Fizetési nehézség moratórium után: így könnyítene a terheken az MNB

2021. 11. 24., 12:12

Az MNB vezetői körlevelet adott ki a törlesztési moratóriumból kikerült vagy abban részt nem vevő ügyfelek esetleges fizetési nehézségeinek kezeléséről az érintett hitelintézeteknek, pénzügyi vállalkozásoknak. A jegybank elvárja, hogy a pénzügyi intézmények fordítsanak kiemelt figyelmet a törlesztési problémákkal küszködő lakossági, vállalati ügyfelekre. Dolgozzanak ki olyan finanszírozási konstrukciókat, megoldásokat és belső folyamatokat, amelyekkel megfelelően kezelhetik az adósok megváltozott fizetőképességével előállt helyzeteket.

A Magyar Nemzeti Bank friss vezetői körlevele szerint pénzügyi intézményeknek proaktív fizetéskönnyítő megoldásokkal kell felkészülniük az ügyfélkör egy részének várható fizetési nehézségeire. Ezekről közérthető, átlátható tájékoztatást is kell nyújtaniuk kommunikációs felületeiken az adósok számára. Ha pedig maga az adott bank, pénzügyi vállalkozás monitoringrendszere azonosít ilyen jellegű problémát valamelyik ügyfelénél, javasolt az ő közvetlen megkeresése a fizetési terheket csillapító eszközök felajánlásával. Ezen eszközök alkalmazása az ügyfél pénzügyi teljesítőképességéhez igazított adósságszolgálaton keresztül egyúttal azt a célt is szolgálja, hogy a banki kihelyezés – akár hosszabb távon – nagyobb valószínűséggel térüljön meg.

Ilyen megoldás lehet – összhangban az MNB idén szeptember közepén kiadott hitelkockázati ajánlásában foglaltakkal, és az ügyfél jellemzőinek vizsgálata nyomán – rövid távon, ha az adós pl. csökkentett törlesztőrészletet vagy csak kamatot fizet (a törlesztés egyidejű átstrukturálásával). Hosszabb távú megoldás lehet, ha a pénzügyi intézmény meghosszabbítja a futamidőt; kamatlábat csökkent vagy egyéb árazási kedvezményt nyújt, ; lehetőséget ad az adósnak a fedezet eladására és a vételár összege révén a követelés csökkentésére, vagy egyes fedezet(ek) kiengedésére, cseréjére; (adósságrendező) új hitelt ajánl fel vagy olyan új szerződéses feltételeket ajánl fel, amelyek (pl. adóstárs bevonásával, a régi feltételek egy részének megszüntetésével) könnyebbséget jelenthetnek az ügyfél számára.

Jegybanki elvárás, hogy a pénzügyi intézmények működjenek együtt adósaikkal, hogy ezzel is támogathassák utóbbiak hosszútávú fizetőképességének megtartását. A fogyasztók együttműködését és fizetési hajlandóságát is mérlegelve méltányosan alkalmazzák az általános szerződéses feltételekben rögzített, a hitelszerződés feltételeinek nem vagy késedelmes teljesítésére, illetve felmondására vonatkozó rendelkezéseket.

A fizetési nehézségekkel szembesülő vállalati ügyfelek esetében is szükség van a problémát orvosló termék- vagy üzleti megoldások (pl. átstrukturálás, áthidaló hitel, pótlólagos fedezetbevonás) felmérésére. Ezen ügyfélkörnél is indokolt mielőbb megkezdeni a helyzet megoldására vonatkozó egyeztetéseket azokkal a vállalatokkal, amelyek esetében a pénzügyi intézmény monitoringtevékenysége átstrukturálási kényszert valószínűsít a moratóriumból való kikerülést követően.

A pénzügyi intézményeknek át kell tekinteniük a hitelezéshez kapcsolódó belső folyamataikat, s sztenderdizált megoldásokkal felkészülni a moratóriumban részt nem vevő adósok megnövekedő számú megkeresésére. Erőforrásaik átcsoportosításával, proaktív megoldásokkal a téma kapcsán felmerülő nagyobb kapacitásigény kezelhető. (MNB)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 11. 29., 23:30
epizód: 2022 / 12   |   hossz: 24:09
Étvágygerjesztő sikertörténetet tálalunk fel a vendéglátóiparból. Az encsi Anyukám mondta titkát elsősorban nem az olaszos hangulatban, hanem a hazai alapanyagokban, a család- és vendégszeretetben kereshetjük. Dudás Szabolcs, az étterem egyik vezetője arról is beszél, hogy miként lett a főzés szeretetéből, átgondolt stratégiával, üzleti vállalkozás. A sztori 1995-ben egy olaszországi pizzakóstolós utazással kezdődött, és ma már a kiváló helyeknek járó Bib Gourmand-díjnál tart.
A bérrendezés akkor észszerű, ha a vállalkozások megmaradnak és meg tudják tartani a munkahelyeket is – mondja Perlusz László. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára szerint a vállalkozások „jövőállóságát” nagyszabású állami programokkal lehetne biztosítani.
2022. 10. 11., 06:36
epizód: 2022 / 10   |   hossz: 21:36
A válság mélyülésével egyre nagyobb szükség lehet a KAVOSZ Zrt. által kínált Széchenyi Hitel MAX-ra, amely a mikro-, kis- és középvállalkozások számára, de még a kezdők előtt is nyitott opció – hangsúlyozta Krisán László. A KAVOSZ vezérigazgatójával tovább elemeztük a válságból kivezető európai, illetve magyarországi utakat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS