A Bridgestone szakértőinek hat jótanácsa.
A korán jött tavasz a nyári gumi használat felé tereli az autósokat. A Bridgestone statisztikái szerint ilyenkor több mint 300 000 gépjármű tulajdonos vásárol új nyári abroncsot, ugyanakkor 10-ből 2 autós még júniusban is téli gumit használ. Ez nemcsak balesetveszélyes, de hosszabb távon a pénztárcánkat sem kíméli.
A vállalat szakértői szerint a megfelelő abroncsok kiválasztása kihívást jelenthet a vásárlóknak, de néhány egyszerű tudnivalóval leegyszerűsíthetjük a döntést. „Amikor autónk abroncsának profilmélysége 3–4 milliméter alá csökken, biztonságunk érdekében érdemes új gumikat vásárolni, mert az abroncs veszít tapadóképességéből, egy nagyobb eső esetén pedig már nem képes elvezetni a vizet a futófelület alól, és az autó irányíthatatlanná válhat” – mondta Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Magyarország Kft. személygépjármű-abroncs üzletág vezetője. „Szakemberek tanácsai nélkül a legtöbb autós sajnos nem tudja, hogyan válasszon megfelelő gumiabroncsot, döntésüket pedig tovább nehezíti, hogy ezek a termékek már számos webshopban, illetve a szuper és hipermarketek autós osztályain is egyre nagyobb választékban érhetőek el.”
Mivel az autók „B” oszlopán, vagy szervizkönyvében található abroncsjelölések csak a méret tekintetében nyújtanak viszonyítási pontot, a Bridgestone csokorba gyűjtötte az abroncsválasztás legfontosabb szempontjait az autósoknak.
1. Induljunk ki autónk éves futásteljesítményéből és autóhasználati szokásainkból!
Ha autónk éves futásteljesítménye több mint 10 000 km, akkor célszerű külön téli és nyári gumigarnitúrát tartanunk, és tavasszal, illetve késő ősszel cserélni a gumikat. Ha azonban nem autózunk 10 000 km-t évente és főleg városban közlekedünk, a kocsit pedig elsősorban ingázásra használjuk, akkor költség- és időhatékony megoldás lehet számunkra az egyre népszerűbb négyévszakos abroncsok választása. 1.
2. Vegyük figyelembe, milyen éghajlaton autózunk a legtöbbet!
Az európai autósok 42 százaléka olyan helyen él, ahol a már említett négyévszakos gumi is remekül használható. Ha azonban lakóhelyünk klímája tavasszal és ősszel esős, télen pedig havas, illetve ha autónkat télen és nyáron autós családi vakációkra is használjuk, akkor nagyobb biztonságot nyújt a külön téli- és nyári gumi szett. Ha e mellett döntünk, akkor olyan abroncsot válasszunk, ami nedves körülmények között is jó tapadást biztosít! Erről az abroncstesztekből vagy gumis szakszervizekben, szakemberektől tájékozódjunk!
3. A vezetési stílusunk és autónk legnagyobb sebessége döntő szempont!
Autónk megengedett legnagyobb sebességének megfelelő sebességindexű abroncsot válasszunk! A sebességindexet az ábécé betűi jelölik a gumi oldalfalán. Az abroncsok többségének indexe jellemzően a T és a H, amelyekkel, ha a szabályok engedik, maximum 190 km/órával, illetve 210 km/órával haladhatunk. A V és W jelölésű prémium abroncsokkal akár 240 km/óra, és 270 km/óra sebességgel is közlekedhetünk.
4. Autónk szokásos terhelésének megfelelő abroncsot válasszunk!
A terhelési index (Load Index) a gumiabroncs maximális terhelhetőségét határozza meg. Léteznek azonban erősített kivitelű abroncsok is, amelyek terhelhetősége magasabb. Ezeket nagyobb össztömegű kocsikhoz használják, de vannak olyan méretek melyekből csak erősített kivitel készül. Az erősített kivitelt a méretjelölés végén található XL (Extra Load) vagy RF (Reinforced) rövidítés jelzi.
5. A gumi mérete befolyásolja leginkább kényelmünket
Kevés autós van tisztában az abroncsméret-jelölésekkel. A 205/55/R15 jelölés például a következőket jelenti:
Nem árt, ha tudjuk, hogy az abroncsoknak vannak váltóméretei, amivel egy adott méret másra cserélhető. Ha új abroncs vásárlásakor nagyobb, vagy éppen kisebb felnit és hozzá a meglévőtől eltérő keresztmetszeti viszonyszámmal rendelkező abroncsot választunk, azzal növelhetjük utazási komfortunkat (55, 60-as értékek), vagy éppen sportosabbra (45, 40-es értékek) hangolhatjuk a vezetési élményt. A pontos átváltási lehetőségekről minden esetben érdeklődjünk a szakszervizben!
6. A DOT-szám ismerete megkönnyíti a választást!
Ha tudjuk értelmezni a DOT számot, vagyis a gumi életkorával kapcsolatos információkat, az az új abroncs vásárlásakor is segítségünkre lehet. Az oldalfalon egy 12 karakterből álló számsorozatot kell keresnünk, amely a DOT betűkkel kezdődik. A dátumot a sorozat utolsó 4 számjegye tartalmazza, melyekből az első kettő a gyártás hetét, az utolsó kettő pedig a gyártás évét jelöli. Tehát a “1116” számsor azt jelenti, hogy a gumit 2016. 11. hetében gyártották.
Fontos kiemelni, hogy egy 5 éve gyártott abroncs is újnak minősül, a 3 évnél fiatalabbak pedig frissen gyártottnak számítanak, ezért senkit ne tántorítson el egy több éves garnitúra megvásárlásától a kora, ugyanis ha azt megfelelő körülmények között tárolták, ugyanolyan teljesítményt nyújt, mint vadonatúj társai!
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
A tartály legösszetettebb formájú csonkzónái elkészültek; a csonkgyűrűk és a további fő elemek egyenként elvégzett minőségügyi átvétele után azok további megmunkálására és a tartály összeállítására az AEM-Technologies volgodonszki gyárában kerül sor.