Valóban ingyenes a Facebook használata?

2021. 02. 11., 15:15

Te is használod a Facebookot? Úgy gondolod, hogy Facebook-felhasználóként ingyenesen láthatod ismerőseidet, barátaidat, ingyenesen oszthatod meg a gondolataidat, örömöd és bánatod, vagy értesülhetsz a hírekről?

A Gazdasági Versenyhivatal és a Facebook „összecsapása”

A Gazdasági Versenyhivatal 2019. decemberében, több éves vizsgálatot követően hozta meg döntését a Facebookkal kapcsolatban, melyben az ingyenességet vizsgálta. Pontosabban azt, hogy valóban ingyenes-e a Facebook használata a felhasználók számára – kezdi az Érthető Jog friss bejegyzését dr. Kocsis Ildikó ügyvéd.

A döntést végül a Facebook 1,2 milliárd forintja bánta, annyi volt ugyanis a büntetés. Bár a Facebook azóta módosította a kifogásolt magatartást, nem árt, ha felhasználóként tisztában vagy vele, mivel is „fizetsz” a Facebook használatáért. Mert, hogy nem ingyenes, azt a Gazdasági Versenyhivatal egyértelműen kimondta. A kérdés, hogy miért, mi alapján?

Mi az a Gazdasági Versenyhivatal?

A Gazdasági Versenyhivatalt – rövidítve GVH-ként láthatod – az Országgyűlés hozta létre. Működését 1991. január 1-jén kezdte meg. Egyik feladata a gazdasági verseny tisztasága feletti őrködés, a piaci verseny szabadságának és tisztaságának védelme. Ennek keretében vizsgálhatja a piaci szereplők magatartását, azzal kapcsolatos kötelező döntéseket hozhat, és szükség esetén bírságot is kiszabhat.

Miért került a Facebook a Gazdasági Versenyhivatal elé?

A Versenyhivatal érdeklődését a Facebook egy korábbi regisztrációs oldala keltette fel, ahol még az szerepelt, hogy „Ingyenes és az is marad.” Vagyis a Facebook a regisztráció során azt kommunikálta a felhasználók felé, hogy a használat ingyenes.

A kérdéses vizsgálat során a Versenyhivatal a fogyasztók érdekeinek védelmében lépett fel az óriással szemben. A vizsgálat alapját a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény adta.

A döntésből kiderül, hogy a Facebookkal szembeni „versenyfelügyeleti eljárásban érintett fogyasztók azok a természetes személyek, akik önálló foglalkozásukon és gazdasági tevékenységükön kívül eső célok érdekében, felhasználóként vannak jelen a Facebookon. Megtekintik az ott megjelenő bejegyzéseket, posztokat, híreket, hirdetéseket, egyéb tartalmakat, továbbá egyéb fogyasztói aktivitást mutatnak, tartalmat generálnak”.

A Versenyhivatal azt vizsgálta, hogy megtévesztő-e az ingyenes szolgáltatásra vonatkozó állítás.

Hogyan működik a Facebook?

Nyilván te magad is tudod, hogyan működik a Facebook, hogyan tudsz megosztani tartalmakat, hogyan láthatod mások véleményét, képeit, videóit. Most nem is ez a lényeg. A lényeg, hogy a Facebook – bár pénzt nem kér a fogyasztónak minősülő felhasználóitól – a felhasználók adatainak hirdetésekhez történő felhasználásával jut nem is csekély bevételhez.

Mit kifogásolt a Versenyhivatal?

Anékül, hogy a Gazdasági Versenyhivatal 54 oldalas döntését részletesen ismertetném (annyit elárulhatok, hogy nem egy könnyű esti szórakoztató olvasmány, de nem is ez a feladata), nézzük meg a lényeget. Azt, ami számunkra, Facebook felhasználók számára fontos.

A Versenyhivatal úgy foglalt állást, hogy a fogyasztók az „ingyenes” jelző esetén azt várhatják el, hogy „ingyenesen” részesülnek valamilyen áruban vagy szolgáltatásban, azaz semmit sem kell cserébe tenniük vagy adniuk. Ilyen esetben fokozottan igaz, hogy a fogyasztók nem olvassák el az általános szerződési feltételeket, különböző adatkezelési tájékoztatókat, hiszen úgy vélik, hogy nincs mit veszteni, nem kell érte fizetni.

A Facebook modell esetén azonban a fogyasztók, a felhasználók részéről van ellenszolgáltatás. Ez pedig nem más, mint a saját adataink, a saját aktivitásunk, mely a Facebook és a hirdetők számára gazdasági értékkel bíró információ. Ez biztosítja a Facebook számára, hogy hirdetői nagy pontossággal célozzák meg a felhasználókat.

„A Facebook esetében a használatért adatainkkal, fogyasztói aktivitásunkkal és ezek kockázataival fizetünk” – mondta ki a GVH. Éppen ezért ítélte megtévesztőnek az „Ingyenes és az is marad.” szlogennel az ingyenesség ígéretét a Facebook részéről.

Mi a helyes a Facebook részéről?

A döntés arra is kitért, hogy mi a helyes magatartás ebben az esetben, hogyan kellene a felhasználókat tájékoztatni.

Az eljáró versenytanács álláspontja szerint az ingyenesség ígérete helyett nem a „nem ingyenes” állítás a helyénvaló, hanem az olyan kommunikáció, amely a fogyasztói ellentételezést megfelelően bemutatja.

A Facebook változtatott. No, nem azon, hogy a felhasználói adatainkkal „fizetünk” a használatért, hanem azon, hogy erről tájékoztat bennünket.

A regisztráció, vagyis az új fiók létrehozása során az „Ingyenes és az is marad” szlogent felváltotta a „Gyors és egyszerű”.

Ezen kívül a felhasználási feltételekben a Facebook így tájékoztat bennünket: „Nem kérünk díjat a Facebook általad történő használatáért. Ehelyett vállalkozások és más szervezetek fizetnek nekünk azért, hogy hirdetéseket jelenítsünk meg neked termékeikről és szolgáltatásaikról.” Természetesen ennek során személyes adatainkat is felhasználják.

Mi a tanulság?

Tagadhatatlan, hogy a mai digitális korban az adatok, köztük a személyes adatok jelentősége megnőtt. Olyannyira, hogy az adatot a gazdasági élet „új olaja”-ként is emlegetik.

Láthatjuk, hogy jogszabályokkal, hivatalos eljárásokkal is igyekeznek védeni a személyes adatainkhoz kapcsolódó jogainkat. Gondolj csak a hírhedt, igen szigorú új uniós adatvédelmi rendeletre, mely GDPR néven talán számodra is ismerősen cseng.

Ugyanakkor nem szabad felhasználóként sem elfelejtenünk, hogy amiért nekünk nem kell fizetni, azért mindig fizet valaki más. Egyetlen vállalat, rendszer sem tartható fenn pénzforrások nélkül. Önmagában ezzel nincs is gond.

A lényeg, hogy tisztában legyünk vele, hogy mikor és mihez adjuk a hozzájárulásunkat. Ehhez pedig legyünk körültekintők. Senki nem mondta, hogy életünk és főként családunk, barátaink minden percét közzé kell tennünk a social médiában. Azt, hogy mit osztunk meg a Facebookon, Instagramon rajtunk, felhasználókon áll.

 

dr. Kocsis Ildikó
ügyvéd
Érthető Jog

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS