Több hiányosságot is talált, 30 millió forintra bírságolta a jegybank a Magyar Posta Biztosítót

2022. 11. 24., 14:35

Az MNB vizsgálata nyomán 30 millió forint bírságot szabott ki a Magyar Posta Biztosítóra, egyebek közt a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások nyilvántartási rendszere, az informatikai biztonság, a kiszervezések, a kárrendezés, illetve az ügyféltájékoztatás kapcsán felmerült hiányosságok miatt.

A Magyar Nemzeti Bank korlátozott terjedelmű átfogó vizsgálatot végzett a Magyar Posta Biztosító Zrt.-nél. A jegybank ennek során a 2019. január 25-től a vizsgálat lezárásáig tartó időszakot tekintette át.

Az MNB megállapította, hogy a biztosító kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) nyilvántartási és ellenőrzési rendszere több ponton (pl. ügyfelek tájékoztatása a díjhátralékról, a szerződések megszűnéséről, a kötvény- és kártörténeti nyilvántartás részére történő adatszolgáltatás) sem teszi maradéktalanul lehetővé a jogszerű működést. A Posta Biztosító számos esetben nem vagy késedelmesen tett eleget a bonus-malus besoroláshoz kapcsolódó tájékoztatási kötelezettségének. Több tekintetben nem felelt meg továbbá az informatikai rendszer védelmének szükséges szintjét meghatározó jogszabályi rendelkezéseknek, így például az IT-rendszerek verzióváltásának nyomon követése és a jelszókezelés terén.

Hiányosságok merültek fel a biztosító által kiszervezett egyes tevékenységek nyilvántartása, a kiszervezett tevékenységek minősítése és ellenőrzésére kapcsán. Nem bizonyult minden szempontból szabályszerűnek egyes biztosítási konstrukciók termékterve, illetve ezen belül azok díjkalkulációja. Emellett a biztosító nem szabályozta átfogóan az esetleges csalások megelőzését, azok kezelését, s nem tartotta nyilván megfelelően dokumentálva az ilyen eseteket.

A kárrendezés kapcsán a Posta Biztosító szabályzatai egyebek közt egyes részfolyamatoknál nem rögzítettek határidőt, illetve számos esetben helytelen kárbejelentési időpontot rögzített a kárnyilvántartó rendszerében. A társaság nem mindenben tartotta be az ügyfelek kártérítési igényeivel kapcsolatos tájékoztatási szabályokat sem, így pl. nem határidőben küldte meg indokolással ellátott kártérítési javaslatait, válaszait egyes üzembentartóknak. Több biztosítási termék írásos szerződéses feltételeinél pedig kötelező tartalmi elemek hiányoztak.

A panaszkezelés során a biztosító nem mindenkor rögzítette, tartotta nyilván tényleges panaszként és vizsgálta ki megfelelően az ügyfelek kifogásait. Nem válaszolták meg minden esetben határidőben az ügyfélpanaszokat, illetve nem vagy nem megfelelően tájékoztatták a fogyasztókat a panasz elutasítása esetén a rendelkezésre álló jogorvoslati lehetőségekről.

Mindezek alapján az MNB ma publikált határozatában 2023. március 31-i teljesítési határidővel kötelezte a Posta Biztosítót a feltárt hiányosságok – dokumentumokkal alátámasztott – megszüntetésére. A jogsértések miatt az MNB 25 millió forint felügyeleti és 5 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott a biztosítóra.

A bírságösszeg meghatározásakor a jegybank súlyosbító körülményként vette figyelembe egyebek közt a kgfb-hez kötődő jogszabálysértések piaci hatását, illetve az IT, a kiszervezések, a belső szabályzatok, a csalásmegelőzés, a kárügyintézés kapcsán feltárt hiányosságok esetében az általuk okozott kockázatot. Enyhítő körülménynek számított ugyanakkor, hogy a biztosító több jogsértést megszüntetett, illetve azok korrekciójának tervéről számolt be. (MNB)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2022. 11. 24., 16:35
További intézkedésekre is szükség lesz a turisztikai és vendéglátó szektor kilátástalannak tűnő helyzetének enyhítésére – mondja Duska Sándor, a VOSZ Idegenforgalmi, Szálláshely-szolgáltatók és Vendéglátó-ipari szekciójának vezetője.
2022-11-28 10:17:00
A fejlesztések volumene 2022 III. negyedévében az előző év azonos időszakához viszonyítva 7,7, az előző negyedévhez képest – szezonálisan kiigazítva – 1,9 százalékkal emelkedett. Az élénkülést a háztartások, illetve a vállalkozások dinamikus aktivitása eredményezte, miközben a költségvetés fejlesztései csökkentek – tájékoztatott a statisztikai hivatal.
2022-11-27 19:05:00
Skellefteå (Svédország) kapta a 2023. évi Access City díjat a fogyatékossággal élő személyek érdekében tett hosszú távú erőfeszítésért és innovatív megoldásaiért.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A bérrendezés akkor ésszerű, ha a vállalkozások megmaradnak és meg tudják tartani a munkahelyeket is – mondja Perlusz László. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára szerint a vállalkozások „jövőállóságát” nagyszabású állami programokkal lehetne biztosítani.
2022. 10. 11., 06:36
epizód: 2022 / 10   |   hossz: 21:36
A válság mélyülésével egyre nagyobb szükség lehet a KAVOSZ Zrt. által kínált Széchenyi Hitel MAX-ra, amely a mikro-, kis- és középvállalkozások számára, de még a kezdők előtt is nyitott opció – hangsúlyozta Krisán László. A KAVOSZ vezérigazgatójával tovább elemeztük a válságból kivezető európai, illetve magyarországi utakat.
2022. 09. 23., 12:05
epizód: 2022 / 9   |   hossz: 18:38
Milyen a gazdaság, a vállalkozások helyzete Covid után, a háború és az energiaválság árnyékában? Mekkora sokkokat okozott az elmúlt pár év? Nyílnak-e kivezető utak az európai és a magyar gazdaság előtt? Hogyan segítheti a kilábalást az államilag támogatott Széchenyi Hitel MAX program? A kérdésekre Krisán László, a KAVOSZ Zrt. vezérigazgatója válaszol.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

Az Év Szaloncukra verseny győzteseit 186 szaloncukor közül választották ki. A verseny 12 kategóriájának a zsűrizésben több mint 300 kóstoló segített. A kóstolásokra több mint 8000 szem szaloncukrot osztottak ki zsűrizésre, hogy megtalálják a 20 győztest.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS