A magyar döntéshozók kétharmada robogna tovább a digitális transzformáció útján

2020. 06. 02., 17:30

A hazai vállalatok 50 százalékát saját bevallásuk szerint egyáltalán nem, vagy csak enyhén érinti a koronavírus miatt továbbgyűrűző válság, ötödük pedig kifejezetten lehetőségként tekint rá – derül ki a Stylers friss kutatásából.

A felmérés eredményei optimizmusra adnak okot, bár van még hová fejlődni: a döntéshozók többsége tisztában van a digitalizáció szükségességével és hajlandó is erőforrást allokálni erre a területre, azonban közülük is csupán 63 százalék kezeli azt stratégiai kérdésként. Az már világosan látszik, hogy a járványhelyzet örökre megváltoztatja a cégek hozzáállását a digitalizációhoz, de vajon mire fókuszálnak majd a következő hónapokban?

A magyar-amerikai információ-technológiai cégcsoport, a Stylers közel 150 magyar vállalat közép- és felsővezetőinek bevonásával készítette el friss felmérését, melyben arra volt kíváncsi, milyen hatással van a koronavírus nyomában kialakuló válsághelyzet a hazai cégekre, hogyan befolyásolja a digitalizációval kapcsolatos stratégiájukat és milyen lépéseket terveznek a jövőben piaci pozíciójuk megőrzése érdekében. A kutatás résztvevőinek közel 50 százaléka közép- és nagyvállalatok, illetve 1000 főnél több alkalmazottat foglalkoztató cégek képviseletében nyilatkozott. A kutatásban résztvevő vállalatok többsége az IT, tanácsadás, gyártás, pénzügy, energetika, telekommunikáció, és kereskedelem területén tevékenykedik, a felmérés piaci és állami tulajdonú cégeket egyaránt vizsgált.

A magyar döntéshozók meglepően optimistának bizonyultak a válsághelyzetet illetően: több mint harmaduk (35 százalék) arra számít, hogy egyáltalán nem érinti vállalatát a krízis, vagy éppen megerősödve kerül ki belőle, és alig 2 százalékuk gondolja úgy, hogy cége nem fogja túlélni a következő hónapokat. Ez a derűlátás legfőképp abból fakad, hogy többségük átmeneti válságra számít, és csupán 28 százalékuk készül egy évnél tovább húzódó krízisre.

Továbbra is hiányoznak a hatékonyságnövelő szoftverek

A felmérés tanulsága szerint a vállalatok döntő többségét alapvetően felkészülten érte a tömeges távmunka bevezetése és a válság okozta további infrastrukturális kihívások, csupán 10 százalékuk értékelte kifejezetten alacsonyra cége alkalmazkodóképességét a megváltozott körülményekkel szemben. Azok a vállalatok, melyek korábban nem tettek nagyobb lépéseket a digitális transzformáció útján, eddig ennek nem is érezték szükségét vagy éppen még gyerekcipőben járnak az erre vonatkozó intézkedéseik. A digitalizációt leginkább hátráltató tényezők közé az anyagi erőforrások szűkössége, a szakértelem és a vízió hiánya tartozik a cégvezetők bevallása szerint.

Gönczy Gábor, a Stylers CEO-ja (képünkön) hangsúlyozza: „azt látjuk, hogy a vállalatok alapvetően a külső reprezentációt és a munkavégzést támogató szoftvereket részesítik előnyben, mint például a weboldal és a kommunikációs vagy együttműködést támogató eszközök, miközben vállalatirányítási rendszere csak a válaszadók felének, oktatási és a HR-tevékenységeket segítő szoftvere pedig csak 35, illetve 15 százalékuknak van. Úgy tűnik azonban, hogy a vezetők a hatékonyságnövelés irányába terveznek mozdulni, 25 százalékban ugyanis edukációs platformot terveznek beszerezni a közeljövőben, ezt követik szorosan a vállalatirányítási (ERP) és az ügyfélkezelő (CRM) rendszerek, valamint a HR tevékenységet támogató technológiák. A cégek elsősorban már meglévő piaci szoftvereket keresnek, és arányaiban kevesen gondolkodnak egyedi fejlesztésekben."

A digitális stratégia kikövezi az utat

A vállalatok döntő többsége, közel 70 százaléka tervezi folytatni a digitális transzformáció útján eddig megtett lépéseket. 51 százalékuk már rendelkezik is digitális stratégiával vagy éppen annak megalkotásával foglalatoskodik, további közel 12 százalékuk pedig annak elkészítését tervezi. Az látszik tehát, hogy a döntéshozók fontosnak tartják a tervszerű és tudatos digitális transzformációt, azonban az átgondolt stratégia még mindig csak a vállalatok harmadánál előzi meg a gyakorlati lépéseket. Érdekes eredmény továbbá, hogy azok a cégek, amelyek arra számítanak, hogy megerősödve kerülnek ki a válságból, mind fontosnak tartják a digitalizációt. Azok a cégek, melyek egyelőre bizonytalanok a digitalizáció terén, inkább kivárnak, hogy felmérjék a válság piaci pozíciójukra gyakorolt hatását, az átállást elutasító vállalatok pedig vagy nem tartják szükségesnek a további fejlesztéseket, vagy éppen a vezetői elköteleződés hiányát említették.

A megkérdezettek közel 60 százaléka egy éven belül tervez a digitalizációval, 27 százalékuk pedig hosszú távú elképzelésekkel is rendelkezik, ők többnyire 2-5 éves távlatban gondolkodnak. A döntéshozók nagy többsége (69 százalék) elsősorban szoftverek beszerzésével folytatná a digitalizációt, melyek között továbbra is a már létező megoldásokat részesítik előnyben, de sokan tervezik szakértőgárda bevonását is a minél hatékonyabb lépések kidolgozásába.

„Arra is kíváncsiak voltunk, hogy a magyar vezetők mit gondolnak magáról a digitalizációról. Erről a szóról elsősorban a jövő és az innováció jutott eszükbe, ami egyértelműen jelzi, hogy a többségük pontosan érti a digitális transzformáció jelentőségét saját cége szempontjából. Említették a hatékonyságnövelést, az üzleti potenciált, illetve az adatvédelmet és a folyamatok monitorozhatóságát is, de sokan még ennél is többet látnak a digitalizációban: lehetőséget a tanulásra és a vállalati kultúra fejlesztésére – és nekik van igazuk."

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS