Üzleti év zárása: jogi feladatok és kötelezettségek

2024. 03. 22., 15:10

Az éves beszámoló elkészítésével és az évzárással összefüggő feladatok jelentős terhet rónak a társaságok könyvelési, adózási területén dolgozó szakembereire, akik nem feledkezhetnek meg az üzleti év zárásával kapcsolatos jogi feladatokról és kötelezettségekről sem. A beszámoló elkészítéséhez és az évzáráshoz kapcsolódó jogi feladatokat az RSM Legal vette sorra.

1. Éves beszámolót elfogadó határozat előkészítése

Biztosítani szükséges, hogy az éves beszámoló elfogadására irányuló határozatok időben elkészüljenek és megfeleljenek a jogszabályi előírásoknak – kezdi friss bejegyzését dr. Udvardy Károly ügyvéd, az RSM Legal jogi szakértője.

Ehhez elengedhetetlen, hogy a társaság legfőbb szervi ülését (taggyűlés, közgyűlés) szabályszerűen hívják össze és tartsák meg, annak érdekében, hogy a döntéshozatali folyamatok megfeleljenek a magyar és szükség esetén a releváns külföldi jogszabályoknak. Külföldi tulajdonos esetén különösen ügyelni kell a határozatok alaki és tartalmi részleteire.

A beszámoló letétbe helyezési kötelezettség elmulasztása mulasztási bírsággal, adószámtörléssel, kényszertörléssel, a vezető tisztségviselő eltiltásával, illetve nagyon szélsőséges esetben büntetőeljárás megindításával is járhat.

2. Ügyvezetői felmentvény

A vezető tisztségviselő az ügyvezetési tevékenysége során a jogi személynek okozott károkért a szerződésszegéssel okozott kárért való felelősség szabályai szerint felel a jogi személlyel szemben. A társaság legfőbb szerve azonban a vezető tisztségviselő kérésére a beszámoló elfogadásával egyidejűleg az előző üzleti évben kifejtett ügyvezetési tevékenység megfelelőségét megállapító felmentvényt adhat.

Amennyiben a vezető tisztségviselő ilyen felmentvényben részesül, a vállalkozás a vezető tisztségviselővel szemben többé nem léphet fel az ügyvezetési kötelezettségek megsértésére alapozott kártérítési igénnyel, kivéve, ha a felmentvény megadásának alapjául szolgáló tények vagy adatok valótlanok, vagy hiányosak voltak.

A felelős ügyvezetés saját érdeke tehát, hogy ezen kérdést is a beszámoló elfogadásakor rendezzék.

Természetesen a felmentvény kérdését az ügyvezetési jogviszony megszűnésekor is érdemes napirendre venni.

3. Gazdasági tevékenységek dokumentálása

A beszámoló elfogadásához szorosan kapcsolódik a gazdasági tevékenységhez, fontos döntésekhez kapcsolódó egyes, leginkább számviteli dokumentációk ellenőrzése, elkészítése. Ebbe a körbe tartozik például, de nem kizárólag; a kölcsönszerződések, vagy a cégcsoporton belüli megállapodások írásbeli rögzítése. Ennek során a transzferárazásra és felelősségi kérdésekre is figyelemmel kell lenni.

4. Könyvvizsgálói kinevezés megújítása

A beszámolóhoz kapcsolódóan fontos a könyvvizsgálói megbízatások lejáratának folyamatos nyomon követése és szükség szerint megújítása, hogy a pénzügyi beszámolók auditálása megfeleljen a szakmai és jogi elvárásoknak. Több esetben elmarad ennek cégbírósági bejegyeztetése, amely szintén problémákat okozhat.

5. Kötelező tőkerendezés

A saját tőke nem megfelelő mértéke esetén a szabályozás kötelezi a cégtulajdonosokat a tőkehelyzet rendezésére. A tőkerendezésre a jogszabály többféle lehetőséget is biztosít a társaságok számára, a meghatározott mértékű saját tőke helyreállítására megoldást jelenthet; a tartozáselengedés, pótbefizetés vagy tőkeemelés (fióktelepek esetén a külföldi vállalat által biztosított források bejelentése kapcsán), annak érdekében, hogy a cég tőkehelyzete jogszerű legyen.

Minden cég esetében eltérő az, hogy melyik opciót lehetséges vagy érdemes megvalósítani, így érdemes ezt a kérdést is körüljárni legkésőbb a beszámoló elfogadáskor, ugyanis a tőkevesztésre vonatkozó szabályok az ügyvezetés és a legfőbb szerv számára is rövid határidőn belül teljesítendő kötelezettségeket írnak elő.

6. Osztalékeltérítés szabályainak meghatározása

Amennyiben a létesítő okirattól eltérő osztalékfizetést tervez a cég, a taggyűlés kifejezett döntésére, vagy akár a létesítő okirat módosítására is szükség lehet.

Egyes esetekben érdemes lehet a tagoknak egymás közötti, tagi (szindikátusi) megállapodásban rendezni az osztalékpolitikára vonatkozó speciális szabályokat. Tagi megállapodás létrehozása esetén további kérdések rendezését is javasolt átgondolni.

7. Létesítő okirat frissítése, módosítása

Figyelemmel kell lenni arra, hogy a társaság létesítő okirata mindig a tükrözze a cég aktuális adatait és működési kereteit, megfeleljen a hatályos jogszabályi előírásoknak, valamint összhangban legyen a cégnyilvántartással. Így – különösen tőkerendezés vagy osztalékeltérítés esetén – annak módosítása is szükséges lehet a beszámoló elfogadásakor.

8. Átalakulási előkészületek, cégstrukturálás

Amennyiben a cégstruktúra átalakítása tervben van, úgy az éves beszámolóhoz érdemes igazítani egy esetleges átalakulás (formaváltás, szétválás, egyesülés) előkészítését is.

Ennek hiányában is érdemes átgondolni, hogy a jelenlegi cégstruktúra kellően optimális-e, adózási és vagyonvédelmi szempontból más – pl. holdingsturktúra vagy bizalmi vagyonkezelési – struktúra kialakítása indokolt lehet-e, cégértékesítés szándéka miatt felmerülhet-e egyes üzletágak kiszervezésére vonatkozó igény.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 07. 16., 15:40
Az inflációérzékelés továbbra is jelen van hazai vállalkozásoknál, miközben a munkaerőpiaci hangulat tartósnak látszik. Talán a beruházások volumene is visszaáll az egy évvel ezelőtti szintre – hangzott el a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) üzleti hangulat-indexének második negyedéves felmérésének eredményeit bemutató beszélgetésen.
2024-07-20 11:10:09
A kötelező biztosítások számához képest csökkent a károk gyakorisága, amiben a legtöbbet futó trolik, kamionok és csuklós buszok az éllovasok.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A szeptemberben induló qvik elektronikus fizetési alternatíva szolgáltatási díjtól és tranzakciós illetéktől mentesen, egyfajta átutalási formaként nyújthat kedvezőbb feltételeket a vevőknek, míg a boltok, webáruházak is jobban járnak vele – állítja ebben az epizódban Luspay Miklós. A Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi infrastruktúrák és pénzforgalom igazgatóságának vezetője egyértelművé tette: az új rendszernek fontos célja a banki verseny élénkítése, amit kiválóan szolgálhat a bankkártyától független, számlák közötti, azonnali, biztonságos és olcsó fizetési megoldást kínáló qvik infrastruktúra. Hogyan teheti ez könnyebbé mindenki életét?
2024. 07. 03., 08:25
epizód: 2024 / 13   |   hossz: 20:51
Az OFA Nonprofit Kft. „Az év felelős foglalkoztatója” pályázat keretében évről évre összegyűjti és díjazza azokat a hazai munkáltatókat, akik kiemelkedő tevékenységet folytatnak a foglalkoztatás területén. A cég közzé is teszi azokat a jó gyakorlatokat, amelyek hozzájárulnak a terület fejlődéséhez. A díjakat, amelyekre 2024-ben július 19-ig lehet pályázni, öt kategóriában osztják ki: kisvállalkozások, középvállalkozások, nagyvállalatok I-II., illetve egyéb gazdálkodó szervezetek. Kiosztanak különdíjakat is, amelyek különösen érdekesek, hiszen gyakran olyan innovatív ötleteket takarnak, amelyeket nem feltétlenül a pénz motivált – mondta el Endrész Alexandra programvezető.
2024. 06. 17., 22:50
epizód: 2024 / 12   |   hossz: 24:28
Minden nyári szünetben diákok tízezrei jelennek meg a munkaerőpiacon, hogy pénzt gyűjtsenek és szakmai tapasztalatokat szerezzenek. A 25 év alattiak számára elérhető szja-kedvezmény révén sokan mentesülnek az adófizetés alól, ám a foglalkoztatás jogviszonya eltérő adózási kötelezettségeket róhat rájuk, amiből baj lehet, ha nem figyelnek rá. Horváthné Szabó Beáta, a Moore Hungary adótanácsadó szakértője nemcsak ezeket a szabályokat veszi sorra, de bemutatja az iskolaszövetkezeten keresztüli foglalkoztatás, valamint a külföldön tanuló vagy külföldi diákok hazai munkavégzésének kritériumait is.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS