Több hiányosságot is talált, 30 millió forintra bírságolta a jegybank a Magyar Posta Biztosítót

2022. 11. 24., 14:35

Az MNB vizsgálata nyomán 30 millió forint bírságot szabott ki a Magyar Posta Biztosítóra, egyebek közt a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások nyilvántartási rendszere, az informatikai biztonság, a kiszervezések, a kárrendezés, illetve az ügyféltájékoztatás kapcsán felmerült hiányosságok miatt.

A Magyar Nemzeti Bank korlátozott terjedelmű átfogó vizsgálatot végzett a Magyar Posta Biztosító Zrt.-nél. A jegybank ennek során a 2019. január 25-től a vizsgálat lezárásáig tartó időszakot tekintette át.

Az MNB megállapította, hogy a biztosító kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) nyilvántartási és ellenőrzési rendszere több ponton (pl. ügyfelek tájékoztatása a díjhátralékról, a szerződések megszűnéséről, a kötvény- és kártörténeti nyilvántartás részére történő adatszolgáltatás) sem teszi maradéktalanul lehetővé a jogszerű működést. A Posta Biztosító számos esetben nem vagy késedelmesen tett eleget a bonus-malus besoroláshoz kapcsolódó tájékoztatási kötelezettségének. Több tekintetben nem felelt meg továbbá az informatikai rendszer védelmének szükséges szintjét meghatározó jogszabályi rendelkezéseknek, így például az IT-rendszerek verzióváltásának nyomon követése és a jelszókezelés terén.

Hiányosságok merültek fel a biztosító által kiszervezett egyes tevékenységek nyilvántartása, a kiszervezett tevékenységek minősítése és ellenőrzésére kapcsán. Nem bizonyult minden szempontból szabályszerűnek egyes biztosítási konstrukciók termékterve, illetve ezen belül azok díjkalkulációja. Emellett a biztosító nem szabályozta átfogóan az esetleges csalások megelőzését, azok kezelését, s nem tartotta nyilván megfelelően dokumentálva az ilyen eseteket.

A kárrendezés kapcsán a Posta Biztosító szabályzatai egyebek közt egyes részfolyamatoknál nem rögzítettek határidőt, illetve számos esetben helytelen kárbejelentési időpontot rögzített a kárnyilvántartó rendszerében. A társaság nem mindenben tartotta be az ügyfelek kártérítési igényeivel kapcsolatos tájékoztatási szabályokat sem, így pl. nem határidőben küldte meg indokolással ellátott kártérítési javaslatait, válaszait egyes üzembentartóknak. Több biztosítási termék írásos szerződéses feltételeinél pedig kötelező tartalmi elemek hiányoztak.

A panaszkezelés során a biztosító nem mindenkor rögzítette, tartotta nyilván tényleges panaszként és vizsgálta ki megfelelően az ügyfelek kifogásait. Nem válaszolták meg minden esetben határidőben az ügyfélpanaszokat, illetve nem vagy nem megfelelően tájékoztatták a fogyasztókat a panasz elutasítása esetén a rendelkezésre álló jogorvoslati lehetőségekről.

Mindezek alapján az MNB ma publikált határozatában 2023. március 31-i teljesítési határidővel kötelezte a Posta Biztosítót a feltárt hiányosságok – dokumentumokkal alátámasztott – megszüntetésére. A jogsértések miatt az MNB 25 millió forint felügyeleti és 5 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott a biztosítóra.

A bírságösszeg meghatározásakor a jegybank súlyosbító körülményként vette figyelembe egyebek közt a kgfb-hez kötődő jogszabálysértések piaci hatását, illetve az IT, a kiszervezések, a belső szabályzatok, a csalásmegelőzés, a kárügyintézés kapcsán feltárt hiányosságok esetében az általuk okozott kockázatot. Enyhítő körülménynek számított ugyanakkor, hogy a biztosító több jogsértést megszüntetett, illetve azok korrekciójának tervéről számolt be. (MNB)

A rovat támogatója a KAVOSZ Zrt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 19., 11:45
A 8+1 pontos Demján Sándor Program keretében a korábbi 5 százalék helyett évi 3,5 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleinek kamatát. Az intézkedés „felkorbácsolta a beruházási hitelek iránti keresletet” a hazai kkv-k körében – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-20 18:05:00
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok körében két kiemelt terület rajzolódik ki a fenntarthatósági törekvésekben: az energiafelhasználás csökkentése és a munkavállalók környezetbarát munkába járásának támogatása.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS