Robban a cserebere bomba

2020. 12. 27., 12:30

„Anyu, mit cipel ez a sok bácsi és néni az áruházba? Kiskarácsony volt, nagy cserebere lesz? Cserebere: kétszer mész egy ajándékért. Járványosban pedig nem tanácsos, egyszer sem. Újabb roham a boltokban, mert jönnek a reklamációk is. A hibás ajándék viszont nem cserebere kérdése. Ha pedig régen vetted – a tömeg kivédése miatt időben –, lecsúszhattál a 3 napos jótállásos cseréről, vagy éppen a webáruház 14 napos elállásáról. Vasárnap indul, még a nyitvatartásra is figyelni kell” – írja a blokkk.com.

Vasárnap ugyanis nincs minden bolt nyitva. És a két ünnep között is akad, aki leltározik éppen. És járványosban jobb indulás előtt eldönteni, minek is mennél vissza a boltba, hogy ne kelljen harmadszor is nekiveselkedni. Még az is kiderülhet az utolsó pillanatban, hogy családon belül elsózható az a valami, tolongásmentesítve a cserebere családi felelősét.

A nem tetsző, rossz méretű, vagy éppen két ajándékozótól kapott egyforma ajándékok csereberéje és a minőségi panaszok intézése újabb roham forrása a boltokban a karácsonyi ünnepek után, ez várható most is. A kettő ugyanakkor teljesen más műfaj a boltok világában: a cserebere önkéntes a boltos részéről, kivéve a webáruházak esetében a 14 napos indoklás nélküli elállási jogot, ezzel szemben a minőségi kifogás intézése kötelező.

A vásárló persze nem köteles tudni minden apró részletet – félteni a közösségi oldalak világában ugyanakkor annyira azért nem kell –, de a halászlé és a bejgli készítése és csipegetése azért sok mindenről elterelte a figyelmet.

És lesz, aki az ajándékba kapott, járványbiztosnak vélt vásárlási utalványát akarja beváltani, esetleg valamilyen ünnepek közi akciót is megcélozva: nem kell félni, lesz vásárló a boltokban.

Cserebere: mi van, ha nem találunk mást helyette?

Kell hozzá a nyugta, nélküle kár is elindulni. Némi könnyebbség lehet az úgynevezett saját márkás termék esete, amit csak az márkatulaj lánc árul, de végül minden kizárólag jóindulat kérdése a boltos részéről (és némi reklám is szorul azért a csereberébe, hiszen könnyedebb szívvel jár vissza később a vásárló abba a boltba, ahol segítettek neki).

Szamárfüles könyvvel, összefirkált kifestővel, sáros cipővel kár kísérletezni, a cserebere terméke nem lehet használt. És hibátlannak is kell lennie.

Már ünnepek előtt is mondtuk, különösen járványosban, csak óvatosan a csomagolással. A boltos amikor csereberél, azzal számol, hogy majd később eladja más vásárlónak a visszavitt portékát. Könnyebb eset, ha a sérült csomagolások átcserélhetők, de van, ami már menthetetlen. A csomagolás egyébként a gyártó ügye, információforrás is lehet a vásárló részére.

Ha jótállásos terméket vinnénk vissza csereberélni – van ilyen, ha hibátlan, de kettőt kapott a megajándékozott –, akkor a jótállási jegyet is vigyük vissza, hiszen azt is ki kell cserélni (például a termék gyári számának feltüntetése miatt).

A legnehezebb eset, ha a csereberés termék helyett nem találunk hirtelenjében másikat: el is fogyhatott, vagy éppen a méretből, vagy óhajtott színből nincs. Ilyenkor jöhet az újabb alku a boltossal, hogy mit tud kínálni helyette: akár egy későbbi levásárlási lehetőséget is, persze ne sértődjünk meg, ha ezt feltételekhez köti (még mindig jobb, mint két egyforma könyv a polcon).

Például kikötheti, hogy nem lehet akciós a későbbi vásárlás (megteheti, nem köteles veszteséget vállalni): előfordult már ugyanis olyan eset, hogy a kedves vásárló a teljes áron vett és visszavitt egy szem darab portéka helyett elvitt a csereberében két másikat – 50–50 százalékkal olcsóbban.

És ha elromlott: jön a szavatosság és a jótállás

Minden megvásárolt termék, például egy zokni esetében is a vásárlót megilleti a szavatosság joga, ami azt jelenti, hogy a vásárlás pillanatában hibátlan volt, de később kiderült valamilyen hiányosság. Ez két évig igaz, kivéve értelemszerűen a fogyaszthatóság és a minőség-megőrzési idős termékeket, ott a megadott határidőig igaz. És persze a terméket rendeltetésszerűen kell használni, tehát az elegáns bőrcipő nem focicipő.

Ez a fajta reklamáció nyugta felmutatásával intézhető, a vásárlást követő két évig és az első hat hónapban a boltosnak kell lépnie, ha úgy véli, a vásárlónak nincs igaza.

A minőségi reklamációt a vásárlás helyén kell intézni, bár a vásárló, ha akarja, saját maga is viheti szervizbe a ketyerét. Jár neki a javítás, ha ez nem megy, akkor a csere, vagy árleszállítás, végső soron pedig visszajár a kifizetett vételár.

Jótállás, garancia: 3 napos csere csak hiba esetében kötelező

A jogszabályban felsorolt tartós, többségében tízezer forintnál drágább tartós cikkek esetében jótállás, más néven garancia illeti meg a vásárlót. Így egy éven belül meghibásodás esetén javítani, vagy cserélni kell a portékát. Ma nincs meghatározva, hány meghibásodás után kötelező a csere, 2021-től viszont a harmadik után már a harmadik eredménytelen bütykölés után másik jár a vásárlónak.

A jótállásnak van egy sajátos szabály is. Ha vásárló a vásárlást követő három munkanapon belül reklamál és az megalapozott, akkor nincs javítgatás, hanem kötelező cserélni. Hát ebből már sokan kicsúsztak, akik korábban vették meg az ajándékokat. Ez ugyan nem cserebere kérdése, de van, ahol 3 nap leteltével is cserélnek egy darabig.

És persze ha meghibásodott egy jótállásos termék, reklamációnál kell a jótállási jegy (sok helyen vásárláskor rátűzik a nyugtát, ami nem baj, de ha szabályos a jótállási jegy, nem kell a nyugta).

Ha a boltos bármiért is nem adott jótállási jegyet, vagy rosszul töltötte ki, akkor a nyugta is elég a vásárlás igazolására.

Reklamáció intézésénél jegyzőkönyv felvétele kötelező, ami vita esetén hasznos tud lenni. A vásárló és a boltos is jogosult a véleményét beleírni. Sőt.

A webáruház 14 napja: egy év is lehet belőle

A webáruházi vásárlásnál (de minden üzleten kívüli, valamint távolban kötött szerződés esetén) jár a 14 napos indoklás nélküli elállási jog. Ez nem  minőségi reklamáció kérdése, ez a jog megilleti a webáruházi vásárlót.

Ha pedig a webáruház nem ad információt a 14 napos elállási jogról, az egy évre ugrik, addig lehet élni vele. De ha menet közben javít a webáruház, akkor a kijavított tájékoztatás megadásától indul a 14 nap.

És van webáruház, mely rátesz egy lapáttal a 14 napos elállásra. Itt azért vigyázni kell, mert a 14 napon túli időszakra már meghatározhatnak feltételeket is a csereberére.

Nehézkesebb az ügyintézés, ha nem magyar bejegyzésű a webáruház és nincs is magyar ügyintézési hely. De az uniós jogban egységes a 14 napos elállási jog.

Mindezekért nem árt webáruházi általános szerződési feltételeket olvasni: abban benne van, kitől vásárolunk, hogyan és hol lehet kérni, panaszkodni és milyen feltételekkel kínál még a webáruház a csereberéhez ráadást.

blokkk.com

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS