Robbanásszerűen nőtt a házhoz szállítások száma három év alatt

Robbanásszerűen nőtt a házhoz szállítások száma három év alatt
2023. 05. 20., 15:58

Magyarországon 2020-tól kezdődően ugrásszerű növekedésnek indult az online értékesítés, amivel párhuzamosan megjelent az igény a gyors, minőségi és egyben rugalmas házhoz szállítási szolgáltatásokra. A hazai piacon immár három éve jelen lévő, városi okoslogisztikai szolgáltatásokat nyújtó DODO szakértői sorra veszik a 2020-2023 közötti időszakban tapasztalt változásokat.

Magyarországon az elmúlt három évben forradalmi változások történtek az e-kereskedelem és a házhoz szállítás területén, amelyben a pandémia, az új technikai megoldások hozzáférhetősége, valamint a változó vásárlói igények is jelentős szerepet játszottak. 2020-ban korlátozások első napjaiban negyedével, két hónappal később pedig 50 százalékkal nőtt az online megrendelések száma.

Egyre többen tapasztalták meg az online vásárlás és a házhoz szállítás előnyeit, ami a számokban is meglátszott: 2021 márciusában 125 százalékkal több megrendelést adtak le, mint egy évvel korábban1. Erőteljesebbé vált az az igény, hogy az élelmiszereken túl egyéb termékekhez is minél gyorsabb, akár aznapi, időablakos házhoz szállítással jussanak hozzá a fogyasztók. A látványosan megugró kereslet kielégítéséhez a cégek innovatív, technológiaalapú logisztikai megoldásokat kezdtek alkalmazni.

Két év alatt közel 20 százalékkal nőtt azok aránya, akik a három hónapon belül ismételten online vásároltak, amiből jól látszik, hogy 2022-ra sok fogyasztó számára vált rendszeressé az internetes vásárlás. A reáljövedelmek csökkenése és az inflációs ráta elmúlt másfél évben tapasztalt, rendkívüli növekedése azonban pénzügyi kihívások elé állította az ellátási lánc valamennyi szereplőjét.

A megnövekedett költségek kezelésében kulcsfontosságúvá vált az okosmegoldások használata. A vállalatok egy része a házhoz szállítás racionalizálása mellett döntött, ami bizonyos esetekben a logisztikai folyamatok kiszervezését jelentette; egy tavalyi évet vizsgáló tanulmányban a megkérdezett vállalatok 64 százaléka értett egyet azzal, hogy egy logisztikai partnerrel történő együttműködés révén csökkenthető a vállalat logisztikai költsége.

A profi logisztikai vállalatok képesek teljes egészében átvállalni az webshopok kézbesítéssel kapcsolatos feladatait: részt vesznek a szállítási útvonalak lerövidítésében, kézbesített termékek csomagolásában, a szállítási területekhez kapcsolódó működési koncepció megtervezésében, szakképzett futárok alkalmazásában, a kézbesítés során felmerülő akadályok elhárításában és a teljes felelősség átvállalásában. A cégek így felszabadult anyagi és emberi erőforrásaikat vállalatuk fejlesztésébe fektethetik.

Az elmúlt három évben egyre nagyobb figyelmet kapott a klímaváltozás és a környezetvédelem, amelyek ma már a különböző szolgáltatások megválasztásánál is kiemelt tényezőként szerepelnek. A nagyvárosok fenntartható fejlődése szempontjából a logisztikai vállalatoknak arra kell törekedniük, hogy a házhoz szállítás a lehető legkisebb mértékben növelje a városi közúti forgalmat. Ezen a téren is felértékelődik a mesterséges intelligencia- és adatalapú logisztikai rendszerek alkalmazása, hogy a rövidebb és gyorsabb szállítási útvonalakkal csökkenthessék a környezeti terhelést.

Az utolsó kilométeres okoslogisztikai szolgáltatásokat nyújtó DODO szakértőinek előrejelzése alapján idén az online rendelések aránya leginkább az élelmiszervásárlás terén emelkedhet, a fogyasztók számára pedig döntő tényezővé válik a kézbesítés minősége, gyorsasága és rugalmassága, amelyhez minden online kereskedőnek igazodnia kell, ha részt kíván venni a piaci versenyben.

Ennek megvalósítására a cégek vagy kiépítenek egy saját professzionális logisztikai rendszert – amely komoly erőforrásmenedzsmentet és költséges fejlesztéseket jelent -, vagy partnerségre lépnek egy külső okoslogisztikai vállalattal.

„A házhoz szállítási tendencia jelenleg azt mutatja, hogy az időablakok szűkülni fognak, amelyben a logisztikai vállalatok fejlődésének és felkészültségének hatalmas szerepe lesz. Az adatvezérelt, mesterséges intelligencián alapuló logisztikai megoldásokat kínáló DODO jelenleg is számos ügyfél részére kínál 30 perces, 1, 2 és 4 órás szállítási időablakokat. Sok fogyasztó számára az élelmiszereken túl alapelvárássá vált nem csupán az aznapi kézbesítés, de az időablakos házhoz szállítás is, amely egyértelműen előrevetíti a logisztika jövőjét. A fenntartható városi logisztika fejlődése szempontjából pedig egyre nagyobb szerepet játszanak majd azok az adatalapú megoldások, amelyekre az idén hároméves DODO működése épül” – mondta dr. Sáfár Károly, a hazai piacon három éve jelen lévő DODO magyarországi képviselője.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS