A felismerés sokszor csak egy pillanat műve, és az is biztos, hogy nem tart sokkal hosszabb ideig. Egyfajta rejtély, mégpedig tünékeny. Mi váltja ki? Miért pont az? – a válasz nem egyértelmű. A kérdésekre választ ad Király Gertrúd, Marshall Goldsmith Stakeholder Centered Coach.
Jó hatással van a teljesítményre, mert elismerést von(hat) maga után, ha mások - és itt elsősorban a vezetőkre gondolok – észreveszik, hogy mi történt – olvasható Király Gertrúd blogbejegyzésében a coach-mediator honlapon.
A felismerés, vagyis inkább az abból fakadó elismerés, a vezetői értékelések összefoglalójában jellemzően nem a legmagasabb pontszámokat kapja.
Valahogy a hibákat, a kudarcot gyakrabban sikerül felfedezni.
Mi lehetne a célja a felismerésnek és miért olyan fontos?
1. Segítene megtartani a jó munkavállalókat - és igen, azt is támogatná, hogy nem mindenki van a helyén, vagy alkalmas arra, amit éppen csinál a szervezetben.
2. Azt is támogatná, hogy vezetőként kifejezésre juttassuk, hogy odafigyelünk, törődünk a munkavállalókkal.
Sokat beszélünk az elismerésről, annak fontosságáról és arról is miként, milyen módokon lehet kifejezni a jutalmazáson és a többé-kevésbé sikeres visszajelzéseken túl.
Legyen szó bármelyik verzióról, maga a változás– és elsősorban azt várjuk a háttérben - a felismeréssel kezdődik – mind másnál, mind saját magunknál:
„Valamit mintha másképp csinálnál/csinálnék.”
Ráadásul ez az egyik leggyorsabb módja a változás tudatosításának, és ezzel együtt a megerősítésének is, amikor ki is mondjuk:
„Észrevettem, hogy másképp működsz.”
Majd célszerű után-követni a folyamatot például azzal, hogy
„Mondtad, hogy mit fogsz másképp csinálni és látom, hogy tényleg csinálod.”
Ez már az a fajta elismerés lehet, ami értéket képvisel.
Erőfeszítést teszek valamiért, észreveszik és elismerik, tehát validálják.
Az érem másik oldala, amikor a vezető kap olyan visszajelzést, hogy valamelyik kompetencia, például odafigyelés témában, fejlődhetne és elkezd ezen dolgozni ... és kapja a visszajelzést, hogy érzékelhető a változás.
Az is példamutatás, valamint az elismerésnek egy nagyszerű formája, hogy odamegy azokhoz, akiktől a negatív visszajelzést kapta, és megköszöni, hogy segítettek neki jobb vezetővé válni.
Ezzel nem tartja magánál a babért, hanem osztozik vele az érintettekkel, és egyben kimutatja a megbecsülését is.
Király Gertrúd
executive coach, tréner és gazdasági mediátor
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.