Óránként 500 téglát rak az új robot, pontosabban, mint a kőműves

Óránként 500 téglát rak az új robot, pontosabban, mint a kőműves
2023. 10. 18., 16:23

Róma sem egy nap alatt épült fel, de ha a birodalom egyik császáráról elnevezett Hadrian X már akkor rendelkezésre áll, szinte biztos, hogy összejön. Íme, a ma ismert talán leggyorsabb építőipari robot.

A Hadrian X-et gyártó FBR azzal az ambícióval vágott neki a robot kifejlesztésének, hogy teljesen megreformálja a falrakás hatezer éve változatlan gyakorlatát. Ahelyett, hogy kőművesek és segédek csapata építene meg tégláról téglára, például egy lakóházat, borítékolható, hogy a jövőben robotok fogják végezni ezt az aprólékos feladatot.

Az építőrobot létrehozásának története nyolc évre nyúlik vissza. Az ausztrál Fastbrick Robotics (FBR) 2015-ben fogott neki a fejlesztésnek, azzal a szándékkal, hogy épít egy felgyorsított munkavégzésre képes, agilis téglarakó gépet. Nem siették el a dolgot: a Hadrian X évek fejlesztése után érte el azt az első, majd következő generációs szintet, amivel már a világ elé lehetett állni. A vállalat videón demonstrálta a legújabb, immáron óránként akár 500 téglát beépíteni képes rendszer első kültéri tesztjének sikerét.

A látottak alapján nem nehéz elképzelni egy kőműves-segédmunka nélküli világot, amiben a mesterember egy Hadrian X segítségével egymaga emeli a falakat, anélkül, hogy megerőltetné magát, vagy akár csak összekoszolná a kezét. A robot minden korábbinál gyorsabban, a gyártó állítása szerint mindössze két nap alatt képes felhúzni egy átlagos méretű lakóépületet. Ezt arra alapozzák, hogy a hagyományos téglából 500, a nagyobb, akár 45 kilogrammos falazótömbökből pedig 300 darabot illeszt a helyére, óránként.

Ez hatvan perc leforgása alatt akár 120 négyzetméternyi fal megépítését feltételezi.

Pár hete még bárki a világon azt mondta volna, hogy ez elképzelhetetlen építési sebesség, de mára valósággá vált. Az FBR nemrég közzétett videóján világosan látszik, hogy az elképesztő teljesítményre egyetlen, teherautó platformra épített Hadrian X is képes.

Az óriási robotkar belsejében egy futószalagon közlekedő kis kocsi szállítja a téglákat vagy falazótömböket a fejegység felé, ami egyenként megfogja és hihetetlen precizitással a helyére illeszti őket. A technológia nem csak sosem látott építési sebességet, hanem az FBR szerint sokkal rugalmasabb testreszabhatóságot eredményez. Ha mindez nem lenne elég, a robotizált építés gyakorlatából ugrik a falazó habarcs vagy malter, amit a robot fejlett, 45 perc alatt megszilárduló ragasztóanyaggal helyettesít, tovább erősítve ezzel a fal szerkezetét.

Az akár 600x400x300 milliméteres elemekkel is dolgozni képes robot a helyszínen megkapja a CAD-tervet, ami után gyakorlatilag minden szükséges feladatot elvégez: még a téglákat és tömböket is megfelelő méretűre szabja, úgy, ahogy azt a terv megkívánja.

A 32 méter hosszú teleszkópos kar egyetlen ember által, egyetlen táblagépről vezérelhető, mégis kiváltja a humán munkaerőt egy csomó konstrukciós feladatból. A robot kellően robosztus és nagyméretű ahhoz, hogy a teleszkópos karral akár három emeletet is megépítsen, ami ideális magasság gyakorlatilag bármely lakóépület esetén. További előny, hogy a Hadrian X-et nem érdekli az ebéd- és kávészünet vagy a munkaidő, így az építkezés napszaktól és időjárástól függetlenül folytatódhat.

 

A robot első kültéri tesztjét ugyan sikeresnek tartja a gyártó, azért elismerte: nem ment minden tökéletesen. A minőségi és mennyiségi értelemben vett teljesítménye is tovább javítható, ezért máris nekiláttak egy második és egy harmadik szerkezet megépítésének. Reményeik szerint egyre többet és többet tudnak majd kihozni belőle. Az építőipari fizikai dolgozók legnagyobb bánatára. Hivatalos piacra lépési dátum egyelőre nincs, de elnézve a technológia mai állapotát, túl sokat már nem kell várni rá.

Gábor János

Főoldali kép: FBR

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 06., 15:06
Az előző hónaphoz képest a 95-ös benzin átlagára 7 forinttal, 605 forintra, a gázolajé 10 forinttal, 611 forintra csökkent augusztusban a statisztikai hivatal jelentése szerint; a benzin átlagára 7 forinttal a szomszédos országok átlagára alatt maradt, a gázolajé megegyezett a szomszédos országokéval.
2024. 09. 05., 19:05
Nyár végéig a Balatoni Hajózási Zrt. kompjai 1 millió 229 ezer, a személyhajók pedig 791 ezer utast szállítottak, a társaság így tavalyhoz képest már 2 hónappal korábban, augusztus végére elérte a 2 milliós utasszámot.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS