Minden második vállalati utalás legalább két bankon megy keresztül

2022. 10. 18., 20:17

Minél több partner érintett egy pénzügyi folyósításban, annál hosszabb és bonyolultabb a folyamat. Vannak olyan országok, mint például Üzbegisztán, India vagy a dél-amerikai államok, ahova nem lehet Európából közvetlenül utalni, így mindenképp többszereplős lesz a tranzakció. Habár átlagosan ezerből csak egy nemzetközi utalás nem valósul meg, az adott vállalat számára nagy veszteséget jelenthet, ha ezért nem pakolják fel az árut a hajóra. Ráadásul 2-3 hétbe is telhet, hogy visszakerüljön az elindított összeg. Ezek a pénzügyi fennakadások elkerülhetőek, de ismerni kell a folyamatot.

Amikor egy cég elindít egy nemzetközi utalást, az először egy közvetítő bankhoz megy. Itt eldől, hogy át tudja-e közvetlenül utalni, vagy kell egy másik, esetleg harmadik közvetítő bank is a folyamathoz.

„Ha Magyarországról szeretnénk egy amerikai kisvárosba utalni, az mindenképp legalább három szereplős lesz, hiszen az európai bankok a nagyobb amerikai bankokkal állnak kapcsolatban és a helyi kisebb pénzintézetekhez már közvetlenül a helyi nagybank juttatja el az összeget. De vannak olyan országok is, mint Üzbegisztán, India vagy a dél-amerikai államok, ahova nem lehet Európából közvetlenül utalni” – mondta Henrik Gergely, az iBanFirst, nemzetközi tranzakciókra szakosodott fintech vállalat magyarországi értékesítési vezetője.

Amikor minden perc számít

A nemzetközi szállítmányozás komoly kihívásokkal küzd az elmúlt években: egyrészt több hónapos csúszások tapasztalhatóak, amit tovább tetézhet az a helyzet, hogy addig nem rakodják fel a hajóra az árut, amíg nem érkezett meg a szállítmány ellenértéke. Másrészt az alapanyaghiány is sok problémát vet fel, hiszen előre kérik az utalást, miközben például az adott alkatrészre még a beszállító is vár. Egy utazási iroda esetén is komoly gondokat jelenthet, ha a csoport egy egzotikus helyszínre tart és az előre kifizetett transzferköltség egy adminisztratív hiba miatt nem érkezik meg időben.

Kulcs a levelező bank megjelölése

Ahhoz, hogy egy nemzetközi utalás a lehető legrövidebb időn belül végbe tudjon menni érdemes figyelembe venni a fogadó bank által megadott instrukciókat. Így lehet elkerülni, hogy vesztegeljen vagy visszakerüljön a pénz a feladóhoz, ahelyett, hogy időben megérkezne a külföldi partner számlájára.

„Az ilyen esetek elkerülésére például a mi rendszerünk automatikusan kéri, hogy az utaló fél jelöljön meg levelező bankot, aki helyben, az adott országban irányítja a műveletet. Ezt a pénzintézetet kijelölheti a fogadó bank, de maga a szolgáltató is, ezért érdemes ilyen esetben a kijelölt kapcsolattartóhoz vagy a partnerhez fordulni, aki jó eséllyel ismeri a saját bankjának metódusát” – tette hozzá Henrik Gergely.

A bank is elállhat az utalástól

Kevesen tudják, de a pénzmosás és a terrorszervezetek támogatása elleni védelem okán a bankoknak jogukban áll további információkat kérni egy utalásról. Főleg olyan partnerek esetében, akik kevésbé leinformálhatóak, akikről kevés információ található az interneten. Ilyen esetben nagyobb az esély, hogy megakad az utalás és bekér a bank egy, az utalást bizonyítandó dokumentumot, például számlát, szerződést, a szerződött félről akár céges dokumentumokat. Amennyiben ezek nem valósulnak meg, úgy a banknak jogában áll elállni az utalás végrehajtásától.

Visszafizetés hosszadalmas procedúra

Amikor egy ügyfél nem jelöl meg levelező bankot vagy egyéb adminisztratív hibát vét, és ezért nem tud az utalás megvalósulni, a visszafizetés során minden egyes pénzintézet, amelyen keresztül ment a folyamat, leveszi a saját díját. Így nem elég, hogy nem került kifizetésre a tétel, 2-3 hétig nem áll rendelkezésre az pénz, de kevesebb is kerül vissza, mint az eredeti összeg volt.

Ezért fontos, hogy főleg az olyan nemzetközi utalásoknál, amely nem fővárosba irányul, olvassuk el a fogadó bank instrukcióit és kérjünk tanácsot a saját pénzügyi szolgáltatónktól, hogy biztosan időben megérkezzen az utalás.

A rovat támogatója a KAVOSZ Zrt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS