A cégvezetők szinte kizárólag új autók vásárlásán gondolkodnak

2021. 05. 07., 16:00

A koronavírus-járvány hatására a magyar cégvezetők harmada várakozó álláspontra helyezkedett a céges flotta bővítését illetően és elhalasztotta az autóvásárlást, 12 százalékuk viszont a felgyorsult beszerzést választotta stratégiájául, hiszen a vírushelyzet miatt a munkavállaóik körében is körülbelül ugyanekkora arányban növekedett az igény a céges autóhasználatra. A bővítést tervezők szinte kizárólag (79 százalék) új autók beszerzésén gondolkodnak, közel 40 százalékuk prémium kategóriás autó vásárlását tervezi – derül ki a Wallis Motor és a Share Now közös kutatásából.

Az elmúlt évtizedben a céges járműlízing egyre növekvő népszerűségre tett szert Európában. Miközben a Deloitte elemzése alapján 2010-ben még 7,3 millió új gépjárművet vásároltak magánszemélyek és 7,2 millió céges gépkocsit állítottak forgalomba, addig 2018-ban a flottaértékesítések már a kontinens újautóeladásainak 56 százalékát tették ki 8,35 millió járművel. De vajon milyen hatással volt a koronavírus a magyar a piacra? Hogyan alakultak a céges autóbeszerzések, és mit tartanak legfontosabbnak a hazai vállalatok az új járműflotta kiválasztásakor?

Többek között ezekre a kérdésekre kereste a válaszokat a Wallis Motor és a Share Now ügyfeleik körében végzett online kérdőíves kutatása, melyet a járvány 3. hulláma idején, 2021. márciusában készítettek.

A maximum 10 darabos vállalati autóflotta a leginkább jellemző

A gazdaság szinte minden területén aktív csaknem ötszáz válaszadó közül a legtöbben a szolgáltatószektorban (15 százalék) az építőiparban (13 százalék), illetőleg IT-területeken (10 százalék) tevékenykednek. A válaszadók nagyjából fele-fele arányban rendelkeznek gépjárműflottával, körükben az 1-10 darabos flotta a leginkább jellemző (70,6 százalék), de magas arányban képviselték magukat a nagyobb flottás vállalkozások is, az 51-200, illetve 200+ kategória összaránya 11 százalék volt a válaszadók között. A megkérdezett vállalatok 64,3 százaléka országos vagy multinacionális lefedettséggel működik.

A válaszadók teljes körében a járvány kitörését megelőzően a vállalati flotta legjellemzőbb formája a dedikált cégautó volt egyéni beszerzéssel (51 százalék), ezt követte a dedikált cégautó flottaüzemeltetéssel (18 százalék), és a vegyes rendszer alkalmazása (cégautó és kulcsos autók egyszerre). A felmérés arra is rámutatott, hogy a vállalati autók beszerzési formája erős összefüggést mutat a vállalkozás létszámával, illetve méretével: a létszám növekedésével természetszerűleg növekszik a flottaüzemeltetés, illetve a vegyes rendszer (flotta+pool) aránya.

A darabszám nem változott, az igények igen

A magyar vállalatok nagy többségénél a koronavírus-válság alatt a cégautók darabszáma változatlan maradt (85 százalék), mindössze 15 százaléknál volt pozitív vagy negatív irányú változás. Azon cégek körében, ahol valamilyen irányú változás történt, ez többnyire nem volt hatással a flotta összetételére (36,6 százalék).

Arra a kérdésre, hogy - akár a vírushelyzet hatására - a vállalatnál dolgozó kollégák körében nőtt-e az igény a céges autók használatára az elmúlt fél évben 12 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy kimondottan a vírushelyzet miatt, további 9 százalékuk szerint pedig egyéb okok miatt, de nőtt az igény a vállalaton belül céges autók iránt.

Ha már vesznek, akkor inkább újat és minőségit

A munkaadókra ugyanakkor alapjában véve az óvatosság volt jellemző: a válság hatására több mint felük befagyasztotta az új autók beszerzését, harmaduk (31 százalék) csupán elhalasztotta a céges flotta bővítését, 12 százalékuk viszont meghallgatta a munkavállalói igényeket és a felgyorsult beszerzést választotta stratégiájául.

További érdekesség, hogy azok, akik az új beszerzések mellett döntöttek szinte kizárólag új autóban gondolkodnak: 42 százalékuk új normál kategóriás, míg 38 százalékuk szintén nullkilóméteres prémium kategóriás autók vásárlását tervezi. Használt cégesautót mindössze a válaszadók 20 százaléka tervez venni, közülük is inkább a használt, de prémium a jellemző.

Mi alapján választanak most flottát a cégek?

A Wallis Motor és a Share Now ügyfelei körében a cégesflotta bővítésekor a legfontosabb szempont a kutatás eredményei szerint az adott autó megbízhatósága, és szervizigénye, valamint a biztonság, míg a fogyasztása, az autó márkája és a kínált mennyiségi kedvezmény szintén fontos, de nem döntő tényezőnek számítanak.

A márkakereskedések kiválasztásánál a szervízhálózat fejlettsége, a finanszírozás és az alkatrészek raktárkészlete emelkedik ki.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-05-17 13:10:00
„A Kúria talán legfontosabb lépése annak rögzítése volt, hogy a bíróságnak nem elég konkrétumok nélkül, általánosságban megfogalmazott okokból mérsékelni a perköltséget, mert ez sérti a felek tisztességes eljáráshoz fűződő jogát.”

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS