomban, míg a 4-es vonalon először vezettük be itthon, sőt, egész Közép-Európában a vezető nélküli metró közlekedést. Biztosan sokan emlékeznek még a régi orosz metrókban elhangzó figyelmeztetésre: „vigyázzanak, az ajtók záródnak!”, és arra, ami ezután következett, ha az utolsó utas nem volt elég gyors. Meg a hangra és a melegre. Az Alstom metrók alapjaiban változtatták meg a budapesti közlekedés színvonalát. Mostanában keveset hallani a metrókocsikról, de ez azért van, mert megbízhatóak és mert biztonságosak. Az M2 flotta 20 millió, az M4 12 millió megtett kilométernél tart.

A LEGBOSSZANTÓBB pillanat a történetükben:

Minden közbeszerzés okoz némi csalódást, amely elindul, aztán visszavonásra kerül. Az ajánlatok elkészítése sok időt igényel és költséges dolog. Sport hasonlattal élve, amikor a kiíró visszavon egy ajánlatkérést, az értékesítő csapatnak az olyan, mintha 21 kilométernél lefújnák a maratont.

A vállalkozás életében a LEGDRASZTIKUSABB váltás/változtatás:

A Bombardier akvizíciója az Alstom csoport által. Ezzel a világ legjelentősebb, európai gyökerekkel rendelkező vasúti gyártó vállalata jött létre. Amit kiemelnék, hogy a Bombardier akvizíciót követően a visegrádi országokban nagyon megerősödött az Alstom, közel 7500-an vagyunk, ebből 4200-an Lengyelországban, 1300-an Csehországban, illetve közel 700-an Magyarországon. Romániában és Görögországban is piacvezető a vállalat, nagysebességű vasúttal pedig Lengyelországban és Csehországban is jelen vagyunk.

A LEGHATÉKONYABB működéshez szükséges új feladatok:

Nem feladatban, hanem inkább hozzáállásban gondolkodnék. Azt mondanám, hogy rengeteg magabiztosság kell egy olyan világban, amely egyre inkább a folyamatos és azonnali visszajelzésekre épül. Egy egészséges, kiegyensúlyozott vezetőnek folyamatos feedback nélkül is tudnia kell dolgozni, legalábbis anélkül, hogy állandóan a külső megerősítést keresi. Ezt a magabiztosságot és céltudatosságot ugyanakkor tudni kell ötvözni nyitottsággal az újra, és nem árt a munka iránti alázat sem.

A LEGDRÁGÁBB beruházásuk:

Nemrégiben döntöttünk róla. Hamarosan bejelentjük, de erről most nem mondhatok többet.

Erre kellene a jövőben a LEGTÖBBET költeni:

A digitalizációra. De nem önmagáért, l’art pour l’art, hanem szelektíven. Olyan területen és olyan módon, ami a vasút versenyképességét növeli. Hadd említsek egy francia példát! A párizsi RER elővárosi vasútvonalon 1,4 millió utas közlekedik munkanapokon, ez a világ egyik legforgalmasabb elővárosi vonala. Korszerű, digitális vasútautomatizálási rendszer alkalmazásával elérték, hogy 40 százalékkal kevesebb energia felhasználása mellett 30 százalékkal több utast szállítsanak, mindezt három perccel gyorsabban.

Így kell versenyezni a LEGERŐSEBB konkurenssel:

Globális szinten innovációval. Hadd említsek egy példát! Az Alstom idén augusztus közepén helyezte utasforgalmi üzembe a világelső hidrogén üzemanyagcellás motorvonatát Németországban. Ennek a technológiának szép jövőt jósolunk, főleg ha sikerül megoldani a zöld, tehát megújuló forrásból történő hidrogénnel történő ellátást. Itthon a MOL-lal közösen vizsgáljuk ennek lehetőségeit. A 2023 elején várható hazai kiírásra tehát itthon is készülünk. A versenyre visszatérve, úgy látom, nem létezik csodafegyver, de az elhivatottság, kitartás, kemény munka meghozza gyümölcsét.

Ma ezzel a LEGBONYULTABB megbirkózni az üzleti életben:

A munkaerőpiaci helyzet, ötvözve az elszabadult inflációval. Persze nem ülünk ölbe tett kézzel. A mátranováki gyárban saját, akkreditált iskolánkban képzünk hegesztő szakembereket. Idén a hegesztő mellett a lakatosképzés is elindul, hegesztő szakmai továbbképzéseket, valamint vezetőképzés indítását is tervezzük. Ezt a bővítést a tavalyi sikeres, Nógrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamarával közös hegesztő-mester képzésünk alapozta meg, amire Nógrád megye különböző gyáraiból érkeztek szakemberek. Az együttműködés körét további egyetemekre és képzőközpontokra is ki fogjuk terjeszteni.

(Fotók: Alstom)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.
2024-02-29 13:10:00
2024. március 1-jén módosul az UJEGYKE-nyomtatvány, ettől az időponttól már külön is bejelenthető állandó meghatalmazás az áruk uniós vámjogi státuszáról szóló igazolás (T2L vagy T2L/F) kiadásával kapcsolatos ügyek intézésére – hívta fel a figyelmet az adóhivatal.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS