Magyar webshopok is átvehetik az Amazon módszerét

2021. 03. 31., 15:15

Óriásit robbant az e-kereskedelmi szektor a tavalyi évben, hiszen 2020-ban már a Föld lakosságnak több mint negyede, mintegy 2 milliárd vásárolt online. A webshopok számára azonban nem csak a növekvő forgalom jelent kihívást, de az átalakuló felhasználói igényeknek is meg kell felelniük ahhoz, hogy talpon tudjanak maradni a globális nagyágyúk mellett. Költséghatékonyság, rugalmasság, fenntarthatóság – csak néhány olyan tényező, amely biztosíthatja a sikert, és könnyedén megvalósítható az Amazon, vagy éppen az eBay és az AliExpress által is használt módszer, az úgynevezett microservice architektúra segítségével. De mit is takar pontosan ez a titokzatosnak tűnő fogalom és vajon hogyan profitálhat ebből egy magyar webshop? Erre válaszolnak elemzésükben a komplex vállalati informatikai megoldásokat kínáló Stylers Group szakértői.

Az előrejelzések nagy jövőt jósolnak a fejlesztői körökben már most is népszerű microservice architektúrának, amely nagy valószínűséggel mind több szektorba gyűrűzik majd be a következő években, globális piaca pedig akár évi 22,5 százalékkal is bővülhet átlagosan. De miért is van óriási jelentősége a microservice architektúrának az e-kereskedelemben?

Az első webáruházak megjelenésekor a legtöbb kapcsolódó funkciót – keresés, ajánlórendszerek, fizetés – egy komplex rendszer kezelte, majd az e-commerce szektor dinamikus növekedésével egyre több szolgáltatás önálló fejlesztéseken keresztük is elérhetővé vált, ahogy például az online fizetést forradalmasította a Paypal megjelenése.

A nehézkes, bonyolult felépítésű platformok ideje tehát lejárt, és kisebb egységekből álló, átlátható, rugalmasan bővíthető szoftver struktúrák kerültek a webshopok mögé – ehhez nyújt tökéletes megoldást a microservice architektúra.

Nem lehet egyszerre tizenegy Cristiano Ronaldo a pályán

A microservice architektúra tehát valójában egy szoftvertervezési módszer, amelynek lényege, hogy kisebb, egymással kommunikáló alkalmazások építenek fel egy könnyen alakítható és bővíthető IT-rendszert.

„Képzeljük el, hogy egy futball csapatban minden poszton Cristiano Ronaldo játszik: bizonyára eredményesen szállítaná a gólokat, de a kapuban kevésbé lenne hatékony. A csapat taktikája nehezen módosítható és rugalmatlan lenne, miközben a cseréket is csak körülményesen lehetne végrehajtani. Ezzel szemben, ha minden posztra a megfelelő játékost találjuk meg és sikeresen integráljuk őket a csapat egészébe, akkor egy gyorsan reagáló, jól működő, versenyképes rendszert kapunk – így működik a microservice architektúra a gyakorlatban” – mondja Gönczy Gábor, a Stylers Group CEO-ja. A módszer előnyeiről hosszasan lehetne beszélni, de vajon, hogy fordítható mindez kézzel fogható üzleti sikerre? Nézzük, miért is érdemes ezt a megoldást választani!

1. Költséghatékonyság

Az informatikai rendszer rugalmasságból és bővíthetőségből adódóan az egyes funkciók továbbfejlesztése is egyszerűbbé és gyorsabbá válik. Nem lesz szükség arra, hogy a webáruház IT-hátterének egészét megváltoztassuk, ha új szolgáltatást szeretnénk elérhetővé tenni, így rengeteg időt és pénzt takaríthatunk meg. Mérséklődnek a hosting költségek is, hiszen, ha például egy akció kapcsán megugrik a látogatószám, elegendő csak a frontend oldalt ehhez igazítanunk.

2. Gyorsaság és technológiai függetlenség

A microservice struktúrák felépítése nem kötődik egyetlen technológiához, hiszen a különálló alkotóelemek mindegyike olyan IT-megoldással valósítható meg, amellyel szakmailag a legcélszerűbb. Így a külső szolgáltatások – például ERP, CRM, egyéb harmadik fél alkalmazások – rendszerhez kapcsolása is egyszerű és gyors. Márpedig, ha egy webshop azonnal képes reagálni a piaci változásokra és trendekre, jelentős versenyelőnyre tehet szert.

3. Fenntarthatóság

A technológia lehetőséget biztosít arra, hogy az e-commerce platform hosszabb távú stratégiája is tervezhető, üzleti modellje pedig fenntartható legyen. Amennyiben új szakasz kezdődik a webshop életében, új piaci szegmensek, célok és igények jelennek meg, azt hatékonyan át lehet vezetni a rugalmas és könnyen bővíthető IT-infrastruktúrába.

4. Biztonság

A mind gyakoribb és komolyabb veszteségeket okozó kiberfenyegetések idején minden olyan megoldás kincset érhet, amely csökkenti a kockázatokat. Ha a microservice architektúra segítségével építjük fel IT-rendszerünket, úgy az egymástól független backend részegységeket nem kell publikussá tennünk az interneten, így kisebb a veszélye, hogy rést találnak rajta a kiberbűnözők. Azt talán nem is kell külön taglalni, hogy a támadások által okozott leállás vagy adatszivárgás mekkora anyagi és reputációs kárt okozhat egy webáruháznak.

5. Tanulhatóság és népszerűség

A microservice architektúra kapcsán fontos megemlíteni, hogy az újításokhoz nem kell feltétlenül a korábbi fejlesztő csapatot felkeresni, hiszen bármelyik szakember gyorsan fel tudja venni a fonalat és el tudja végezni a szükséges változtatásokat. A profik saját bevallása szerint a könnyen átlátható struktúrának köszönhetően akár 50% is lehet a programozáson megtakarított idő. A fejlesztők ráadásul nagyon szeretnek a microservice architektúrával dolgozni, így a népszerű megoldás még a hozzáértő, kiváló IT-sokat is hozzánk csábíthatja.

Amazon, ebay, Walmart - a nagyok után szabadon

A fentiekből egyenesen következik egy további fontos előny, melyre a microservice architektúra alkalmazásával tehetünk szert: a webshopok gyorsan és könnyen tudnak alkalmazkodni a vásárlók igényeihez, ez pedig talán az egyik legfontosabb szempont az e-commerce világában. A felhasználók azt várják, hogy az online platformok előre kitalálják, milyen termékeket és szolgáltatásokat keresnek, gyors betöltési sebességet és fizetési opciókat kínáljanak, illetve megfelelő lehetőséget biztosítsanak a visszajelzéseknek és a kétoldalú kommunikációnak. Mindez folyamatos, naprakész fejlesztést igényel, így felbecsülhetetlen az értéke a rugalmas és szabadon bővíthető informatikai környezetnek.

„A globális webes értékesítés királyai, mint az Amazon, a Walmart vagy az AliExpress már a 2010-es évek elején rájött, hogy a korábbi fejlesztési stratégiájuk nem fenntartható és a rugalmasabb, skálázhatóbb, összességében „fürgébb” IT-háttér biztosíthatja számukra hosszabb távon a sikert. Igazuk is lett, és az e-commerce szektor kisebb szereplői is rákaptak a microservice architektúrára, ez a trend az amerikai piacon tevékenykedő ügyfeleinknél gyorsan népszerűvé vált az elmúlt években” – teszi hozzá Gönczy Gábor.

A száguldó online kereskedelem napról-napra megújuló világában egyébként nem könnyű tartani a lépést a legújabb piaci trendekkel és igényekkel, ezt felismerve szervez az amerikai piacon is aktív Stylers Group workshop-sorozatot.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 03. 22., 13:09
Vezetői stílusom szerves része a folyamatos és drasztikusan őszinte visszajelzés, de ezt nagyon szépen be tudom csomagolni – mondta az Üzletemnek Hortobágyi László, a Nova Human Resource Kft. új üzletágának igazgatója.
2023. 03. 14., 13:43
Tíz év alatt sikerült egy marginális szereplőnek számító magyar kisvállalatból Magyarország elsőszámú fejvadász cégét felépíteni – mondta az Üzletemnek dr. Molontay Patrik, a HumanField Vezető- és Specialistakiválasztó Kft. ügyvezető igazgatója és Executive-üzletágvezetője.
2023-03-30 19:11:00
Az ügyvédekről szóló filmeknek, sorozatoknak se szeri se száma. De miért megy olyan jól ez a téma? Miért érdekli az embereket, hogy milyen egy ügyvéd, hogyan dolgozik?
2023-03-30 17:11:06
Magyarország 2030-ra saját forrásokból fedezheti a teljes áramszükségletét, beleértve az addig kiépülő új ipari kapacitások szükségletét is – mondta az Energiaügyi Minisztérium közigazgatási államtitkára a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) csütörtöki rendezvényén Budapesten.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2023. 03. 26., 23:45
epizód: 2023 / 3   |   hossz: 19:51
Mi kerül akár több tízmillió forintba egy nagy teljesítményű hangsugárzón és miben különbözik a hagyományos értelemben vett hangfalaktól? Hogyan lehetséges, hogy nem vastagabb egy faliképnél, mégis úgy szólaltat meg analóg és digitális zenét, mint semmi más? A világhír felé haladó márka sztoriját Kiss Imre, a Popori Acoustics értékesítési és marketingvezetője mutatja be.
Miért és hogyan érdemes különbséget tenni vállalkozás és női vállalkozás között? Hogyan segítheti ez a szekció a VOSZ-on belül a hazai társas vállalkozások női vezetőit és dolgozóit? Mi az, amit egy női vállalkozás csípőből tud, de a cégeknek – még a nagyobbaknak is – még mindig tanulni kell? A szövetség legújabb szervezetét, a Női Vállalkozói Szekciót az elnök, Lakatosné Lukács Zsuzsanna mutatja be.
Mire számíthatnak a hazai vendéglátók és a szálláshely-szolgáltatók 2023-ban? Melyek az ágazat legfőbb problémái és kiugrási lehetőségei, mely régiók reménykedhetnek leginkább jó eredményekben? Hogyan támogatja a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége az ágazat szereplőit? A kérdésekre Duska Sándor, az Idegenforgalmi, Szálláshely-szolgáltatók és Vendéglátó-ipari szekció elnöke válaszol.

  Rovathírek: GUSTO

A szervezők célja, hogy összehozzák a kenyér szerelmeseit, hogy kicserélhessék tapasztalataikat, hogy visszaemeljék a köztudatba az igazi kenyérsütés fogalmát, készítésének változatait, eredeti ízeit.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS