Az Apple készülékei 2009-ben is prémium áron találtak gazdára, de mindent egybevetve sokkal többet adunk értük napjainkban, mint akkor. Főleg Magyarországon.
Ha elvonatkoztatunk a magyarországi adóterhektől és az átváltásból eredő költségektől, akkor is elképesztő mértékű az iPhone-ok elmúlt 13 évben tapasztalt drágulása. A készülékek elsősorban a márka remekül felépített arculata miatt ennyire kelendőek, de nyilván sokat nyom a latban, hogy a hűséges vásárlók jellemzően nem csalódnak az egyre jobb technológiai háttérben, a gazdag alkalmazáskínálatban, a stabil működésben és az iPhone-ok viszonylag hosszú élettartamában. Mindez ugyanakkor egyre többe kerül, és nem is kevéssel!
Az Amerikában adott pillanatban elérhető legdrágább iPhone ára 962 dollárról 1.600-ra (350 ezerről 581 ezer forintra) emelkedett. A két küszöbértéket a 2009-es iPhone 3GS infláció mértékével korrigált ára, illetve a 2022-es csúcsmodell, az egy terabájtos 14 Pro Max tengeren túli kiskereskedelmi ára adja ki és összességében 66 százalékos áremelkedést jelent - mutat rá a Business Insider. Nekünk magyaroknak persze a ráterhelődő 27 százalékos ÁFA, illetve az átváltási költségek miatt még ennél is sokkal-sokkal többe kerül ugyanaz a készülék, de a differencia talán még sosem volt ennyire súlyos.
Forrás: Apple
Amíg egy vásárló az USÁ-ban 581.000 forint értékű dollárt ad egy egyterás iPhone 14 Pro Maxért, mire ugyanez a készülék a magyar boltok polcaira kerül, már újabb 62,5 százalékkal többet, 929.990 forintot kérnek érte. Ez kb. 2.560 dollár, amitől egy tengerentúli vevő valószínűleg röhögőgörcsben törne ki, főleg ha meghallaná, hogy egy olyan ország történik, ahol az átlagkereset alig ötöde az amerikainak.
Persze az USÁ-ban élő vásárlókat ugyanúgy rosszul érinti, hogy többet kell fizetniük a kedvenc telefonjukért, de a márka gondosan-szorgosan felépített arculata – amivel hűséges vásárlók tömegét gyűjtötte maga köré – még mindig hatékonyan őrzi a készülékeihez ragaszkodó közönséget. Tim Cook vezérigazgató épp' a múlt héten közölte az Apple befektetőivel, hogy a telefonokért a magasabb összeget is ki fogják adni az emberek, hiszen az életükbe teljesen beépült az iPhone-ok használata.
- fogalmazott Cook, aki szerint az Apple termékek elmúlt pár évben tapasztalt áremelkedései teljesen fenntartható mértékűek. A számok őt igazolják, hiszen a vállalat stabil növekedési pályán tartja az értékesítéseket, és 2019 óta csupán tavaly tapasztalt kisebb mértékű, ötszázalékos annuális csökkenést.
Az Apple 2007-ben mutatta be a világnak az úttörőnek számító, csupán egyetlen fizikai gombbal rendelkező iPhone-t, amiből először az iPhone 3, majd az iPhone 3GS nőtt ki, meghozva a vállalatnak az első nemzetközi sikereket. Azóta – és ezt nagyban köszönheti a telefonokat övező rajongásnak – a világ egyik legértékesebb cégévé vált: 2018-ban első amerikai vállalatként átlépte a lélektani egybillió dolláros értékhatárt, amit a 2021-es év közepére majdnem megháromszorozott és jelenleg is közel 2,5 billió dolláron áll. Ez a siker persze nem vitathatatlan, hiszen a The Washington Post korábban leleplezte őket, hogy az infláció mértékét jócskán meghaladó mértékben drágítják a készülékeiket. Ez talán nem etikus, viszont biztosan nem rengeti meg a sikert, amíg nem jön egy iPhone-nál is innovatívabb alternatíva. Nem véletlen, hogy ezeket is igyekeznek saját márkán belül letenni az asztalra, olyan újításokkal, mint az automatikus segélyhívás, vagy a műhold kapcsolaton keresztül leadott vészjelzés.
Gábor János
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.