Óriásit robbant az e-kereskedelmi szektor a tavalyi évben, hiszen 2020-ban már a Föld lakosságnak több mint negyede, mintegy 2 milliárd vásárolt online. A webshopok számára azonban nem csak a növekvő forgalom jelent kihívást, de az átalakuló felhasználói igényeknek is meg kell felelniük ahhoz, hogy talpon tudjanak maradni a globális nagyágyúk mellett. Költséghatékonyság, rugalmasság, fenntarthatóság – csak néhány olyan tényező, amely biztosíthatja a sikert, és könnyedén megvalósítható az Amazon, vagy éppen az eBay és az AliExpress által is használt módszer, az úgynevezett microservice architektúra segítségével. De mit is takar pontosan ez a titokzatosnak tűnő fogalom és vajon hogyan profitálhat ebből egy magyar webshop? Erre válaszolnak elemzésükben a komplex vállalati informatikai megoldásokat kínáló Stylers Group szakértői.
Az előrejelzések nagy jövőt jósolnak a fejlesztői körökben már most is népszerű microservice architektúrának, amely nagy valószínűséggel mind több szektorba gyűrűzik majd be a következő években, globális piaca pedig akár évi 22,5 százalékkal is bővülhet átlagosan. De miért is van óriási jelentősége a microservice architektúrának az e-kereskedelemben?
Az első webáruházak megjelenésekor a legtöbb kapcsolódó funkciót – keresés, ajánlórendszerek, fizetés – egy komplex rendszer kezelte, majd az e-commerce szektor dinamikus növekedésével egyre több szolgáltatás önálló fejlesztéseken keresztük is elérhetővé vált, ahogy például az online fizetést forradalmasította a Paypal megjelenése.
A nehézkes, bonyolult felépítésű platformok ideje tehát lejárt, és kisebb egységekből álló, átlátható, rugalmasan bővíthető szoftver struktúrák kerültek a webshopok mögé – ehhez nyújt tökéletes megoldást a microservice architektúra.
Nem lehet egyszerre tizenegy Cristiano Ronaldo a pályán
A microservice architektúra tehát valójában egy szoftvertervezési módszer, amelynek lényege, hogy kisebb, egymással kommunikáló alkalmazások építenek fel egy könnyen alakítható és bővíthető IT-rendszert.
„Képzeljük el, hogy egy futball csapatban minden poszton Cristiano Ronaldo játszik: bizonyára eredményesen szállítaná a gólokat, de a kapuban kevésbé lenne hatékony. A csapat taktikája nehezen módosítható és rugalmatlan lenne, miközben a cseréket is csak körülményesen lehetne végrehajtani. Ezzel szemben, ha minden posztra a megfelelő játékost találjuk meg és sikeresen integráljuk őket a csapat egészébe, akkor egy gyorsan reagáló, jól működő, versenyképes rendszert kapunk – így működik a microservice architektúra a gyakorlatban” – mondja Gönczy Gábor, a Stylers Group CEO-ja. A módszer előnyeiről hosszasan lehetne beszélni, de vajon, hogy fordítható mindez kézzel fogható üzleti sikerre? Nézzük, miért is érdemes ezt a megoldást választani!
1. Költséghatékonyság
Az informatikai rendszer rugalmasságból és bővíthetőségből adódóan az egyes funkciók továbbfejlesztése is egyszerűbbé és gyorsabbá válik. Nem lesz szükség arra, hogy a webáruház IT-hátterének egészét megváltoztassuk, ha új szolgáltatást szeretnénk elérhetővé tenni, így rengeteg időt és pénzt takaríthatunk meg. Mérséklődnek a hosting költségek is, hiszen, ha például egy akció kapcsán megugrik a látogatószám, elegendő csak a frontend oldalt ehhez igazítanunk.
2. Gyorsaság és technológiai függetlenség
A microservice struktúrák felépítése nem kötődik egyetlen technológiához, hiszen a különálló alkotóelemek mindegyike olyan IT-megoldással valósítható meg, amellyel szakmailag a legcélszerűbb. Így a külső szolgáltatások – például ERP, CRM, egyéb harmadik fél alkalmazások – rendszerhez kapcsolása is egyszerű és gyors. Márpedig, ha egy webshop azonnal képes reagálni a piaci változásokra és trendekre, jelentős versenyelőnyre tehet szert.
3. Fenntarthatóság
A technológia lehetőséget biztosít arra, hogy az e-commerce platform hosszabb távú stratégiája is tervezhető, üzleti modellje pedig fenntartható legyen. Amennyiben új szakasz kezdődik a webshop életében, új piaci szegmensek, célok és igények jelennek meg, azt hatékonyan át lehet vezetni a rugalmas és könnyen bővíthető IT-infrastruktúrába.
4. Biztonság
A mind gyakoribb és komolyabb veszteségeket okozó kiberfenyegetések idején minden olyan megoldás kincset érhet, amely csökkenti a kockázatokat. Ha a microservice architektúra segítségével építjük fel IT-rendszerünket, úgy az egymástól független backend részegységeket nem kell publikussá tennünk az interneten, így kisebb a veszélye, hogy rést találnak rajta a kiberbűnözők. Azt talán nem is kell külön taglalni, hogy a támadások által okozott leállás vagy adatszivárgás mekkora anyagi és reputációs kárt okozhat egy webáruháznak.
5. Tanulhatóság és népszerűség
A microservice architektúra kapcsán fontos megemlíteni, hogy az újításokhoz nem kell feltétlenül a korábbi fejlesztő csapatot felkeresni, hiszen bármelyik szakember gyorsan fel tudja venni a fonalat és el tudja végezni a szükséges változtatásokat. A profik saját bevallása szerint a könnyen átlátható struktúrának köszönhetően akár 50% is lehet a programozáson megtakarított idő. A fejlesztők ráadásul nagyon szeretnek a microservice architektúrával dolgozni, így a népszerű megoldás még a hozzáértő, kiváló IT-sokat is hozzánk csábíthatja.
Amazon, ebay, Walmart - a nagyok után szabadon
A fentiekből egyenesen következik egy további fontos előny, melyre a microservice architektúra alkalmazásával tehetünk szert: a webshopok gyorsan és könnyen tudnak alkalmazkodni a vásárlók igényeihez, ez pedig talán az egyik legfontosabb szempont az e-commerce világában. A felhasználók azt várják, hogy az online platformok előre kitalálják, milyen termékeket és szolgáltatásokat keresnek, gyors betöltési sebességet és fizetési opciókat kínáljanak, illetve megfelelő lehetőséget biztosítsanak a visszajelzéseknek és a kétoldalú kommunikációnak. Mindez folyamatos, naprakész fejlesztést igényel, így felbecsülhetetlen az értéke a rugalmas és szabadon bővíthető informatikai környezetnek.
„A globális webes értékesítés királyai, mint az Amazon, a Walmart vagy az AliExpress már a 2010-es évek elején rájött, hogy a korábbi fejlesztési stratégiájuk nem fenntartható és a rugalmasabb, skálázhatóbb, összességében „fürgébb” IT-háttér biztosíthatja számukra hosszabb távon a sikert. Igazuk is lett, és az e-commerce szektor kisebb szereplői is rákaptak a microservice architektúrára, ez a trend az amerikai piacon tevékenykedő ügyfeleinknél gyorsan népszerűvé vált az elmúlt években” – teszi hozzá Gönczy Gábor.
A száguldó online kereskedelem napról-napra megújuló világában egyébként nem könnyű tartani a lépést a legújabb piaci trendekkel és igényekkel, ezt felismerve szervez az amerikai piacon is aktív Stylers Group workshop-sorozatot.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.