Az ünnepi vásárlási szezon az elmúlt két év hipernövekedéséhez képest visszaesést mutat ugyan, de lehetőségeket is tartogat a hazai digitális kereskedők számára – olvasható az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) közleményében.
A Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ) célja, hogy segítse a magyar digitális kereskedelem további fejlődését és szerepet vállaljon az e-kereskedők megerősítésében. Alapító tagjai (köztük az IVSZ-szel) saját adataik és kutatásaik alapján értékelték a jelenlegi piaci környezetet. A DKSZ-alapító, e-kereskedelmi kutatásokat is készítő GKID saját felmérésére alapozva úgy látja, hogy a magyar webáruházak a tavalyinál gyengébb ünnepi időszakkal számolnak és a Black Friday promóciókhoz is vegyesen, a korábbinál nagyobb fenntartással állnak az idei ünnepi szezonban, leginkább a vásárlók általános közérzete miatt.
Az elővigyázatosabb vásárlási attitűd ugyanakkor nem jelent teljes elfordulást a vásárlástól. A Google idén is nyilvánosságra hozta, hogy milyen kereséseket indítottunk itthon és a régióban a vásárlás ünnepének tartott Black Friday hétvégén. A Google keresőjében 2022 novemberében összességében nőtt a kereskedelmi célú keresések volumene – hasonlóan a környező országokhoz, mint Szlovákia, Románia vagy Csehország. A különböző kategóriákban azonban eltérések mutathatók ki az érdeklődés tekintetében.
Egyes termékcsoportok iránti keresések kiemelkedően nagyot emelkedtek, még a tavalyi kitörő növekedés után is, ilyen a ruházat, a szépség és egészség vagy az autóalkatrészek (ideértve a téli gumikat). Ezek a trendek a környező országokban is megfigyelhetők. Tovább növekedett itthon, habár a fentiekhez képest szerényebben, a sporteszközök, az otthon és kert, valamint a könyvek kategóriája.
Enyhe csökkenés látszik viszont a számítástechnika, az otthoni elektronika és a mobiltelefonok kategóriáiban. A mobiltelefonok és számítástechnika kereséseinek kis csökkenése jellemző a környező országokra is, de az otthoni elektronikáé csak hazánkra.
Az utóbbi években a kedvező gazdasági folyamatok és a pandémia alatt a kereskedők offline terekből az online világba való belépése miatt a hazai digitális kereskedelem soha nem tapasztalt hátszélben vitorlázhatott, amely az átlagosnál magasabb bázist eredményezett erre az évre. Az extrém magas növekedéseket hozó időszaknak viszont úgy tűnik, hogy vége szakad, így még fontosabb, hogy a kereskedők tudatosan tervezzék a folyamataikat és növekedésüket. Jól látszik, hogy azokat a digitális kereskedőket, akik már jelen vannak külföldön és terjeszkednek, kevésbé rázzák meg a kedvezőtlen folyamatok és növekedésük is kiegyensúlyozottabb. A DKSZ tagjai úgy látják, hogy a magyar kereskedők számára a növekedés egyik lehetősége a külföldi terjeszkedés lehet. A szövetség ebben támogatja a hazai vállalkozásokat.
A lista nemcsak a borszakma számára remek visszajelzés a jelenlegi borpiaci kínálat minőségét illetően, hanem kiváló iránymutatás az érdeklődő, minőségi borfogyasztásra nyitott fogyasztóknak is.
2024. szeptember 16. és 20. között tartják Bécsben a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség közgyűlésének 68., éves rendes ülését, amelyet követően 17–18-án tudományos fórumot is tartanak az élelmezésbiztonságról.