Óránként 500 téglát rak az új robot, pontosabban, mint a kőműves

Óránként 500 téglát rak az új robot, pontosabban, mint a kőműves
2023. 10. 18., 16:23

Róma sem egy nap alatt épült fel, de ha a birodalom egyik császáráról elnevezett Hadrian X már akkor rendelkezésre áll, szinte biztos, hogy összejön. Íme, a ma ismert talán leggyorsabb építőipari robot.

A Hadrian X-et gyártó FBR azzal az ambícióval vágott neki a robot kifejlesztésének, hogy teljesen megreformálja a falrakás hatezer éve változatlan gyakorlatát. Ahelyett, hogy kőművesek és segédek csapata építene meg tégláról téglára, például egy lakóházat, borítékolható, hogy a jövőben robotok fogják végezni ezt az aprólékos feladatot.

Az építőrobot létrehozásának története nyolc évre nyúlik vissza. Az ausztrál Fastbrick Robotics (FBR) 2015-ben fogott neki a fejlesztésnek, azzal a szándékkal, hogy épít egy felgyorsított munkavégzésre képes, agilis téglarakó gépet. Nem siették el a dolgot: a Hadrian X évek fejlesztése után érte el azt az első, majd következő generációs szintet, amivel már a világ elé lehetett állni. A vállalat videón demonstrálta a legújabb, immáron óránként akár 500 téglát beépíteni képes rendszer első kültéri tesztjének sikerét.

A látottak alapján nem nehéz elképzelni egy kőműves-segédmunka nélküli világot, amiben a mesterember egy Hadrian X segítségével egymaga emeli a falakat, anélkül, hogy megerőltetné magát, vagy akár csak összekoszolná a kezét. A robot minden korábbinál gyorsabban, a gyártó állítása szerint mindössze két nap alatt képes felhúzni egy átlagos méretű lakóépületet. Ezt arra alapozzák, hogy a hagyományos téglából 500, a nagyobb, akár 45 kilogrammos falazótömbökből pedig 300 darabot illeszt a helyére, óránként.

Ez hatvan perc leforgása alatt akár 120 négyzetméternyi fal megépítését feltételezi.

Pár hete még bárki a világon azt mondta volna, hogy ez elképzelhetetlen építési sebesség, de mára valósággá vált. Az FBR nemrég közzétett videóján világosan látszik, hogy az elképesztő teljesítményre egyetlen, teherautó platformra épített Hadrian X is képes.

Az óriási robotkar belsejében egy futószalagon közlekedő kis kocsi szállítja a téglákat vagy falazótömböket a fejegység felé, ami egyenként megfogja és hihetetlen precizitással a helyére illeszti őket. A technológia nem csak sosem látott építési sebességet, hanem az FBR szerint sokkal rugalmasabb testreszabhatóságot eredményez. Ha mindez nem lenne elég, a robotizált építés gyakorlatából ugrik a falazó habarcs vagy malter, amit a robot fejlett, 45 perc alatt megszilárduló ragasztóanyaggal helyettesít, tovább erősítve ezzel a fal szerkezetét.

Az akár 600x400x300 milliméteres elemekkel is dolgozni képes robot a helyszínen megkapja a CAD-tervet, ami után gyakorlatilag minden szükséges feladatot elvégez: még a téglákat és tömböket is megfelelő méretűre szabja, úgy, ahogy azt a terv megkívánja.

A 32 méter hosszú teleszkópos kar egyetlen ember által, egyetlen táblagépről vezérelhető, mégis kiváltja a humán munkaerőt egy csomó konstrukciós feladatból. A robot kellően robosztus és nagyméretű ahhoz, hogy a teleszkópos karral akár három emeletet is megépítsen, ami ideális magasság gyakorlatilag bármely lakóépület esetén. További előny, hogy a Hadrian X-et nem érdekli az ebéd- és kávészünet vagy a munkaidő, így az építkezés napszaktól és időjárástól függetlenül folytatódhat.

 

A robot első kültéri tesztjét ugyan sikeresnek tartja a gyártó, azért elismerte: nem ment minden tökéletesen. A minőségi és mennyiségi értelemben vett teljesítménye is tovább javítható, ezért máris nekiláttak egy második és egy harmadik szerkezet megépítésének. Reményeik szerint egyre többet és többet tudnak majd kihozni belőle. Az építőipari fizikai dolgozók legnagyobb bánatára. Hivatalos piacra lépési dátum egyelőre nincs, de elnézve a technológia mai állapotát, túl sokat már nem kell várni rá.

Gábor János

Főoldali kép: FBR

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-06-12 21:10:35
Csak a személyre szabott és élményalapú munkahelyek képesek hosszú távon megtartani az értékes munkaerőt – hangzott el a FIVOSZ hétfői HR-konferenciáján, ahol panelbeszélgetésen keresték a választ arra, hogy milyen az ideális munkahely 2024-ben.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS