Black Friday 2021 – Nem minden kereskedőnek jut nagy szelet a tortából

2021. 10. 15., 13:45

A Black Friday időszaka – ami a legtöbb kereskedőnél több hét is lehet –, a koronavírus járvány hosszú távú hatásai miatt idén új kihívások elé állíthatja a kereskedőket. A LogiNet és a Reacty Digital közös, reprezentatív felmérése szerint tavalyhoz képest 6 000 forinttal kevesebbet, 34 000 forintot költünk el Black Friday akciókkal. Fokozott érdeklődésre a barkács és kerti áruk számíthatnak ebben az évben.

34 000 forint: ennyit költünk el akciós termékekre

Kedvezményesen hozzájutni egy vagy több akciós termékhez még karácsony előtt – ez a magyar vásárlók felét idén is izgalomban tartja, azonban a Black Friday akciókra fordított összeg csökkenhet: míg tavaly 40 000 forintért tervezett vásárolni az akciókra nyitott magyar fogyasztó, idén valamivel kevesebbet, 34 000 forintot szándékozik elkölteni. Ez többek között az egész éven át tartó, folyamatos online vásárlással és eszközbeszerzéssel, valamint az alacsonyabb elkölthető jövedelemmel magyarázható a kutatást végző szakértők szerint.

A reprezentatív felmérés vizsgálta a vásárlás tervezett helyét is: a többség online és offline is élne a kedvezményekkel, de a tavalyi számokkal ellentétben a csak online vásárlást tervezők aránya csökkenhet idén, méghozzá 19-ről 15 százalékra.

Szakértők szerint ennek okai sokrétűek lehetnek; közrejátszhatnak a növekvő szállítási díjak, de a korábbi online rendelések során tapasztalt csalódottság is.

Csalódottság=Elfordulás?

Nagyon úgy tűnik, a fogyasztók egy része nem felejt: azok a vásárlók, akikhez tavaly késve, vagy sérülten érkezett meg az online rendelt termék, idén valószínű, hogy egyáltalán nem, vagy nem online fognak vásárolni.

Márpedig belőlük nincs kevés: az előző évhez képest többen jelezték, hogy 2020-ban késve érkezett meg a Black Friday csomagjuk. Míg 2019-ben tízből két ember, addig tavaly már tízből három ember számolt be késésről. A futár távozása után 2020-ban a csalódott vásárlók harmada szembesült sérült termékkel a Black Friday rendelései alkalmával.

Ha lehet fokozni, akkor a csalódottságot tovább tetézte a már 2020-ra is jellemző árukészlet hiány: a kinézett termékeket a vásárlást tervezők fele egyszerűen nem találta a virtuális vagy a fizikai polcokon. Ez idén a globális szállítási nehézségek és a szórakoztató és számítástechnikai ipart érintő chiphiány miatt tovább fokozódhat.

„A vásárlók késésből fakadó csalódottsága sok esetben kivédhető például azzal, ha e-kereskedőként transzparensen megmutatjuk, merre jár az online rendelés. Sérült vagy hibás termék esetén pedig a könnyű visszaküldhetőség lehet a vásárlói elégedettség kulcsa. Az e-commerce szereplőknek fontos észben tartani: az online vásárlás nem a vásárlás gomb megnyomásával, hanem a sértetlen áru kézbesítésével, ill. a garancia-kezeléssel ér véget” – kommentálta az eredményeket Máriás Zsigmond, a LogiNet Systems Kft. ügyvezetője.

(Máriás Zsigmond is részt vett az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatában. A sorozat 197. interjúját IDE KATTINTVA olvashatja el.)

A vitaminok ráérnek, előbb felrakom ezt a képet

Akiket viszont nem ért csalódás, vagy ennek ellenére is akció vadászatra indulnak, azok úgy néz ki, idén új hobbi felé kacsingatnak: az előző évhez képest az otthon-felújítással kapcsolatos eszközök népszerűsége nőhet a legnagyobb mértékben. A barkács és kerti eszközt forgalmazó kereskedők 17 százalékos keresletnövekedésre számíthatnak, számszerűen minden ötödik Black Friday vásárló tervez ilyen terméket vásárolni.

Szintén nagyot ugorhat a háztartási- és vegyiáruk iránti kereslet, akár 14 százalékkal is nőhet a kedvezményes árú tisztítószereket választók száma. És hogy legyen mit tisztítani, sokan a Black Friday akciók keretében veszik meg a régóta vágyott új hűtőt vagy mikrót is: a háztartási kis- és nagygépek iránti kereslet akár 8 százalékkal is emelkedhet. A vásárlást fontolgatók 31 százaléka tervez valamilyen fehérárut vásárolni, így ez lehet a legnépszerűbb kategória idén. Míg a koronavírus miatt elterjedt otthoni munkavégzés jót tett a fent említett termékkategóriáknak, addig nem igazán kedvezett a ruházati cikkek népszerűségének: bár továbbra is előkelő helyet foglal el a preferencialistán, de előző évhez képest 6 százalékos lehet az idei visszaesés.

Nem beszélve a szórakoztató elektronikai eszközök iránti keresletről: az egyik legnépszerűbb kategória számottevő, akár 7 százalékos elfordulást is elkönyvelhet. Egy másik, hagyományosan népszerű szegmenst sem kímél az idei év; kevesebb vitamint, táplálékkiegészítőt vehetünk, így az egészséggel kapcsolatos termékek népszerűsége akár 5 százalékkal is csökkenhet.

Változatlanul tudatosan

Ami viszont nem változik, hogy továbbra is nagy népszerűségnek örvendenek az ár-összehasonlító oldalak; a vásárlást tervezők több mint fele biztosan körbenéz ezeken az oldalakon, mielőtt kosárba helyezi a vágyott terméket. Ami az impulzusvásárlásokat illeti, a tavalyi adatokhoz hasonlóan nagyjából minden nyolcadik fogyasztó (13 százalék) vásárol akkor is egy ordító akció láttán, ha nincs is igazán szüksége a termékre.

Az ismert, nagyobb kereskedők malmára hajthatja a vizet az a tény, hogy a válaszadók 70 százalékának fontos, hogy a Black Friday akciókat csak megbízható, ismert oldalakról vadásszák le.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-04-01 18:05:00
Április 2-tól lehet beadni a támogatási kérelmeket új erdőtelepítési pályázatra, a Közös Agrárpolitika keretében megjelent felhívás keretösszege 64 milliárd forint.

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS