A Boston Dynamics nyugdíjazta a legígéretesebb humanoid robotot, de máris itt az új

A Boston Dynamics nyugdíjazta a legígéretesebb humanoid robotot, de máris itt az új
2024. 04. 18., 15:10

A világ egyik vezető robotikai fejlesztője váratlanul, magyarázat nélkül köszönt el Atlastól, a humanoidok szupersztárjától. A konkurencia hiába bontott pezsgőt: egy nappal később megjelent egy még fejlettebb robot.

A videómegosztó oldalakon és a közösségi médiában ünnepelt sztár, ipari létesítményeknek óriási ígéret, más robotfejlesztő cégek számára igazi rémálom volt a Boston Dynamics Atlas robotja. A humanoid 11 évig állt fejlesztés alatt, óriási sikereket arattak a gyalogló-futó-mászó-ugró képességeivel villogó videók, és annyira előrehaladott fejlettségi szintre jutott, hogy nemrég gyártó létesítményben demonstrálták, milyen hatékony kooperációs dolgozó robottá cseperedett. Ilyen előzmények után sokkolt a Hyundai tulajdonába került vállalat azzal, hogy váratlanul bejelentette: az Atlas eddig ismert modelljét örökre lekapcsolják.

 

A robottal elért mérföldkövekről készített videó újabb gyöngyszem a Boston Dynamincs archívumából, ami talán el is terelte a figyelmet a furcsa körülményekről: a cég mindenféle további magyarázat nélkül csak annyit közölt: „a hidraulikus Atlas robot számára elérkezett az idő arra, hogy hátrébb lépjen és megpihenjen”.  Persze olvasni kell a sorok között: a leghangsúlyosabb szó ebben a mondatban a HIDRAULIKUS volt. Mert csak a hidraulikus humanoid köszön el, maga az Atlas projekt nem, sőt: egy nappal a nyugdíjazás híre után máris új robotot jelentettek be az égisze alatt.

Az immáron nem hidraulikus, hanem teljesen elektronikus megoldásokkal, kábeleken közlekedő parancsokkal mozgó Atlas evolúciós ugrásnak tűnik a korábbi humanoidhoz képest.

 

Az Atlas 001 jelentősen erősebb lesz, és szélesebb mozgástartománnyal büszkélkedhet, mint korábbi, hidraulikus társa. Ezt rögtön a fentebb látható beharangozó videón bizonyítja azzal, hogy fekvő állapotból olyan lehetetlennek tűnő mozdulatsorral áll fel, majd néz körbe és sétál odébb, amire sem ember, sem eddig ismert robot nem képes. Az új változat a régebbi Atlas azon képességeire épül, amelyekkel a legkülönbözőbb nehéz, szabálytalan tárgyak emelésére és manőverezésére volt képes.

„Tovább építünk ezekre a meglévő képességekre, és számos új megfogóváltozatot vizsgálunk, hogy kielégítsük az ügyfelek környezetében várható manipulációs igények sokszínűségét” – árulta el közleményben a vállalat. Robert Playter vezérigazgató a TechCrunch-nak nyilatkozva hozzátette: „a legtöbb ízülethez egyedi, nagy teljesítményű és nagyon rugalmas aktuátorokat építettünk. Ezek olyan mozgást tesznek lehetővé, ami egy élsportoló erejét tömöríti egy aprócska csomagba, sőt, amire ember nem is képes. [A robotnak] nagyon praktikus felhasználási módjai lesznek”.

A Boston Dynamics közölte: a robotjait AI és gépi tanulási eszközökkel, például megerősítő tanulással és gépi látással szerelte fel, hogy biztosítsa az Atlas 001 hatékony működését, illetve olyan komplex helyzetekhez való alkalmazkodását, amilyen például egy humán kollégákkal telezsúfolt gyártóüzem.

Bár az új Atlas és az elődje ugyanazzal a névvel rendelkezik, véletlenül sem hasonlítanak egymásra. Persze az új is képes hasonló trükkökre, mint a hidraulikus előd, de a látható helyen hagyott kábelek szinte teljes hiánya különösen feltűnő. Már most biztosnak látszik, hogy a Boston Dynamics hatalmas ugrást hajtott végre ahhoz képest, ahol az eddig ismert és most nyugdíjazott Atlas tartott. Rendesen főhet a konkurencia feje, még így is, hogy a látványos, fejlett humanoidról egyelőre nem árultak el további részleteket.

Gábor János

Főoldali kép: Boston Dynamics

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 28., 10:10
A szerződés alapvető jellemzője, hogy a felek egybehangzó akaratát fejezi ki. Mi a helyzet akkor, hogy az egyik szerződő felet tévedésbe ejtették, és emiatt döntött a szerződéskötés mellett? A legfontosabb tudnivalókat dr. Szabó Gergely ügyvéd foglalta össze.
2024-05-29 15:40:00
Az ingatlan.com májusi adatai, valamint az aktuális hazai ingatlanpiaci trendek alapján a money.hu összegyűjtötte, hol lehet érdemes most nyaralót vásárolni, és hogyan finanszírozható akár hitelből is egy balatoni víkendház.
2024-05-29 15:10:00
2024 I. negyedévének végén 56 ezer forint volt a normál használatú személygépkocsik kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának átlagos éves díja, ez az összeg az előző negyedévi átlagot 7 százalékkal, az egy évvel korábbinál 11 százalékkal haladja meg – tájékoztatott a jegybank.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS