Reménytelibb tavaszt várnak a hazai cégvezetők

Reménytelibb tavaszt várnak a hazai cégvezetők
2023. 02. 28., 16:38

Mind a jelenlegi, mind a következő 3 hónapra szóló előrejelzéseiket illetően erőteljesen javult a hazai cégvezetők hangulata – számol be az OPTEN és a Bridge Budapest legfrissebb felmérésében. A tavaly év végi csekély mértékű pozitív jövőképet egy jóval optimistább vezetői jövőkép váltotta fel. Ez ahhoz képest jelez fordulatot, hogy tavaly év végén a vállalkozások még minden területen romló gazdasági környezetben gondolkodtak.

Az OPTEN-Bridge Business Jövőkép Mátrixa tavaly ősszel azzal a szándékkal született meg, hogy negyedévente megismételt üzleti és privát hangulatfelméréssel tisztább helyzetképet nyújtson arról, milyen hangulatban vannak épp a cégvezetők itthon.

A Jövőkép Mátrix 1-től-10-ig terjedő skálán, két síkon vizsgálja, hogy hogyan alakul a cégvezetők jövőképe, melyen 5 alatt negatívba, 5 felett pozitívba fordulnak az érzetek. (1 szélsőségesen negatív – 10 szélsőségesen pozitív). Először tavaly október végén szondázták a gazdasági vezetőket és cégtulajdonosokat. Negyedévvel később, január végén ismét megkérdezték a cégvezetőket: amúgy most, hogy vagy?

A friss helyzetkép

Dr. Csorbai Hajnalka, az OPTEN Stratégiai igazgatója és az elemzés vezetője a friss adatok alapján arról számolt be, hogy a jelen érzet határozottan pozitív irányba változott. A tavaly év végi csekély mértékű pozitív jövőképhez képest, ahol az átlagérték 5,77 pontos volt, most az aktuális közérzet 7 pontos átlagértékig, a jövőbeni kilátások pedig 5,65 pontról 7,2 pontos átlagértékig kúsztak fel. A cégvezetők egyértelműen úgy érzik, hogy jobb ma a gazdasági környezet, mint három hónappal ezelőtt volt.

A szolgáltatási szektor maradt a legpozitívabb helyzetértékelésüket tekintve. A legpesszimistább most az építőipar, mind a jelen, mind a jövőbeni helyzetét tekintve. Ez változás ahhoz képest, hogy korábban a kereskedelem volt a maga 5,26-os értékével a legborúlátóbb, és bár még most is az átlag alatt van, de az érték ebben a szektorban szignifikánsan, 6,7 pontos átlagértékre nőtt. Annak ellenére, hogy az építőiparban működő cégek a legkevésbé pozitívak, még ott is javulást várnak a cégvezetők. Jelenlegi helyzetüket az őszi megkérdezéshez képest 0,71 ponttal, a jövőt illetően 1,11 ponttal látják pozitívabban.Továbbra is a nagyvállalatok és a mikro cégek sugallnak kimondottan pozitív érzetet, leginkább azok, akik a kereskedelemben és a szolgáltatási szektorban tevékenykednek. A kkv szektor viszont továbbra is kissé borúlátó.

A tavaszi jövőkép

A tavasz kapcsán a gazdasági szereplők egyértelműen reményteliek. Az előrejelzés érzet 7,2 pontos átlagértékkel határozottan pozitív irányba fordult. A cégvezetők úgy érzik, hogy a jövőbeni gazdasági környezet, még ha kismértékben is, javulni fog az elkövetkező három hónapban. Úgy gondolják, ahogy a tél, úgy a gazdasági visszaesés sem tart örökké. A tavaszvárás újjászülető üzleti és egyéni bizalomnövekedést jelez elő. A novemberi adatok tükrében a borúlátás valószínűleg épp tavaly év végén tetőzött, melyet alátámaszthat az is, hogy az Európában mért legmagasabb magyar inflációs adatokkal kapcsolatban, ha fáziskéséssel is, de némi enyhülést prognosztizál már a legtöbb elemző.

A céges jövő három hónappal ezelőtti és mai állapota között kisebb az eltérés a javulást illetően, mint az egyéni érzet között. Ez azt jelenti, hogy egyéni szinten, a személyes élettér várakozásait tekintve bizakodóbbak a menedzserek és cégtulajdonosok. Ezen belül biztató, hogy a tulajdonosok azok, akik nem a „hurráoptimizmusba” menekülnek, hanem ők azok, akik leginkább sikeresnek érzékelik a jövőt. Az egyéni előrejelzéseket tekintve azonban nem következett be olyan mértékű visszaesés, mint amilyenre számítottak a válaszadók; a pozitív kép erősödött, ami viszont jó jelzés a gazdaság számára.

A válaszadói kör

Az összkép megértéséhez dr. Csorbai Hajnalka azt is hozzátette, hogy a válaszadó 220 cégvezető több mint fele a szolgáltatási, negyede a kereskedelmi szektor képviselője volt. A tulajdonosok képviselték a válaszadók több, mint kétharmadát; és a válaszok 90 százaléka nagyobb vállalkozásokhoz kötődött (100 millió vagy 1 milliárd forint feletti árbevétellel rendelkezők). A hazai állapotokat a hangulatfelmérés azért tükrözheti jól, mert a magyar tulajdonú cégek voltak a fő válaszadók; a külföldi és vegyes tulajdonú cégek száma 20százalék alatt maradt. A vizsgált cégek közel kétharmada 10 évnél idősebb vállalkozás volt és mindössze 14 százalékuk volt 5 évnél fiatalabb.

A női vezetők optimistábbak

A magyar tulajdonú cégek jövőképe a legborúlátóbb, ezen belül is leginkább az ipar és a kereskedelem területén. A 10 évnél idősebb kkv-knál érzik leginkább azt a cégvezetők, hogy a jövőben kihívással kell szembesülniük. Valószínűsíthetően ez az a vezetői kör, amelyik a „bejáratott út” helyett a gazdaság változásai miatt jelentős válaszlépésekre kényszerül.

Másik érdekesség, hogy bár a nemek aránya a válaszoknál erőteljesen a férfiak felé billent, mivel több mint 80 százalékban férfi vezetők töltötték ki a hangulatfelmérést; a férfi vezetők kicsit pesszimistábban, a női vezetők enyhén optimistábban látják mind a jelenlegi, mind a jövőbeni helyzetüket. A köztük lévő különbség jelenlegi értéke 0,3 pont volt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS