Felpörgeti a kártyás fizetéseket a Black Friday és a karácsony

2019. 11. 20., 13:15

Az év végi ünnepeket megelőző hetekben – a kereskedelmi forgalom növekedésével párhuzamosan – jelentősen emelkedik a bankkártyás költések volumene. A hazai háztartások ugyanakkor megfontoltabban vásárolnak, az év utolsó egy-másfél hónapját már kevésbé lehet az eladósodáshoz kötni.

Idén jelentős mértékben tovább nőtt a hazai kibocsátású fizetési kártyákkal lebonyolított vásárlási forgalom. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a tranzakciók száma (467 millió darab) és értéke (3496 milliárd forint) az első félévben 20 illetve 22 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, miközben a kártyák száma csupán 4 százalékkal gyarapodott ez idő alatt.

Az online kártyás forgalom ennél gyorsabb tempóban bővült: 2019 első hat hónapjában a tranzakciók száma (64 millió darab) 30 százalékkal, míg az értékük (747 milliárd forint) 39 százalékkal nőtt 2018 azonos időszakával összevetve.

Az Erste Bank adatai szerint a kártyás fizetések bővülése a harmadik negyedévben sem állt meg. Az Erste kártyás tranzakciók száma és a költések volumene – pénztári- és ATM-tranzakciók nélkül – egyaránt mintegy 23 százalékkal emelkedett (37 millió darabra, illetve 276 milliárd forintra) a július-szeptember közötti időszakban éves összevetésben.

Így az első kilenc hónapban a lakossági tranzakciók száma és értéke összességében 20 illetve 21 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit (102 millió darabra illetve 756 milliárd forintra nőtt).

A forgalom egyre nagyobb hányadát adják az online vásárlások, értékük ma már meghaladja a teljes kártyás költés 20 százalékát. A technológia terjedésének köszönhetően jelentősen emelkedik a bolti érintésmentes fizetések száma is, ma már a bankkártyás vásárlások 75 százalékát ezek teszik ki. Mind többen alkalmazzák a mobilfizetési technológiát is: az Ersténél október végéig már 51 ezer ügyfél 76 ezer eszközön használja az ApplePay-t vagy Android NFC-t.

A pénzintézet várakozása szerint a bankkártyás fizetések növekedése az utolsó negyedévben sem áll meg, sőt az Erste tapasztalatai szerint az ügyfelek a black friday-t illetve a karácsonyi-szilveszteri időszakot megelőző hetekben átlag 10-20 százalékkal költenek többet, mint az év ezt megelőző időszakában.

„Jól mutatja a kártyás fizetések felfutását, hogy tavaly a legnagyobb napi forgalmat a Glamour-napokhoz kapcsolódó akciók idején mértük, míg idén már év közben is több olyan nap volt, amikor a 2018-as rekordot meghaladó költést regisztráltunk” – mondta Harmati László, az Erste Bank lakossági területért felelős vezérigazgató-helyettese.

Hasonló folyamatok figyelhetők meg a hitelkártyák esetében is. Az Ersténél a második negyedévben a belföldi vásárlások darabszáma és volumene 9 százalékkal, míg a külföldi tranzakciók esetében több mint 20 százalékkal nőtt éves összevetésben, ami megfelel a hazai bankszektor átlagának. Ám míg az MNB adatai szerint a hazai kibocsátású hitelkártyák száma összességében 1,5 százalékkal csökkent egy év alatt, az Ersténél 5 százalékkal bővült, és ezzel a bank piaci részesedése is tovább nőtt.

A Black Friday illetve az adventi időszak a hitelkártyáknál is jelentős, a kártyás fizetések átlagos növekedési ütemét meghaladó tranzakció számot és volument generál. Az idei évben is ebben az időszakban 15-20 százalékos forgalom növekedésre lehet számítani az év többi időszakához képest. Ugyanakkor az ügyfelekre is mindinkább a felelős magatartás a jellemző, a gazdasági szereplők megtanulták, hogy a hitelfelvételnek nem lehet célja pusztán a fogyasztás növelése, s ma már kevésbé lehet az adventi időszakot az eladósodáshoz kötni.

„A hitelkártyákat egyre tudatosabban használják az ügyfelek, felértékelődtek a különböző loyalty és cashback funkciók. Ügyfél oldalról a hitelkártya használatkor ezek már higiéniás faktorként kapcsolódnak a termékhez. Jövőre az ilyen funkciókkal rendelkező hitelkártya termékek további erősödését várjuk” – tette hozzá Harmati László.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS