Tudatosabban spórolnak idén az online vásárlók

2020. 11. 03., 13:00

A koronavírus-járvány jelentős lökést adott a hazai e-kereskedelem fejlődésének: az idei második negyedévben a teljes kiskereskedelmi forgalomnak már csaknem 10 százaléka az online térben zajlott. Az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál tapasztalatai szerint a vásárlók ebben a bizonytalan időszakban tudatosabban szűrnek rá az olcsóbban elérhető termékekre, ami a webáruházakat is erősebb árversenyre készteti. A portál várakozásai szerint a fogyasztók árérzékenysége miatt az idei Black Friday forgalma akár a tavalyi szint felett is alakulhat.

Az e-kereskedelem egyike azon kevés piaci szegmensnek, amelyek számára a koronavírus-járvány jelentős fejlődési lehetőséget hozott. Bár a tavaszi lezárások idején sok vásárló kényszerből kezdett vásárolni az interneten, úgy tűnik, az új felhasználók közül sokan a jövőben is online felületeken szerzik be legalább részben a szükséges árucikkeket. Erre utal az a tény, hogy a korlátozások nélkül telt júliusban és augusztusban is magas szinten stabilizálódott az e-kereskedelmi forgalom: a két hónap során regisztrált 147 milliárd forintos volumen 22 százalékkal volt magasabb, mint tavaly ilyenkor.

„Sokak számára vált vonzó alternatívává az online vásárlás, amely a kényelem mellett jelentős árelőnyt is biztosíthat a vevők számára, akik részben a bizonytalanságnak, részben a kieső jövedelmeiknek köszönhetően a korábbinál árérzékenyebbé váltak – magyarázza Dévavári Dezső, az Olcsóbbat.hu vezetője. – A tudatos vásárlással pedig egyre inkább az ár-összehasonlító oldalak lesznek a vásárlások kiindulópontjai.”

Az árverseny közelíti az egyes webáruházak által kínált árakat

Az Olcsóbbat.hu adatbázisa szerint a kínált termékek többségénél csökkent a különbség az egyes webáruházak által kínált fogyasztói árak között. Ez főként a nagyobb értékű elektronikai cikkek esetében érhető tetten. Ma már a legtöbb kereskedőt összetett árfigyelő szoftverek segítik a megfelelő árazásban, akár óránként korrigálva a már versenyképtelennek ítélt árazási szinteket.

Ennek hatására az ár-összehasonlító portálon a kínált legalacsonyabb árak a jelenleg a legnagyobb forgalmú elektronikai cikkek (mobiltelefonok, okosórák, tabletek) esetében mindössze 12-15 százalékkal térnek el a kínálati átlagértéktől, de a tévék esetében a különbség csak 8 százaléknyi. Konyhai gépek esetében (pl. hűtőgép, mosógép, tűzhely) ez az eltérés mindössze 5-6 százalék, a laptopok esetében pedig az előző hónap során mindössze 3 százalékos eltérést regisztráltak az ár-összehasonlító portálnál.

Erős lehet az idei Black Friday

A járványhelyzet negatív következményei: a munkahelyek időszakos vagy tartós elvesztése, a közeljövőt övező bizonytalanság és a lakosság közérzete egyaránt azt valószínűsíti, hogy az év végi időszakban a háztartások többsége a tavalyi szinthez képest visszafogja majd kiadásait. A tudatosabb költekezés ugyanakkor növelheti az érdeklődést az akciós értékesítések iránt.

„A Black Friday hagyományos, amerikai minta alapján szervezett ideje ebben az évben november 27-én érkezik el, ám számos webáruház már a megelőző péntekeken is tart ilyen néven komoly leértékeléseket. A vásárlók növekvő árérzékenysége és az idén is várható jelentős marketing tevékenység miatt a Black Friday idén a karácsonyt megelőző vásárlások korábbinál is hangsúlyosabb időszaka lehet, amely a novemberi e-kereskedelmi forgalom volumenét könnyen a tavalyi 88 milliárd forintos szint fölé is növelheti” – tette hozzá az Olcsóbbat.hu szakértője.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS