Nem tervezünk a tavalyinál fényűzőbb karácsonyt

Nem tervezünk a tavalyinál fényűzőbb karácsonyt
2021. 12. 01., 18:18

Minden második magyar ugyanannyit tervez költeni, mint 2020-ban, 26 százalék pedig idén még kevesebbet tud az ünnepekre fordítani. Ők leginkább romló anyagi helyzetük miatt tesznek így – derült ki a Cofidis Hitel Monitor legfrissebb reprezentatív kutatásából.

Ünnepi adok-kapok

A magyarok harmada egyáltalán nem tervez ajándékot adni szeretteinek idén karácsonykor. A korábbi években a lakosság közel 80 százaléka kerekedett fel és költött erre a célra, tavaly már kevesebben (70 százalék), míg ez idén mindössze 67 százalékukra igaz.

Az ajándékokra költött összeg várhatóan még az idén sem fogja elérni a járvány előtti szintet. Azok, akik tervezik meglepni családjukat, barátaikat, átlagosan 35 800 forintot szánnak erre összesen, míg 2017-ben ez az összeg átlagosan mintegy 41 ezer forint volt. A többség novemberben kezdte meg a karácsonyi ajándékok megvásárlását és jellemzően 4–6 embert terveznek megajándékozni. Az alacsonyabb jövedelműek igyekeznek 1–3 ajándékozottra szorítkozni. A többség a fizetéséből (56 százalék), illetve a megtakarításaiból (44 százalék) szán költeni ajándékokra, hitelt erre a célra a tavalyi évhez hasonlóan a magyarok 7 százaléka venne fel.

 

A hosszú szállítási idő, a magas vámok és a készlethiány miatt csökkenhetett azok aránya, akik külföldi internetes oldalakról rendelnének karácsonyra: míg 2017-ben a magyarok 23 százaléka választotta ezt a lehetőséget, 2020-ban már csak 17, idén pedig mindössze 10 százalék – ellenben a hazai webshopokkal, ahol a lakosság közel fele vásárol az ünnepekre. A tavalyi lezárások után viszont sokan személyesen szeretnének ajándékot venni: a magyarok fele bevásárlóközpontokba, szupermarketekbe tervez menni. Számuk még mindig kevesebb, mint a válság előtti években, amikor 60 százalék körül mozgott a plázákban ajándékra vadászók száma.

Kis karácsony, nagy karácsony

A Cofidis kutatása szerint a tavalyi szerényebb karácsonynak sokan látják a jó oldalát. Bár a személyes találkozások elmaradásának idén már nem örülnének, a tavalyi változások jó részét sokan örömmel tartanák meg. A magyarok közel negyven százaléka kevesebb vendéget fogadott tavaly karácsonykor, kevesebbet költött ajándékokra és vendéglátásra, viszont annál több időt töltött otthon a szeretteivel. Azok közül, akik tavaly szerényebben és meghittebben ünnepeltek, több mint felük idén és a későbbiekben is így tervezi: több időt szánnának a szűk családra és saját magukra.

 

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS