Magyar webshopok is átvehetik az Amazon módszerét

2021. 03. 31., 15:15

Óriásit robbant az e-kereskedelmi szektor a tavalyi évben, hiszen 2020-ban már a Föld lakosságnak több mint negyede, mintegy 2 milliárd vásárolt online. A webshopok számára azonban nem csak a növekvő forgalom jelent kihívást, de az átalakuló felhasználói igényeknek is meg kell felelniük ahhoz, hogy talpon tudjanak maradni a globális nagyágyúk mellett. Költséghatékonyság, rugalmasság, fenntarthatóság – csak néhány olyan tényező, amely biztosíthatja a sikert, és könnyedén megvalósítható az Amazon, vagy éppen az eBay és az AliExpress által is használt módszer, az úgynevezett microservice architektúra segítségével. De mit is takar pontosan ez a titokzatosnak tűnő fogalom és vajon hogyan profitálhat ebből egy magyar webshop? Erre válaszolnak elemzésükben a komplex vállalati informatikai megoldásokat kínáló Stylers Group szakértői.

Az előrejelzések nagy jövőt jósolnak a fejlesztői körökben már most is népszerű microservice architektúrának, amely nagy valószínűséggel mind több szektorba gyűrűzik majd be a következő években, globális piaca pedig akár évi 22,5 százalékkal is bővülhet átlagosan. De miért is van óriási jelentősége a microservice architektúrának az e-kereskedelemben?

Az első webáruházak megjelenésekor a legtöbb kapcsolódó funkciót – keresés, ajánlórendszerek, fizetés – egy komplex rendszer kezelte, majd az e-commerce szektor dinamikus növekedésével egyre több szolgáltatás önálló fejlesztéseken keresztük is elérhetővé vált, ahogy például az online fizetést forradalmasította a Paypal megjelenése.

A nehézkes, bonyolult felépítésű platformok ideje tehát lejárt, és kisebb egységekből álló, átlátható, rugalmasan bővíthető szoftver struktúrák kerültek a webshopok mögé – ehhez nyújt tökéletes megoldást a microservice architektúra.

Nem lehet egyszerre tizenegy Cristiano Ronaldo a pályán

A microservice architektúra tehát valójában egy szoftvertervezési módszer, amelynek lényege, hogy kisebb, egymással kommunikáló alkalmazások építenek fel egy könnyen alakítható és bővíthető IT-rendszert.

„Képzeljük el, hogy egy futball csapatban minden poszton Cristiano Ronaldo játszik: bizonyára eredményesen szállítaná a gólokat, de a kapuban kevésbé lenne hatékony. A csapat taktikája nehezen módosítható és rugalmatlan lenne, miközben a cseréket is csak körülményesen lehetne végrehajtani. Ezzel szemben, ha minden posztra a megfelelő játékost találjuk meg és sikeresen integráljuk őket a csapat egészébe, akkor egy gyorsan reagáló, jól működő, versenyképes rendszert kapunk – így működik a microservice architektúra a gyakorlatban” – mondja Gönczy Gábor, a Stylers Group CEO-ja. A módszer előnyeiről hosszasan lehetne beszélni, de vajon, hogy fordítható mindez kézzel fogható üzleti sikerre? Nézzük, miért is érdemes ezt a megoldást választani!

1. Költséghatékonyság

Az informatikai rendszer rugalmasságból és bővíthetőségből adódóan az egyes funkciók továbbfejlesztése is egyszerűbbé és gyorsabbá válik. Nem lesz szükség arra, hogy a webáruház IT-hátterének egészét megváltoztassuk, ha új szolgáltatást szeretnénk elérhetővé tenni, így rengeteg időt és pénzt takaríthatunk meg. Mérséklődnek a hosting költségek is, hiszen, ha például egy akció kapcsán megugrik a látogatószám, elegendő csak a frontend oldalt ehhez igazítanunk.

2. Gyorsaság és technológiai függetlenség

A microservice struktúrák felépítése nem kötődik egyetlen technológiához, hiszen a különálló alkotóelemek mindegyike olyan IT-megoldással valósítható meg, amellyel szakmailag a legcélszerűbb. Így a külső szolgáltatások – például ERP, CRM, egyéb harmadik fél alkalmazások – rendszerhez kapcsolása is egyszerű és gyors. Márpedig, ha egy webshop azonnal képes reagálni a piaci változásokra és trendekre, jelentős versenyelőnyre tehet szert.

3. Fenntarthatóság

A technológia lehetőséget biztosít arra, hogy az e-commerce platform hosszabb távú stratégiája is tervezhető, üzleti modellje pedig fenntartható legyen. Amennyiben új szakasz kezdődik a webshop életében, új piaci szegmensek, célok és igények jelennek meg, azt hatékonyan át lehet vezetni a rugalmas és könnyen bővíthető IT-infrastruktúrába.

4. Biztonság

A mind gyakoribb és komolyabb veszteségeket okozó kiberfenyegetések idején minden olyan megoldás kincset érhet, amely csökkenti a kockázatokat. Ha a microservice architektúra segítségével építjük fel IT-rendszerünket, úgy az egymástól független backend részegységeket nem kell publikussá tennünk az interneten, így kisebb a veszélye, hogy rést találnak rajta a kiberbűnözők. Azt talán nem is kell külön taglalni, hogy a támadások által okozott leállás vagy adatszivárgás mekkora anyagi és reputációs kárt okozhat egy webáruháznak.

5. Tanulhatóság és népszerűség

A microservice architektúra kapcsán fontos megemlíteni, hogy az újításokhoz nem kell feltétlenül a korábbi fejlesztő csapatot felkeresni, hiszen bármelyik szakember gyorsan fel tudja venni a fonalat és el tudja végezni a szükséges változtatásokat. A profik saját bevallása szerint a könnyen átlátható struktúrának köszönhetően akár 50% is lehet a programozáson megtakarított idő. A fejlesztők ráadásul nagyon szeretnek a microservice architektúrával dolgozni, így a népszerű megoldás még a hozzáértő, kiváló IT-sokat is hozzánk csábíthatja.

Amazon, ebay, Walmart - a nagyok után szabadon

A fentiekből egyenesen következik egy további fontos előny, melyre a microservice architektúra alkalmazásával tehetünk szert: a webshopok gyorsan és könnyen tudnak alkalmazkodni a vásárlók igényeihez, ez pedig talán az egyik legfontosabb szempont az e-commerce világában. A felhasználók azt várják, hogy az online platformok előre kitalálják, milyen termékeket és szolgáltatásokat keresnek, gyors betöltési sebességet és fizetési opciókat kínáljanak, illetve megfelelő lehetőséget biztosítsanak a visszajelzéseknek és a kétoldalú kommunikációnak. Mindez folyamatos, naprakész fejlesztést igényel, így felbecsülhetetlen az értéke a rugalmas és szabadon bővíthető informatikai környezetnek.

„A globális webes értékesítés királyai, mint az Amazon, a Walmart vagy az AliExpress már a 2010-es évek elején rájött, hogy a korábbi fejlesztési stratégiájuk nem fenntartható és a rugalmasabb, skálázhatóbb, összességében „fürgébb” IT-háttér biztosíthatja számukra hosszabb távon a sikert. Igazuk is lett, és az e-commerce szektor kisebb szereplői is rákaptak a microservice architektúrára, ez a trend az amerikai piacon tevékenykedő ügyfeleinknél gyorsan népszerűvé vált az elmúlt években” – teszi hozzá Gönczy Gábor.

A száguldó online kereskedelem napról-napra megújuló világában egyébként nem könnyű tartani a lépést a legújabb piaci trendekkel és igényekkel, ezt felismerve szervez az amerikai piacon is aktív Stylers Group workshop-sorozatot.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 09. 23., 12:05
epizód: 2022 / 9   |   hossz: 18:38
Milyen a gazdaság, a vállalkozások helyzete Covid után, a háború és az energiaválság árnyékában? Mekkora sokkokat okozott az elmúlt pár év? Nyílnak-e kivezető utak az európai és a magyar gazdaság előtt? Hogyan segítheti a kilábalást az államilag támogatott Széchenyi Hitel MAX program? A kérdésekre Krisán László, a KAVOSZ Zrt. vezérigazgatója válaszol.
2022. 07. 26., 10:30
epizód: 2022 / 8   |   hossz: 20:30
Milyen új utakat nyitott az internet a csalók előtt? Hogyan azonosíthatjuk vállalkozóként az átverési kísérleteket? Mikor kell szakértőhöz, esetleg egyenesen a rendőrséghez fordulnunk? És mitől menthet meg bennünket egy kis önképzés? Dr. Kocsis Ildikó ügyvéd olyan céges csalásokra is felhívja a figyelmet, amelyek még a hozzáértők előtt sem feltétlenül nyilvánvalóak.
2022. 06. 26., 09:15
epizód: 2022 / 7   |   hossz: 21:02
Milyen volt a Hannoveri Technológiai Kiállítás és Vásár a Covid után, de háborús időben? Hol tart az ipar 4.0 napjainkban, melyek a digitalizáció legfontosabb új irányai? Mit jelent a virtuális üzembe helyezés? Hogyan hat az automatizálás a munkaerő-piacra? Hogyan szimulálható a Marsra szállás? Mit jelent Európa egyik legnagyobb ipavállalatának, hogy kivonul az orosz piacról, ahol 1851 óta jelen volt? A kérdésekre Jeránek Tamás, a Siemens Zrt. vezérigazgatója válaszol.

  Rovathírek: GUSTO

Világszerte egyre erőteljesebb trend az állati eredetű élelmiszerek fogyasztásának csökkentése, azaz az átállás – teljes egészében vagy részben – a növényi eredetű táplálkozásra.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS