Felpörgeti a kártyás fizetéseket a Black Friday és a karácsony

2019. 11. 20., 13:15

Az év végi ünnepeket megelőző hetekben – a kereskedelmi forgalom növekedésével párhuzamosan – jelentősen emelkedik a bankkártyás költések volumene. A hazai háztartások ugyanakkor megfontoltabban vásárolnak, az év utolsó egy-másfél hónapját már kevésbé lehet az eladósodáshoz kötni.

Idén jelentős mértékben tovább nőtt a hazai kibocsátású fizetési kártyákkal lebonyolított vásárlási forgalom. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a tranzakciók száma (467 millió darab) és értéke (3496 milliárd forint) az első félévben 20 illetve 22 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, miközben a kártyák száma csupán 4 százalékkal gyarapodott ez idő alatt.

Az online kártyás forgalom ennél gyorsabb tempóban bővült: 2019 első hat hónapjában a tranzakciók száma (64 millió darab) 30 százalékkal, míg az értékük (747 milliárd forint) 39 százalékkal nőtt 2018 azonos időszakával összevetve.

Az Erste Bank adatai szerint a kártyás fizetések bővülése a harmadik negyedévben sem állt meg. Az Erste kártyás tranzakciók száma és a költések volumene – pénztári- és ATM-tranzakciók nélkül – egyaránt mintegy 23 százalékkal emelkedett (37 millió darabra, illetve 276 milliárd forintra) a július-szeptember közötti időszakban éves összevetésben.

Így az első kilenc hónapban a lakossági tranzakciók száma és értéke összességében 20 illetve 21 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit (102 millió darabra illetve 756 milliárd forintra nőtt).

A forgalom egyre nagyobb hányadát adják az online vásárlások, értékük ma már meghaladja a teljes kártyás költés 20 százalékát. A technológia terjedésének köszönhetően jelentősen emelkedik a bolti érintésmentes fizetések száma is, ma már a bankkártyás vásárlások 75 százalékát ezek teszik ki. Mind többen alkalmazzák a mobilfizetési technológiát is: az Ersténél október végéig már 51 ezer ügyfél 76 ezer eszközön használja az ApplePay-t vagy Android NFC-t.

A pénzintézet várakozása szerint a bankkártyás fizetések növekedése az utolsó negyedévben sem áll meg, sőt az Erste tapasztalatai szerint az ügyfelek a black friday-t illetve a karácsonyi-szilveszteri időszakot megelőző hetekben átlag 10-20 százalékkal költenek többet, mint az év ezt megelőző időszakában.

„Jól mutatja a kártyás fizetések felfutását, hogy tavaly a legnagyobb napi forgalmat a Glamour-napokhoz kapcsolódó akciók idején mértük, míg idén már év közben is több olyan nap volt, amikor a 2018-as rekordot meghaladó költést regisztráltunk” – mondta Harmati László, az Erste Bank lakossági területért felelős vezérigazgató-helyettese.

Hasonló folyamatok figyelhetők meg a hitelkártyák esetében is. Az Ersténél a második negyedévben a belföldi vásárlások darabszáma és volumene 9 százalékkal, míg a külföldi tranzakciók esetében több mint 20 százalékkal nőtt éves összevetésben, ami megfelel a hazai bankszektor átlagának. Ám míg az MNB adatai szerint a hazai kibocsátású hitelkártyák száma összességében 1,5 százalékkal csökkent egy év alatt, az Ersténél 5 százalékkal bővült, és ezzel a bank piaci részesedése is tovább nőtt.

A Black Friday illetve az adventi időszak a hitelkártyáknál is jelentős, a kártyás fizetések átlagos növekedési ütemét meghaladó tranzakció számot és volument generál. Az idei évben is ebben az időszakban 15-20 százalékos forgalom növekedésre lehet számítani az év többi időszakához képest. Ugyanakkor az ügyfelekre is mindinkább a felelős magatartás a jellemző, a gazdasági szereplők megtanulták, hogy a hitelfelvételnek nem lehet célja pusztán a fogyasztás növelése, s ma már kevésbé lehet az adventi időszakot az eladósodáshoz kötni.

„A hitelkártyákat egyre tudatosabban használják az ügyfelek, felértékelődtek a különböző loyalty és cashback funkciók. Ügyfél oldalról a hitelkártya használatkor ezek már higiéniás faktorként kapcsolódnak a termékhez. Jövőre az ilyen funkciókkal rendelkező hitelkártya termékek további erősödését várjuk” – tette hozzá Harmati László.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS