Valóban ingyenes a Facebook használata?

2021. 02. 11., 15:15

Te is használod a Facebookot? Úgy gondolod, hogy Facebook-felhasználóként ingyenesen láthatod ismerőseidet, barátaidat, ingyenesen oszthatod meg a gondolataidat, örömöd és bánatod, vagy értesülhetsz a hírekről?

A Gazdasági Versenyhivatal és a Facebook „összecsapása”

A Gazdasági Versenyhivatal 2019. decemberében, több éves vizsgálatot követően hozta meg döntését a Facebookkal kapcsolatban, melyben az ingyenességet vizsgálta. Pontosabban azt, hogy valóban ingyenes-e a Facebook használata a felhasználók számára – kezdi az Érthető Jog friss bejegyzését dr. Kocsis Ildikó ügyvéd.

A döntést végül a Facebook 1,2 milliárd forintja bánta, annyi volt ugyanis a büntetés. Bár a Facebook azóta módosította a kifogásolt magatartást, nem árt, ha felhasználóként tisztában vagy vele, mivel is „fizetsz” a Facebook használatáért. Mert, hogy nem ingyenes, azt a Gazdasági Versenyhivatal egyértelműen kimondta. A kérdés, hogy miért, mi alapján?

Mi az a Gazdasági Versenyhivatal?

A Gazdasági Versenyhivatalt – rövidítve GVH-ként láthatod – az Országgyűlés hozta létre. Működését 1991. január 1-jén kezdte meg. Egyik feladata a gazdasági verseny tisztasága feletti őrködés, a piaci verseny szabadságának és tisztaságának védelme. Ennek keretében vizsgálhatja a piaci szereplők magatartását, azzal kapcsolatos kötelező döntéseket hozhat, és szükség esetén bírságot is kiszabhat.

Miért került a Facebook a Gazdasági Versenyhivatal elé?

A Versenyhivatal érdeklődését a Facebook egy korábbi regisztrációs oldala keltette fel, ahol még az szerepelt, hogy „Ingyenes és az is marad.” Vagyis a Facebook a regisztráció során azt kommunikálta a felhasználók felé, hogy a használat ingyenes.

A kérdéses vizsgálat során a Versenyhivatal a fogyasztók érdekeinek védelmében lépett fel az óriással szemben. A vizsgálat alapját a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény adta.

A döntésből kiderül, hogy a Facebookkal szembeni „versenyfelügyeleti eljárásban érintett fogyasztók azok a természetes személyek, akik önálló foglalkozásukon és gazdasági tevékenységükön kívül eső célok érdekében, felhasználóként vannak jelen a Facebookon. Megtekintik az ott megjelenő bejegyzéseket, posztokat, híreket, hirdetéseket, egyéb tartalmakat, továbbá egyéb fogyasztói aktivitást mutatnak, tartalmat generálnak”.

A Versenyhivatal azt vizsgálta, hogy megtévesztő-e az ingyenes szolgáltatásra vonatkozó állítás.

Hogyan működik a Facebook?

Nyilván te magad is tudod, hogyan működik a Facebook, hogyan tudsz megosztani tartalmakat, hogyan láthatod mások véleményét, képeit, videóit. Most nem is ez a lényeg. A lényeg, hogy a Facebook – bár pénzt nem kér a fogyasztónak minősülő felhasználóitól – a felhasználók adatainak hirdetésekhez történő felhasználásával jut nem is csekély bevételhez.

Mit kifogásolt a Versenyhivatal?

Anékül, hogy a Gazdasági Versenyhivatal 54 oldalas döntését részletesen ismertetném (annyit elárulhatok, hogy nem egy könnyű esti szórakoztató olvasmány, de nem is ez a feladata), nézzük meg a lényeget. Azt, ami számunkra, Facebook felhasználók számára fontos.

A Versenyhivatal úgy foglalt állást, hogy a fogyasztók az „ingyenes” jelző esetén azt várhatják el, hogy „ingyenesen” részesülnek valamilyen áruban vagy szolgáltatásban, azaz semmit sem kell cserébe tenniük vagy adniuk. Ilyen esetben fokozottan igaz, hogy a fogyasztók nem olvassák el az általános szerződési feltételeket, különböző adatkezelési tájékoztatókat, hiszen úgy vélik, hogy nincs mit veszteni, nem kell érte fizetni.

A Facebook modell esetén azonban a fogyasztók, a felhasználók részéről van ellenszolgáltatás. Ez pedig nem más, mint a saját adataink, a saját aktivitásunk, mely a Facebook és a hirdetők számára gazdasági értékkel bíró információ. Ez biztosítja a Facebook számára, hogy hirdetői nagy pontossággal célozzák meg a felhasználókat.

„A Facebook esetében a használatért adatainkkal, fogyasztói aktivitásunkkal és ezek kockázataival fizetünk” – mondta ki a GVH. Éppen ezért ítélte megtévesztőnek az „Ingyenes és az is marad.” szlogennel az ingyenesség ígéretét a Facebook részéről.

Mi a helyes a Facebook részéről?

A döntés arra is kitért, hogy mi a helyes magatartás ebben az esetben, hogyan kellene a felhasználókat tájékoztatni.

Az eljáró versenytanács álláspontja szerint az ingyenesség ígérete helyett nem a „nem ingyenes” állítás a helyénvaló, hanem az olyan kommunikáció, amely a fogyasztói ellentételezést megfelelően bemutatja.

A Facebook változtatott. No, nem azon, hogy a felhasználói adatainkkal „fizetünk” a használatért, hanem azon, hogy erről tájékoztat bennünket.

A regisztráció, vagyis az új fiók létrehozása során az „Ingyenes és az is marad” szlogent felváltotta a „Gyors és egyszerű”.

Ezen kívül a felhasználási feltételekben a Facebook így tájékoztat bennünket: „Nem kérünk díjat a Facebook általad történő használatáért. Ehelyett vállalkozások és más szervezetek fizetnek nekünk azért, hogy hirdetéseket jelenítsünk meg neked termékeikről és szolgáltatásaikról.” Természetesen ennek során személyes adatainkat is felhasználják.

Mi a tanulság?

Tagadhatatlan, hogy a mai digitális korban az adatok, köztük a személyes adatok jelentősége megnőtt. Olyannyira, hogy az adatot a gazdasági élet „új olaja”-ként is emlegetik.

Láthatjuk, hogy jogszabályokkal, hivatalos eljárásokkal is igyekeznek védeni a személyes adatainkhoz kapcsolódó jogainkat. Gondolj csak a hírhedt, igen szigorú új uniós adatvédelmi rendeletre, mely GDPR néven talán számodra is ismerősen cseng.

Ugyanakkor nem szabad felhasználóként sem elfelejtenünk, hogy amiért nekünk nem kell fizetni, azért mindig fizet valaki más. Egyetlen vállalat, rendszer sem tartható fenn pénzforrások nélkül. Önmagában ezzel nincs is gond.

A lényeg, hogy tisztában legyünk vele, hogy mikor és mihez adjuk a hozzájárulásunkat. Ehhez pedig legyünk körültekintők. Senki nem mondta, hogy életünk és főként családunk, barátaink minden percét közzé kell tennünk a social médiában. Azt, hogy mit osztunk meg a Facebookon, Instagramon rajtunk, felhasználókon áll.

 

dr. Kocsis Ildikó
ügyvéd
Érthető Jog

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024. 12. 06., 09:05
2024-ben a mezőgazdaság teljes kibocsátása 4,0 ezer milliárd forint felett alakult, az előző évitől 8,0 százalékkal maradt el; a növénytermesztés volumene 11 százalékkal kisebb, az állattenyésztésé 4,9 százalékkal nagyobb volt – tájékoztatott a statisztikai hivatal.
2024-12-07 08:07:00
Az utazási kedv 2024-ben csúcsra járatja az utasbiztosításokat, és az egészségüket, nyugdíjukat is jóval többen igyekeznek bebiztosítani. Megtörtént az is, amire másfél évtizede nem volt példa: újra növekszik az életbiztosítások száma – derül ki a Bank360.hu elemzéséből.
2024-12-06 18:05:00
Sághi Attila lett az Év Projektmenedzsere, aki a hagyományokat a funkcionalitással ötvöző Magyarország Háza Brüsszelben projekttel nyerte el a hazai projektmenedzsment szakma egyik legrangosabb elismerését.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS