Így gondozzuk az abroncsokat, ha a járvány miatt nem autózhatunk

2020. 04. 20., 12:15

Mintegy 2,2 millió autót, azaz a személygépkocsik 60-70 százalékát nem, vagy alig használják tulajdonosaik a koronavírus-járvány miatti korlátozások okán. Ezek a járművek a szokásos havi futásteljesítményük alig 10-15 százalékát teszik meg, a kényszerű leállás ugyanakkor megviseli, sőt könnyen tönkre is teheti gumiabroncsaikat. A Bridgestone összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat arról, hogy hogyan gondozzuk autóink értékes abroncsait, ha a kijárási korlátozások miatt nem használjuk kocsinkat, illetve mire figyeljünk akkor, ha munkánk miatt gumiszervizbe kell mennünk a téli abroncsot nyárira cserélni.

Magyarországon mintegy 3,7 millió személygépkocsi rója az utakat, ha az élet a normál mederben folyik. A koronavírus miatti munkahely bezárások, a home office-ra való tömeges áttérés és a kijárási korlátozások miatt azonban 2,2-2,6 millió autót nem, vagy alig használják tulajdonosaik. A Bridgestone adatai szerint egy átlagos személygépkocsi jelenleg alig normál havi futásteljesítményének 10-15 százalékát, vagyis a szokásos 1.500-2.000 km helyett mindössze 150-250 km-t tesz meg, és akár több nap, sőt több hét is eltelik anélkül, hogy a kocsit használná tulajdonosa.

„Az abroncsokat akkor is gondoznunk kell, ha a gépkocsit nem használjuk, hogy megakadályozzuk eldeformálódásukat és a napfény károsító hatását. Kiemelten igaz ez a későn lecserélt téli abroncsokra, amelyek lágyabb anyaga különösen rosszul tűri a meleg tavaszi és nyári időszakot” – mondta Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Europe NV/SA, Magyarországi Fióktelepének személygépjármű-abroncs üzletág vezetője.

„A kényszerű otthonlétet kihasználhatjuk új abroncsok kiválasztására és vásárlására is, ha régi abroncsunk futófelülete már a biztonságos 4-5 mm alá csökkent. Ha azonban nem így teszünk, érdemes gondoskodnunk a kocsin lévő téli abroncsok cseréjéről, illetve megfelelő gondozásáról, tárolásáról, különösen akkor, ha a korlátozások miatt sokáig nem használjuk az autónkat” – tette hozzá a szakember.

Így kezeljük az abroncsokat, ha huzamosabb ideig nem használjuk az autónkat:

Emeljük az abroncsnyomást és parkoljunk sima, egyenes felületre!

Mielőtt autónkat huzamosabb időre leparkoljuk, emeljük meg az abroncsok nyomását 0,2-0,3 Bar-ral. Az abroncs így kevésbé tud deformálódni amiatt, hogy a kocsi tömege mindig azonos irányból és azonos erővel terheli. A kocsival egyenletes és sima felületre parkoljunk, kerüljük a ferde, lejtős parkolókat, mert azokon oldalirányú terhelést is kapnak az abroncsok, amelyek így nagy melegben eldeformálódhatnak.

Hetente menjünk egy kört a kocsival!

A gumiabroncsokat nem állásra tervezték! Legalább hetente menjünk egy kört a kocsival. Ez azért fontos, mert ha az abroncs állás közben napfénynek és hőnek van kitéve, az anyagszerkezete megváltozhat, az abroncs pedig tartós deformációt, alakváltozást szenvedhet, ami bizonyos sebesség felett a kerék kiegyensúlyozatlanságát okozhatja.

Parkoljunk árnyékos helyre vagy rendszeresen változtassuk a kocsi irányát

Ha az utcán parkolunk lehetőleg keressünk árnyékos parkoló helyet, hogy a napfény ne érje a kocsit és az abroncsokat. Ha ez nem lehetséges, hetente változtassuk meg a kocsi irányát annak érdekében, hogy a napfény és a káros hőhatás ne mindig csak ugyanazt az abroncspárt érje. A Bridgestone nem javasolja a szilikon tartalmú UV védőszerek használatát, mert a legtöbb helyen kapható olcsó készítmények hatóanyaga kikezdi az abroncsokat és repedéseket okoz rajtuk.

Így tároljuk és gondozzuk a lecserélt abroncsokat

Biztosítsunk megfelelő tárolási körülményeket!

Az abroncsokat száraz, enyhén szellős és közvetlen napfénynek nem kitett helyen tároljuk, lehetőleg -5 és 25°C közötti átlaghőmérsékleten. A gumikat kazánoktól és radiátoroktól, vagyis hőforrásoktól távol helyezzük el, lehetőleg olyan helyen, ahol a levegő páratartalma nem haladja meg a 70 százalékot.

Felni nélküli abroncsokat ne tároljunk a szabadban!

A szabadban vagy egymásra halmozva tárolt gumik könnyen deformálódhatnak. Éppen ezért a felni nélküli abroncsokat vízszintesen helyezzük egymásra, ügyelve arra, hogy legfeljebb 4 abroncsot tehetünk egymásra. Az abroncsokat tárolhatjuk függőleges helyzetben, felállítva is. Ez esetben azonban egy-két havonta 90 fokkal forgassuk el őket.

Tároljuk az abroncsokat felnin!

Az abroncsokat lehetőleg felnire szerelve tároljuk. Ez esetben az abroncsok tetszőleges módon tárolhatóak, akár több abroncs is egymásra tehető, függőleges tároláskor pedig nem szükséges rendszeresen forgatni őket. A következő gumicsere idején célszerű azonban az abroncsok nyomását ellenőrizni, amit persze a szakszervizben elvégeznek helyettünk.

Ha munkánk miatt most, a járvány idején kell gumiszervizbe mennünk abroncscserére, az alapvető higiénés (maszk viselése, kézfertőtlenítés, kilincs-fertőtlenítés) és távolságtartási szabályok betartása mellett a Bridgestone azt javasolja, hogy olyan szervizt válasszunk, ahová telefonon lehet időpontot foglalni.

(Fotó: Bridgestone)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-04-16 14:10:00
A Miniszterelnökség Monitoring és Értékelési Főosztálya megbízásából elkészült a „Zöldinfrastruktúra útmutató”, amelynek célja, hogy segítséget nyújtson a támogatást igénylőknek (elsősorban önkormányzatoknak) a területükön jelentkező környezeti és klímakockázatok azonosításában, és a problémák természetalapú, zöld és kékinfrastruktúra létrehozásával történő megoldásában.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS