Az Apple szembeszáll a ChatGPT-vel: csendben teszteli a saját új AI-ját

Az Apple szembeszáll a ChatGPT-vel: csendben teszteli a saját új AI-ját
2023. 07. 20., 13:24

Amikor az Apple új terméket dob piacra, a versenytársak, a fejlesztők és a fogyasztók is felkapják rá a fejüket. A mesterséges intelligencia (AI) eszközök körül kialakult őrület miatt csak idő kérdése, hogy az iPhone-gyártó is előrukkoljon egy nagy durranással ebben a szegmensben.

Úgy tudni, hogy az Apple többek között az OpenAI GPT-3 és GPT-4, a Google Bert és LaMDA, a Meta LLaMa-1 és LLaMa-2, valamint a Google Bert és LaMDA versenyében hozná létre a saját, nagy nyelvi modelljét (LLM) – írja a Bloomberg. A riportból az is kiderül, hogy az Apple a ChatGPT-hez hasonló chatbot-szolgáltatást akar létrehozni. A terv olyannyira mozgásban van, hogy a cég bennfentesei máris „Apple GPT” néven emlegetik a mesterséges intelligenciát, ami egyébként a vállalat tavaly létrehozott, „Ajax” nevű LLM-keretrendszere alatt fut, és egy gépi tanulási fejlesztési projekt része.

Az Apple chatbotját az IT-cégóriás munkatársai házon belül már használják is, termékprototípusok készítésére. A chatbot képes szövegeket összefoglalni és kérdésekre válaszolni – persze irgalmatlan mennyiségű betanított adat alapján.

Az újkori mesterséges intelligencia boomja akkor kezdődött, amikor az OpenAI tavaly elindította a ChatGPT-t. Az egészen összetett társalgásokra is képes chatbottól annyira lázba jöttek a nagy multinacionális technológiai vállalatok, hogy mára gyakorlatilag mind elindította a maga chatbot- és LLM-verziójának fejlesztését. Egyesek úgy gondolják, hogy az Apple ezúttal lekéste a bulit, hasonlóan a Pro Vision AR/VR headset jövő évre várható bevezetéséhez, ami évekkel érkezik a Meta (Facebook) saját virtuális valóság sisakja, a Meta Quest sorozat első modellje után. De nem eszik olyan forrón a kását: az Apple nem először bizonyítaná be, hogy okos kivárással technológiai fölényhez lehet jutni, nem beszélve a felhasználói igények pontosabb megismeréséről, ami szintén időbe telik.

És egy ekkora cégnek van ideje megvárni, hogy az új trendek kiforrjanak. Az Apple csak tavaly mintegy 320 milliárd dolláros bevételt termelt, de nyilván nem szeretne úgy járni, mint a szorult helyzetbe került Google, ahol vészmunkacsoportot kellett létrehozni, hogy lereagálják a ChatGPT-t.

Érzik a nyomást

A hírek szerint az Apple minden korábbinál komolyabban ráfeküdt az AI-fejlesztésre, hiszen egyszerre több csapatot is erre a projektre vezényelt át. Az Apple GPT építéséről szóló első információk két hónappal azután érkeztek, hogy Tim Cook vezérigazgató erős utalást tett rá: a vállalat „AI-t sző a jövőbeli termékeibe”. Az Apple eszközei mondjuk már ma (és jó ideje) rendelkeznek bizonyos AI funkciókkal: ott van mindjárt a Siri hangasszisztens, az ütközésérzékelés és az automata vészhívás a telefonokban vagy az esésérzékelés, illetve az EKG-adatok elemzése az okosórákban, és még sorolhatnánk. Átfogó, nagy LLM ugyanakkor még nem áll rendelkezésükre – legalábbis nyilvánosan.

Mint ismert, a vállalat elég konzervatívan közelít az AI-hoz, és még mindig dolgozik a generatív AI fogyasztói szemszögének pontos meghatározásán, valamint megpróbálja kezelni a technológiával kapcsolatos adatvédelmi aggályokat, amelyeket más AI-cégek, például az OpenAI is jelzett. Annak ellenére, hogy az Apple látszólag késve érkezik a generatív AI-arénába, kétségtelenül felkeltette az emberek kíváncsiságát, hiszen éppen ilyen helyzetből szokott nagyon nyerő megoldásokkal előrukkolni.

Gábor János

Főoldali kép: The AIGRID - YouTube

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS