Óránként 500 téglát rak az új robot, pontosabban, mint a kőműves

Óránként 500 téglát rak az új robot, pontosabban, mint a kőműves
2023. 10. 18., 16:23

Róma sem egy nap alatt épült fel, de ha a birodalom egyik császáráról elnevezett Hadrian X már akkor rendelkezésre áll, szinte biztos, hogy összejön. Íme, a ma ismert talán leggyorsabb építőipari robot.

A Hadrian X-et gyártó FBR azzal az ambícióval vágott neki a robot kifejlesztésének, hogy teljesen megreformálja a falrakás hatezer éve változatlan gyakorlatát. Ahelyett, hogy kőművesek és segédek csapata építene meg tégláról téglára, például egy lakóházat, borítékolható, hogy a jövőben robotok fogják végezni ezt az aprólékos feladatot.

Az építőrobot létrehozásának története nyolc évre nyúlik vissza. Az ausztrál Fastbrick Robotics (FBR) 2015-ben fogott neki a fejlesztésnek, azzal a szándékkal, hogy épít egy felgyorsított munkavégzésre képes, agilis téglarakó gépet. Nem siették el a dolgot: a Hadrian X évek fejlesztése után érte el azt az első, majd következő generációs szintet, amivel már a világ elé lehetett állni. A vállalat videón demonstrálta a legújabb, immáron óránként akár 500 téglát beépíteni képes rendszer első kültéri tesztjének sikerét.

A látottak alapján nem nehéz elképzelni egy kőműves-segédmunka nélküli világot, amiben a mesterember egy Hadrian X segítségével egymaga emeli a falakat, anélkül, hogy megerőltetné magát, vagy akár csak összekoszolná a kezét. A robot minden korábbinál gyorsabban, a gyártó állítása szerint mindössze két nap alatt képes felhúzni egy átlagos méretű lakóépületet. Ezt arra alapozzák, hogy a hagyományos téglából 500, a nagyobb, akár 45 kilogrammos falazótömbökből pedig 300 darabot illeszt a helyére, óránként.

Ez hatvan perc leforgása alatt akár 120 négyzetméternyi fal megépítését feltételezi.

Pár hete még bárki a világon azt mondta volna, hogy ez elképzelhetetlen építési sebesség, de mára valósággá vált. Az FBR nemrég közzétett videóján világosan látszik, hogy az elképesztő teljesítményre egyetlen, teherautó platformra épített Hadrian X is képes.

Az óriási robotkar belsejében egy futószalagon közlekedő kis kocsi szállítja a téglákat vagy falazótömböket a fejegység felé, ami egyenként megfogja és hihetetlen precizitással a helyére illeszti őket. A technológia nem csak sosem látott építési sebességet, hanem az FBR szerint sokkal rugalmasabb testreszabhatóságot eredményez. Ha mindez nem lenne elég, a robotizált építés gyakorlatából ugrik a falazó habarcs vagy malter, amit a robot fejlett, 45 perc alatt megszilárduló ragasztóanyaggal helyettesít, tovább erősítve ezzel a fal szerkezetét.

Az akár 600x400x300 milliméteres elemekkel is dolgozni képes robot a helyszínen megkapja a CAD-tervet, ami után gyakorlatilag minden szükséges feladatot elvégez: még a téglákat és tömböket is megfelelő méretűre szabja, úgy, ahogy azt a terv megkívánja.

A 32 méter hosszú teleszkópos kar egyetlen ember által, egyetlen táblagépről vezérelhető, mégis kiváltja a humán munkaerőt egy csomó konstrukciós feladatból. A robot kellően robosztus és nagyméretű ahhoz, hogy a teleszkópos karral akár három emeletet is megépítsen, ami ideális magasság gyakorlatilag bármely lakóépület esetén. További előny, hogy a Hadrian X-et nem érdekli az ebéd- és kávészünet vagy a munkaidő, így az építkezés napszaktól és időjárástól függetlenül folytatódhat.

 

A robot első kültéri tesztjét ugyan sikeresnek tartja a gyártó, azért elismerte: nem ment minden tökéletesen. A minőségi és mennyiségi értelemben vett teljesítménye is tovább javítható, ezért máris nekiláttak egy második és egy harmadik szerkezet megépítésének. Reményeik szerint egyre többet és többet tudnak majd kihozni belőle. Az építőipari fizikai dolgozók legnagyobb bánatára. Hivatalos piacra lépési dátum egyelőre nincs, de elnézve a technológia mai állapotát, túl sokat már nem kell várni rá.

Gábor János

Főoldali kép: FBR

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS