Az OTP Mobil és Pető Attila, közlekedési szakértő közösen készített, KRESZ tudásszintet mérő kvízéből kiderült, csupán a feltett kérdések felére tudjuk a pontos választ, mégis sokan úgy gondolják, naprakész a tudásuk.
Bár a Simple by OTP felhasználók 94 százaléka legalább hetente egyszer volán mögé ül, a KRESZ szabályok pontos betartása mégis sokszor kihívások elé állítja őket– derült ki Pető Attila, közlekedési szakértő és az OTP Mobil Kft. közös kvízéből. A kérdéssor többek között a parkolásra, elsőbbségadásra, vezetés közbeni mobilhasználatra és zöld rendszámos autókra vonatkozott.
„Fontosnak tartjuk, hogy felhasználóinkat ne csak az online tér rejtelmeiről, hanem szolgáltatásunk különböző funkcióit illetően is folyamatosan edukáljuk. A jelenlegi kvízzel felhasználóink KRESZ-tudását kívántuk felmérni, hiszen mobilparkolási és autópályamatrica-vásárlási funkciónknak köszönhetően rengeteg autós van a Simple felhasználók között. Évente például többmillió mobilparkolást indítanak az applikáción keresztül” – ismertette a kutatás célját Benyó Péter, az OTP Mobil ügyvezető igazgatója.
A kitöltők átlagosan a kérdések felét tudták helyesen megválaszolni, de arra a kérdésre, hogy milyen osztályzatra értékelnék KRESZ tudásukat, mintegy 70 százalékuk 4-es vagy 5-ös jegyet adott magának. A legnagyobb fejtörést a parkolás és a mobilhasználat témái okozzák.
Hol és mikor parkolhatunk, várakozhatunk?
A legnehezebbnek bizonyult kérdések közé három parkolással kapcsolatos is bekerült. A legkevésbé a mozgáskorlátozottakat szállító járművek részére fenntartott helyek szabályozásait ismerik a megkérdezettek. Csaknem 70 százalékuk gondolta úgy, hogy más járművel közlekedve nem teheti ki utasát ezeken a parkolóhelyeken, pedig a KRESZ szerint van erre lehetőségünk. Hasonlóan nagy fejtörést okozott, hogy milyen esetben nem kell fizetnünk az egyébként díjköteles parkolási övezetben. A helyes választ – vagyis, ha a jármű csomagtartójából a mögöttünk álló másik járműbe pakolunk 20 percen keresztül – alig több mint a válaszadók ötöde találta el. A legnagyobb tévhitek közé tartozik a kapukijáróban való várakozás tilalma is: a válaszadók háromnegyede szerint ez minden esetben tilos, pedig valójában megtehetjük, amíg nem akadályozzuk a ki-vagy behajtó járműveket.
Telefonhasználat az utakon
Bár kevesen (a kitöltők 28 százaléka) tudják, a KRESZ szerint egy esetben lehetséges az utazás közbeni kézben tartott mobilhasználat: amennyiben forgalmi okból állunk meg (például piros lámpánál vagy dugóban), ebben a pár percben használhatjuk a telefonunkat. Ilyenkor hívás mellett a navigációs alkalmazást is elindíthatjuk és kezelhetjük, azonban amint mozgásba kerül az autó, le kell tennünk a készüléket. Fontos, hogy amint egy kicsit is előre gurulunk mobilozás közben, máris szabályt sértettünk, hiszen a jármű halad. A kitöltő Simple felhasználók minden telefonozást illető kérdésben óvatosak: 72 százalékuk úgy véli, hogy soha nem szabad autóvezetés közben kézben tartva használni készüléküket.
Szabálytalanságok és büntetések
A vezetés közbeni mobilhasználat egyébként nem csak balesetveszélyes, de pénzbüntetéssel is jár: 10 000 forintos helyszíni bírság és 3 büntetőpont az ára a menet közbeni telefonálásnak. Sőt, szabálysértési eljárásban 20 000 forintra emelkedhet a büntetés. A várakozási és tolatási tilalom megszegése is 10-20 000 forintos díjszabást von maga után, ezeknél még drágább a kötelező haladási irány és a balra-jobbra bekanyarodni tilos tábla figyelmen kívül hagyása. Ez 50 000 forint bírsággal jár. A kvízből kiderült, hogy a válaszadók kétharmada tisztában van a büntetési tételek egymáshoz viszonyított mértékével, súlyával.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
A tartály legösszetettebb formájú csonkzónái elkészültek; a csonkgyűrűk és a további fő elemek egyenként elvégzett minőségügyi átvétele után azok további megmunkálására és a tartály összeállítására az AEM-Technologies volgodonszki gyárában kerül sor.