Magyar webshopok is átvehetik az Amazon módszerét

2021. 03. 31., 15:15

Óriásit robbant az e-kereskedelmi szektor a tavalyi évben, hiszen 2020-ban már a Föld lakosságnak több mint negyede, mintegy 2 milliárd vásárolt online. A webshopok számára azonban nem csak a növekvő forgalom jelent kihívást, de az átalakuló felhasználói igényeknek is meg kell felelniük ahhoz, hogy talpon tudjanak maradni a globális nagyágyúk mellett. Költséghatékonyság, rugalmasság, fenntarthatóság – csak néhány olyan tényező, amely biztosíthatja a sikert, és könnyedén megvalósítható az Amazon, vagy éppen az eBay és az AliExpress által is használt módszer, az úgynevezett microservice architektúra segítségével. De mit is takar pontosan ez a titokzatosnak tűnő fogalom és vajon hogyan profitálhat ebből egy magyar webshop? Erre válaszolnak elemzésükben a komplex vállalati informatikai megoldásokat kínáló Stylers Group szakértői.

Az előrejelzések nagy jövőt jósolnak a fejlesztői körökben már most is népszerű microservice architektúrának, amely nagy valószínűséggel mind több szektorba gyűrűzik majd be a következő években, globális piaca pedig akár évi 22,5 százalékkal is bővülhet átlagosan. De miért is van óriási jelentősége a microservice architektúrának az e-kereskedelemben?

Az első webáruházak megjelenésekor a legtöbb kapcsolódó funkciót – keresés, ajánlórendszerek, fizetés – egy komplex rendszer kezelte, majd az e-commerce szektor dinamikus növekedésével egyre több szolgáltatás önálló fejlesztéseken keresztük is elérhetővé vált, ahogy például az online fizetést forradalmasította a Paypal megjelenése.

A nehézkes, bonyolult felépítésű platformok ideje tehát lejárt, és kisebb egységekből álló, átlátható, rugalmasan bővíthető szoftver struktúrák kerültek a webshopok mögé – ehhez nyújt tökéletes megoldást a microservice architektúra.

Nem lehet egyszerre tizenegy Cristiano Ronaldo a pályán

A microservice architektúra tehát valójában egy szoftvertervezési módszer, amelynek lényege, hogy kisebb, egymással kommunikáló alkalmazások építenek fel egy könnyen alakítható és bővíthető IT-rendszert.

„Képzeljük el, hogy egy futball csapatban minden poszton Cristiano Ronaldo játszik: bizonyára eredményesen szállítaná a gólokat, de a kapuban kevésbé lenne hatékony. A csapat taktikája nehezen módosítható és rugalmatlan lenne, miközben a cseréket is csak körülményesen lehetne végrehajtani. Ezzel szemben, ha minden posztra a megfelelő játékost találjuk meg és sikeresen integráljuk őket a csapat egészébe, akkor egy gyorsan reagáló, jól működő, versenyképes rendszert kapunk – így működik a microservice architektúra a gyakorlatban” – mondja Gönczy Gábor, a Stylers Group CEO-ja. A módszer előnyeiről hosszasan lehetne beszélni, de vajon, hogy fordítható mindez kézzel fogható üzleti sikerre? Nézzük, miért is érdemes ezt a megoldást választani!

1. Költséghatékonyság

Az informatikai rendszer rugalmasságból és bővíthetőségből adódóan az egyes funkciók továbbfejlesztése is egyszerűbbé és gyorsabbá válik. Nem lesz szükség arra, hogy a webáruház IT-hátterének egészét megváltoztassuk, ha új szolgáltatást szeretnénk elérhetővé tenni, így rengeteg időt és pénzt takaríthatunk meg. Mérséklődnek a hosting költségek is, hiszen, ha például egy akció kapcsán megugrik a látogatószám, elegendő csak a frontend oldalt ehhez igazítanunk.

2. Gyorsaság és technológiai függetlenség

A microservice struktúrák felépítése nem kötődik egyetlen technológiához, hiszen a különálló alkotóelemek mindegyike olyan IT-megoldással valósítható meg, amellyel szakmailag a legcélszerűbb. Így a külső szolgáltatások – például ERP, CRM, egyéb harmadik fél alkalmazások – rendszerhez kapcsolása is egyszerű és gyors. Márpedig, ha egy webshop azonnal képes reagálni a piaci változásokra és trendekre, jelentős versenyelőnyre tehet szert.

3. Fenntarthatóság

A technológia lehetőséget biztosít arra, hogy az e-commerce platform hosszabb távú stratégiája is tervezhető, üzleti modellje pedig fenntartható legyen. Amennyiben új szakasz kezdődik a webshop életében, új piaci szegmensek, célok és igények jelennek meg, azt hatékonyan át lehet vezetni a rugalmas és könnyen bővíthető IT-infrastruktúrába.

4. Biztonság

A mind gyakoribb és komolyabb veszteségeket okozó kiberfenyegetések idején minden olyan megoldás kincset érhet, amely csökkenti a kockázatokat. Ha a microservice architektúra segítségével építjük fel IT-rendszerünket, úgy az egymástól független backend részegységeket nem kell publikussá tennünk az interneten, így kisebb a veszélye, hogy rést találnak rajta a kiberbűnözők. Azt talán nem is kell külön taglalni, hogy a támadások által okozott leállás vagy adatszivárgás mekkora anyagi és reputációs kárt okozhat egy webáruháznak.

5. Tanulhatóság és népszerűség

A microservice architektúra kapcsán fontos megemlíteni, hogy az újításokhoz nem kell feltétlenül a korábbi fejlesztő csapatot felkeresni, hiszen bármelyik szakember gyorsan fel tudja venni a fonalat és el tudja végezni a szükséges változtatásokat. A profik saját bevallása szerint a könnyen átlátható struktúrának köszönhetően akár 50% is lehet a programozáson megtakarított idő. A fejlesztők ráadásul nagyon szeretnek a microservice architektúrával dolgozni, így a népszerű megoldás még a hozzáértő, kiváló IT-sokat is hozzánk csábíthatja.

Amazon, ebay, Walmart - a nagyok után szabadon

A fentiekből egyenesen következik egy további fontos előny, melyre a microservice architektúra alkalmazásával tehetünk szert: a webshopok gyorsan és könnyen tudnak alkalmazkodni a vásárlók igényeihez, ez pedig talán az egyik legfontosabb szempont az e-commerce világában. A felhasználók azt várják, hogy az online platformok előre kitalálják, milyen termékeket és szolgáltatásokat keresnek, gyors betöltési sebességet és fizetési opciókat kínáljanak, illetve megfelelő lehetőséget biztosítsanak a visszajelzéseknek és a kétoldalú kommunikációnak. Mindez folyamatos, naprakész fejlesztést igényel, így felbecsülhetetlen az értéke a rugalmas és szabadon bővíthető informatikai környezetnek.

„A globális webes értékesítés királyai, mint az Amazon, a Walmart vagy az AliExpress már a 2010-es évek elején rájött, hogy a korábbi fejlesztési stratégiájuk nem fenntartható és a rugalmasabb, skálázhatóbb, összességében „fürgébb” IT-háttér biztosíthatja számukra hosszabb távon a sikert. Igazuk is lett, és az e-commerce szektor kisebb szereplői is rákaptak a microservice architektúrára, ez a trend az amerikai piacon tevékenykedő ügyfeleinknél gyorsan népszerűvé vált az elmúlt években” – teszi hozzá Gönczy Gábor.

A száguldó online kereskedelem napról-napra megújuló világában egyébként nem könnyű tartani a lépést a legújabb piaci trendekkel és igényekkel, ezt felismerve szervez az amerikai piacon is aktív Stylers Group workshop-sorozatot.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023-12-07 16:10:00
Az uniós tagállamok állandó képviselői megállapodtak egy olyan új jogszabályra vonatkozó tanácsi megbízásról, amely uniós szinten megkönnyíti az egészségügyi adatok cseréjét és az azokhoz való hozzáférést.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2023. 12. 05., 23:30
epizód: 2023 / 19   |   hossz: 20:00
Ebben az epizódban azt a nagy horderejű és rendkívül összetett munkát mutatjuk be, amit Magyarország legmagasabb irodaháza, a MOL Campus építése során végeztek a kivitelezők. A csúcsidőszakban 1800 dolgozó munkáját összefogó Wolf András meg is kapta érte az Év Projektmenedzsere díjat, amit a Projektmenedzsment Kiválóság Tábla tagjaiból álló zsűri ítélt meg számára. A Market Építő Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese szerint amellett, hogy nagy elismerés kollégáktól kapni egy ekkora díjat, meg is erősítette abban a tudatban, hogy érdemes példamutatóan, kitartóan dolgozni a sikerért. A szakember persze a MOL Campus innovatív kivitelezését és fenntartható megoldásait is örömmel bemutatta a BizniszPlusznak adott interjúban.
Egyetlen vállalkozás sem építi fel önmagát, és a legfőbb erőforrása a vezető, aki – pláne egy új üzlet megalapozása közben – sajátos támogatást igényel. A többféle vállalkozás- és vezetőfejlesztő tréninget szervező SEED Alapítvány az ügyvezető igazgató szerint még frissebb módszerekkel, gyakorló vállalkozókkal mentorálja a kezdőket. Lakatosné Lukács Zsuzsanna ebben az epizódban világít rá, hányféle teendő van egy üzleti ötlettel, mire az működő vállalkozássá alakul. Ezen az úton tereli végig az újdonsült cégeket a RajtUp programjuk is.
Ebben az epizódban Pataki Tamás, a Canon Business Development Managere segítségével mutatjuk be, hogy milyen eszközök és mesterséges intelligencia megoldások lehetnek az orvosok segítségére – már nem is a jövőben, hanem akár napjainkban. Az elöregedő társadalmakban egyre több pácienst kell ellátnia az egészségügynek, így olyan technológiák nélkül, amiket például a Canon Medical Solutions képalkotó rendszerei nyújtanak, egyre nehezebb megfelelő számú és pontosságú diagnózist felállítani. De mi köze mindennek a ReCaptcha internet-felhasználó azonosításhoz és az önvezető autókhoz? Ez is kiderül a beszélgetésből.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS