Nyolc tipp a zökkenőmentes online vásárláshoz

2020. 10. 11., 17:00

Az év utolsó szakaszába értünk, és vele együtt eljött az őszi kuponnapok, leárazások ideje, melyet nemsokára a Black Friday akciók, majd az ünnepi ajánlatok követnek. Egy hazai felmérés szerint a válaszadók fele már most többet költ divatcikkekre az interneten, mint a hagyományos üzletekben – ez a jelenlegi helyzetben biztonságosabb opciónak tűnik, azonban ennek a vásárlási módnak is megvannak a maga kockázatai.

Ha nem vagyunk elég figyelmesek, igencsak kellemetlen következményekkel találhatjuk szemben magunkat. Lehet, hogy a csomag, amit kifizettünk, sosem érkezik meg, vagy rossz kezekbe kerülhetnek az óvatlanul begépelt adataink, de a legrosszabb esetben akár a bankszámlánkat is kiüríthetik.

Az ESET szakemberei segítenek felismerni a leggyakoribb átveréseket, és összegyűjtötték a legfontosabb tippeket, hogy zökkenőmentesen vásárolhassunk az interneten.

Mire figyeljünk?

Csaló hirdetések: egész évben találkozhatunk velük, de a szezonális akciók idején még inkább megszaporodnak. Gyakran a közösségi oldalakon, feltört fiókokon keresztül terjednek, és általában kattintás után egy olyan hamis oldalra vezetnek, amelyek nem létező termékeket hirdetnek, vagy ahol kártevővel is megfertőződhet az eszközünk.

Hamis webshopok: gyakran lemásolják az ismert webshopok megjelenését, így elsőre megbízható áruház látszatát keltik, miközben hatalmas kedvezményekkel csalogatják a vásárlókat. Általában csak bankkártyával tudunk fizetni, azonban az összeg levonása után hiába várjuk a csomagunkat, lehet, hogy sosem fog megérkezni, vagy ha mégis, akkor egy kétséges minőségű terméket kapunk. Október elején a Fogyasztóvédelem olyan csaló webáruházakra figyelmeztetett, amelyek álhírekkel próbálták megtéveszteni a magyar vásárlókat.

Hamis ajándékkártyák és kuponok: ebben az esetben szintén nagy kedvezmények, kuponok és ajándékkártyák ígéretével próbálnak rávenni minket a kattintásra, amellyel egy adathalász oldalra kerülünk, de akár banki trójai vagy billentyűzetfigyelő vírus is letöltődhet a gépünkre. Itthon már több nagy üzletlánc nevével visszaélve terjesztettek hamis kuponokat, a napokban épp a Penny Market hívta fel a vásárlók figyelmét egy hamis, vélhetően adathalász célú nyereményjátékra, amely 7000 forintos Penny ajándékkártyát ígér egy kérdőív kitöltésért. Augusztusban pedig a Tesco nevével éltek vissza a csalók, akik egy nyeremény telefonért cserébe próbáltak SMS-ben adatokat és pénzt kicsalni a vásárlóktól.

Hogyan vásároljunk biztonságosan?

  1. Lehetőleg megbízható, ismert áruházakból rendeljünk. Tartózkodjunk az arctalan, furcsa nevű oldalaktól, amelyekről még sosem hallottunk, gyanúsan nagy kedvezményeket kínálnak, illetve az ügyfélszolgálatot egy ingyenes, például Gmail-es email címről látják el.
  2. Ha egy túlságosan vonzó ajánlattal találkozunk, ne kattintsunk rá a megadott linkre, inkább keressük fel az áruház hivatalos weboldalát, és ellenőrizzük, hogy tényleg létezik-e az akció.
  3. Figyeljünk arra, hogy a weboldal címeket pontosan, helyesen írjuk be, különben más áruházakat lemásolni próbáló, megtévesztő webshopokban találhatjuk magunkat.
  4. Mielőtt bármilyen adatot megadnánk a rendelés során, bizonyosodjunk meg róla, hogy az oldal HTTPS titkosítást használ, így minden információ, amelyet megadunk (például a bankkártyánk adatai) titkosítva „utazik”. Ezt a böngésző címsorában lévő lakat jel jelzi. Fontos tudni, hogy ezt azt jelenti, hogy a kapcsolat biztonságos, ugyanakkor nem garantálja, hogy maga a webáruház megbízható.
  5. Vásárláskor használjuk az otthoni vagy a munkahelyi hálózatot, vagy ezek hiányában a mobilnetünket. Sosem jó ötlet nyilvános WiFi-t használni a vásárláshoz, mivel ezeknek a nagy részre nem biztonságos. Egy nyílt, elavult titkosítást használó vagy titkosítatlan kapcsolaton keresztül illetéktelenek rögzíthetik az online tevékenységeinket, vagy el is lophatják az adatainkat.
  6. Készítsük fel az eszközünket is a vásárlásra: telepítsünk rá megbízható, folyamatosan frissülő biztonsági programot, amely netbank- és tranzakcióvédelemmel is rendelkezik. Mindig frissítsük az operációs rendszert és a telepített programokat is a legújabb verziókra, így minimalizálhatjuk a kártevők bejutásának esélyét.
  7. Használjunk virtuális bankkártyát, amelyre csak a vásárlás előtti pillanatban utaljuk át rá a szükséges összeget.
  8. Minden fiókunkban - de főleg a banki, email és közösségi oldalakon - használjunk komplex, egyedi jelszavakat, és kapcsoljuk be a kétfaktoros azonosítást, amely egy plusz védelmi réteget ad a jelszavunk feltörése esetén.

Kiemelten fontos, hogy ne hagyjuk, hogy a limitált akciók, a gyorsan lejáró kuponok okozta nyomás miatt elhamarkodottan vásároljunk. Mielőtt egy új webáruházból rendelnénk, mindig nézzük át más vásárlók értékeléseit, és figyelünk az intő jelekre, mint például a gyanúsan olcsó termékek, a nyelvtani hibák és a furcsa, személyes adatokat bekérő kérdőívek. Ha bizonytalanok vagyunk, kérdezzük meg családtagjainkat, barátainkat, és nézzünk utána, hogy máshol is hasonló áron lehet-e kapni az adott terméket. Használjunk megbízható vírusvédelmi programot az eszközeinken, és mindig legyünk óvatosak az online térben.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 04., 09:04
Az előző hónaphoz viszonyítva 0,5 százalékkal csökkent, az egy évvel korábbitól – a munkanapok számát figyelembe véve – 4,1 százalékkal maradt el az ipari termelés volumene 2024. augusztusban. Az ipari termelés az év első nyolc hónapjában 3,8 százalékkal volt kisebb, mint 2023 azonos időszakában.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS