Abroncsvásárlás: így válasszuk ki a megfelelőt!

2019. 05. 03., 14:15

A Bridgestone szakértőinek hat jótanácsa.

A korán jött tavasz a nyári gumi használat felé tereli az autósokat. A Bridgestone statisztikái szerint ilyenkor több mint 300 000 gépjármű tulajdonos vásárol új nyári abroncsot, ugyanakkor 10-ből 2 autós még júniusban is téli gumit használ. Ez nemcsak balesetveszélyes, de hosszabb távon a pénztárcánkat sem kíméli.

A vállalat szakértői szerint a megfelelő abroncsok kiválasztása kihívást jelenthet a vásárlóknak, de néhány egyszerű tudnivalóval leegyszerűsíthetjük a döntést. „Amikor autónk abroncsának profilmélysége 3–4 milliméter alá csökken, biztonságunk érdekében érdemes új gumikat vásárolni, mert az abroncs veszít tapadóképességéből, egy nagyobb eső esetén pedig már nem képes elvezetni a vizet a futófelület alól, és az autó irányíthatatlanná válhat” – mondta Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Magyarország Kft. személygépjármű-abroncs üzletág vezetője. „Szakemberek tanácsai nélkül a legtöbb autós sajnos nem tudja, hogyan válasszon megfelelő gumiabroncsot, döntésüket pedig tovább nehezíti, hogy ezek a termékek már számos webshopban, illetve a szuper és hipermarketek autós osztályain is egyre nagyobb választékban érhetőek el.”

Mivel az autók „B” oszlopán, vagy szervizkönyvében található abroncsjelölések csak a méret tekintetében nyújtanak viszonyítási pontot, a Bridgestone csokorba gyűjtötte az abroncsválasztás legfontosabb szempontjait az autósoknak.

1. Induljunk ki autónk éves futásteljesítményéből és autóhasználati szokásainkból!

Ha autónk éves futásteljesítménye több mint 10 000 km, akkor célszerű külön téli és nyári gumigarnitúrát tartanunk, és tavasszal, illetve késő ősszel cserélni a gumikat. Ha azonban nem autózunk 10 000 km-t évente és főleg városban közlekedünk, a kocsit pedig elsősorban ingázásra használjuk, akkor költség- és időhatékony megoldás lehet számunkra az egyre népszerűbb négyévszakos abroncsok választása. 1.

2. Vegyük figyelembe, milyen éghajlaton autózunk a legtöbbet!

Az európai autósok 42 százaléka olyan helyen él, ahol a már említett négyévszakos gumi is remekül használható. Ha azonban lakóhelyünk klímája tavasszal és ősszel esős, télen pedig havas, illetve ha autónkat télen és nyáron autós családi vakációkra is használjuk, akkor nagyobb biztonságot nyújt a külön téli- és nyári gumi szett. Ha e mellett döntünk, akkor olyan abroncsot válasszunk, ami nedves körülmények között is jó tapadást biztosít! Erről az abroncstesztekből vagy gumis szakszervizekben, szakemberektől tájékozódjunk!

3. A vezetési stílusunk és autónk legnagyobb sebessége döntő szempont!

Autónk megengedett legnagyobb sebességének megfelelő sebességindexű abroncsot válasszunk! A sebességindexet az ábécé betűi jelölik a gumi oldalfalán. Az abroncsok többségének indexe jellemzően a T és a H, amelyekkel, ha a szabályok engedik, maximum 190 km/órával, illetve 210 km/órával haladhatunk. A V és W jelölésű prémium abroncsokkal akár 240 km/óra, és 270 km/óra sebességgel is közlekedhetünk.

4. Autónk szokásos terhelésének megfelelő abroncsot válasszunk!

A terhelési index (Load Index) a gumiabroncs maximális terhelhetőségét határozza meg. Léteznek azonban erősített kivitelű abroncsok is, amelyek terhelhetősége magasabb. Ezeket nagyobb össztömegű kocsikhoz használják, de vannak olyan méretek melyekből csak erősített kivitel készül. Az erősített kivitelt a méretjelölés végén található XL (Extra Load) vagy RF (Reinforced) rövidítés jelzi.

5. A gumi mérete befolyásolja leginkább kényelmünket

Kevés autós van tisztában az abroncsméret-jelölésekkel. A 205/55/R15 jelölés például a következőket jelenti:

  • 205: az abroncs szélessége milliméterben,
  • 55: a gumi szélességének és oldalfal magasságának aránya %-ban,
  • R: az abroncs szerkezete, a személyautók esetében általában radiál gumiról van szó,
  • 15: a felni átmérője col-ban (1 col = 25,4 mm).

Nem árt, ha tudjuk, hogy az abroncsoknak vannak váltóméretei, amivel egy adott méret másra cserélhető. Ha új abroncs vásárlásakor nagyobb, vagy éppen kisebb felnit és hozzá a meglévőtől eltérő keresztmetszeti viszonyszámmal rendelkező abroncsot választunk, azzal növelhetjük utazási komfortunkat (55, 60-as értékek), vagy éppen sportosabbra (45, 40-es értékek) hangolhatjuk a vezetési élményt. A pontos átváltási lehetőségekről minden esetben érdeklődjünk a szakszervizben!

6. A DOT-szám ismerete megkönnyíti a választást!

Ha tudjuk értelmezni a DOT számot, vagyis a gumi életkorával kapcsolatos információkat, az az új abroncs vásárlásakor is segítségünkre lehet. Az oldalfalon egy 12 karakterből álló számsorozatot kell keresnünk, amely a DOT betűkkel kezdődik. A dátumot a sorozat utolsó 4 számjegye tartalmazza, melyekből az első kettő a gyártás hetét, az utolsó kettő pedig a gyártás évét jelöli. Tehát a “1116” számsor azt jelenti, hogy a gumit 2016. 11. hetében gyártották.

Fontos kiemelni, hogy egy 5 éve gyártott abroncs is újnak minősül, a 3 évnél fiatalabbak pedig frissen gyártottnak számítanak, ezért senkit ne tántorítson el egy több éves garnitúra megvásárlásától a kora, ugyanis ha azt megfelelő körülmények között tárolták, ugyanolyan teljesítményt nyújt, mint vadonatúj társai!

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 05. 19., 14:50
A márciusi 2,5 százalék után 2025. áprilisban 2,4 százalékos volt az átlagos éves infláció az Európai Unióban; a magyar adatot, amely az év első két hónapjában a legmagasabb volt, márciusban a második legmagasabb volt, áprilisban a román és az észt ráta is megelőzte.
2025-05-19 22:20:00
Megjelent a fiatal gazdákat támogató felhívás; a 79 milliárd forintos keretösszegből vissza nem térítendő támogatásra lehet pályázni 2025. július 16-tól.
2025-05-19 19:40:00
Ajánlásokat fogalmazott meg a Fenntartható Atomenergiáért Tanácsadó Testület a hazai áramellátás biztonságának megőrzése érdekében – jelentette be Lantos Csaba energiaügyi miniszter a tárca május 19-i sajtótájékoztatóján.
2025-05-16 16:25:00
Heteken belül elindul a BYD európai üzleti és kutatás-fejlesztési központja Budapesten, és a kínai társaság már az idén több száz magasan képzett munkatárs felvételét tervezi – mondta Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  Rovathírek: HIPA

Heteken belül elindul a BYD európai üzleti és kutatás-fejlesztési központja Budapesten, és a kínai társaság már az idén több száz magasan képzett munkatárs felvételét tervezi – mondta Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Már minden tízedik magyar dolgozott külföldön, főleg Németországban, az Egyesült Királyságban, Ausztriában vagy Franciaországban, és a legfőbb motiváció a pénzkereseti lehetőség, de közben sokakat vonz a nyelvi, kulturális tapasztalat és a szakmai fejlődés is – mondta el a Profession.hu felmérésének eredményei alapján Dencső Blanka. Az állásportál piackutatási és üzletfejlesztési szakértője ebben az epizódban bemutatja, milyen érdekes trendek alakultak ki a magyarok külföldi munkavállalási kedve kapcsán, illetve mennyien és hogyan küzdöttek meg a honvággyal és a nyelvi nehézségekkel, vagy milyen módon kamatoztatják itthon a külföldön szerzett tapasztalatokat.
2025. 05. 04., 10:25
epizód: 2025 / 9   |   hossz: 29:18
A cégvezetői és értékesítői tréningeken, illetve mentorprogramokon túl azt az összetett feladatot is vállalni kell, hogy fejlesszük, ne csak a gazdasági szereplők, hanem az egész társadalom fizikai és mentális egészségét – vallja Turcsán Emese, az Einstein Akadémia (érdekes módon kriminálpedagógiára szakosodott szociálpedagógus) alapítója és vezetője. Beszélgetésünk apropóját az akadémia mellett életre hívott Einstein Alapítvány, illetve a kibontakozóban lévő Kék Zóna Projekt adta. Előbbi fiatal tehetségek felkarolására és díjazására jött létre, míg utóbbi hazánkban akarja kialakítani a hosszú, kiegyensúlyozott életet élő emberek közösségét – egészen átfogó kutatásokkal és gyakorlatokkal.
2025. 04. 21., 20:15
epizód: 2025 / 8   |   hossz: 27:33
Bár a dolgozók nem kizárólag a bér miatt állnak tovább a munkahelyükről, kár lenne tagadni, hogy a nem versenyképes fizetés a legfőbb oka annak, ha új állás után néznek. Sinka Judit, a Jobtain Munkaerő-kölcsönző HR vezetője ebben az epizódban elárulja, hogy a felméréseik szerint hazánkban mennyivel nő a bérigény, és hogy van-e realitása a fizetések emelkedésének a 2025-re várható gazdasági körülmények, illetve a várható infláció mellett. A szakértő arra is választ ad, hogy a magasabb béren kívül még milyen módszerekkel lehet megtartani a tehetséges dolgozókat.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

Ajánlásokat fogalmazott meg a Fenntartható Atomenergiáért Tanácsadó Testület a hazai áramellátás biztonságának megőrzése érdekében – jelentette be Lantos Csaba energiaügyi miniszter a tárca május 19-i sajtótájékoztatóján.