Kereskedelmi trendek a pandémia alatt és után – Így látják az AVON Magyarországnál

2021. 05. 20., 10:45

A koronavírus egyik nagy nyertese az e-kereskedelem. Az online kiskereskedelmi forgalom 2020-ban 45 százalékos bővülésével minden rekordot felülírt, forgalma pedig elérte a 909 milliárd forintot. De mi történt más kereskedelmi területeken, hogyan alkalmazkodtak ehhez a rendkívüli helyzethez azok a vállalatok, amelyek korábban többnyire hagyományos vagy esetleg speciális kereskedelemi csatornát használtak? A tapasztalok bemutatásában Olasz Henrietta, az AVON Magyarország ügyvezető igazgatója segít.

2020 márciusa óta alapvető tendenciák változtak meg a kereskedelemben. A járvány hazai megjelenése és az ország zárása elsőként az alapélelmiszerek és tisztitószerek forgalmát emelte meg drasztikusan, ezt követte a „maradj otthon” kampány keretében az otthoni munkavégzéshez és digitális oktatáshoz szükséges eszközök, főleg technológiai eszközök beszerzése.

Nem véletlen, elektronika és IT területen is nagyon jó évet zártak a kereskedők. Miután sok ember a nap 24 óráját otthon töltötte, sokan elkezdték felfrissíteni, komfortosabbá tenni lakásukat és életüket – ekkor erősödött fel a bútorvásárlás, kertészeti eszközök vásárlása vagy éppen a kényelmes ruhák forgalma is. Sok minden megváltozott, így a szépségápolási szokások is, aminek következtében a testápolás-és szépségápolási termékek piaca 5,6 százalékot esett vissza. Ez természetesen egyes szegmenseket jobban érintett – ilyen az illat, a smink és a naptejek –, míg másokat kevésbé.

„Nagyon fontos, hogy egy vállalat mind termékportfólióban, mind üzleti modelljének tekintetében azonnal reagáljon a megváltozott helyzetre. Az AVON-nál már az első hullám kezdetén nagy hangsúlyt fektettünk a termékfejlesztésre, ennek eredményeképpen hidratáló kézgél és antibakteriális hatású folyékony szappan, valamint mosható és újrahasználható pamut arcmaszkok jelentek meg termékeink között, de később a portfóliónk tovább bővült regeneráló test- és kézápoló termékekkel is. Komoly forgalomnövekedést értünk el az olyan termékeink esetén, amelyek a „szépségszalon” szolgáltatásokat váltották ki, így például a hajfestékek vagy a szőrtelenítők. Bár nem kiemelt termékcsoport, de sosem voltak olyan kelendőek divatos pizsamáink, kényelmes, otthoni viseleteink, mint most” – mondta Olasz Henrietta, az AVON Magyarország ügyvezető igazgatója.

(Olasz Henrietta is részt vett az Üzletem.hu 12 kérdés – 12 válasz sorozatában, a vele készült interjút IDE KATTINTVA olvashatja.)

A kiskereskedelmi forgalom alakulásáról mára már pontos adatok állnak rendelkezésre, 2020-ban 0,2 százalékos csökkenés történt, mindez úgy, hogy a forgalom felét adó élelmiszer kereskedelem éves szinten 3 százalékkal nőtt. Kevesebb prémium élelmiszer fogyott, jelentősen csökkent a ruházati cikkek forgalma, ez a szegmens szenvedte a legnagyobb veszteséget a vendéglátás-turizmus és az üzemanyag kereskedelem mellett. Számos kiskereskedelmi bolthálózat került nehéz helyzetbe, többen ki is vonultak Magyarországról. Összességében a nem élelmiszer kereskedelmi szegmens 0,4 százalékos forgalomcsökkenést szenvedett el 2020-ban.
Az online kereskedelem bővülése azonban félelmetes tempót diktált. A digitális térben zajló kereskedelem a 2020-as 45%-os növekedésével legalább 3 évet ugrott előre a fejlődésben, pedig az ezt megelőző évekbeli 16-18 százalék közötti bővülése is jelentősnek számított. A közvetítő – például online piactér - nélküli, közvetlenül a fogyasztónak értékesítő ún. DTC márkák, különösen ellenállónak bizonyultak.

„Az AVON direkt kereskedelmi rendszerének nagy kihívást jelentett a pandémia, hiszen Tanácsadóink számára nagyon fontos a vásárlóikkal való közvetlen kapcsolattartás, találkozás. Éppen ezért minden segítséget megadtunk nekik, hogy tevékenységüket az online térben is sikeresen folytathassák - kezdve az Interaktív Katalógusunktól egészen a már digitális térben való eligazodást segítő új, AvonOn alkalmazásig” – mondta Olasz Henrietta, majd hozzátette:„Erőfeszítéseink sikerét mutatja, hogy az e-kereskedelmi eladásaink globálisan 2020 negyedik negyedévében 43 százalékos növekedést mutattak, és a digitális prospektusokból származó eladások 137 százalékkal emelkedtek. Tanácsadóink Magyarországon is egyre komfortosabban mozognak a digitális térben, így termékeink egyre több csatornán tudják elérni vásárlóinkat, megfelelve a mai kor elvárásainak.”

Az e-kereskedelem szárnyalása csakis a megfelelő logisztika mellett lehetséges. Míg 2019-ben a belföldi rendelések mintegy 43 százalékát a vásárlók személyesen vették át csomagpontokon vagy egyéb átvételi helyeken, 2020 tavaszától a házhoz szállítás lett a domináns. A futárszolgálatok tavasztól karácsonyi forgalomhoz hasonló csomagszámokkal dolgoztak[1]. Nagy előnyt jelentett, hogy a futárszolgálatok gyors bővüléséhez szabad munkaerő is volt a piacon, és a megrendelt termékek átadása is felgyorsult az online, előre fizetés miatt.

„A szigorú intézkedéseknek köszönhetően a disztribúciós központunk működésére nem volt hatással a járvány, sikerült a megfelelő létszámot biztosítanunk a napi működéshez. A szállító partnerünk is jól vizsgázott, a megnövekedett ecommerce rendelésszám ellenére időben szállítják az átadott AVON csomagokat. A nemzetközi szállítmányok esetében volt csak némi fennakadás, amikor a járványhelyzet kialakulása elején néhány export szállítmányunk várakozni kényszerült a határátkelőkön” – mondta az AVON Magyarország ügyvezetője.

Összességében elmondható, hogy a közvetlen értékesítés a nehéz gazdasági helyzet ellenére még tovább erősödött, többek között azért is, mert az további kereseti lehetőséget kínál:„A járvány indulásakor lecsökkent, de év végére nőtt az aktív tanácsadók létszáma is, hiszen az AVON által biztosított rugalmas kereseti lehetőség sokak számára jelentett segítséget e nehéz helyzetben is” – mondta Olasz Henrietta, majd hozzátette: „Sajnos cégünk nemzetközi standardok (IFRS) szerinti 2020-as árbevétele így is 8 százalékkal csökkent az előző évhez képest, de más régiós országok árbevétel alakulását tekintve ez még így is jó eredménynek számít. 2021-ben a piaccal együtt szeretnénk nőni, körülbelül 8 százalékos bővüléssel számolunk.”

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-04-16 09:10:00
Kötelezővé teheti a munkáltató a túlórát? Van beleszólása a munkavállalónak a kötelező túlóra elrendelésébe? Megtagadhatja a munkavállaló a túlórázást vagy minden esetben köteles eleget tenni a munkáltató ilyen irányú utasításának? A kérdésekre dr. Kocsis Gergely ügyvéd válaszol.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS