Üzleti év zárása: jogi feladatok és kötelezettségek

2024. 03. 22., 15:10

Az éves beszámoló elkészítésével és az évzárással összefüggő feladatok jelentős terhet rónak a társaságok könyvelési, adózási területén dolgozó szakembereire, akik nem feledkezhetnek meg az üzleti év zárásával kapcsolatos jogi feladatokról és kötelezettségekről sem. A beszámoló elkészítéséhez és az évzáráshoz kapcsolódó jogi feladatokat az RSM Legal vette sorra.

1. Éves beszámolót elfogadó határozat előkészítése

Biztosítani szükséges, hogy az éves beszámoló elfogadására irányuló határozatok időben elkészüljenek és megfeleljenek a jogszabályi előírásoknak – kezdi friss bejegyzését dr. Udvardy Károly ügyvéd, az RSM Legal jogi szakértője.

Ehhez elengedhetetlen, hogy a társaság legfőbb szervi ülését (taggyűlés, közgyűlés) szabályszerűen hívják össze és tartsák meg, annak érdekében, hogy a döntéshozatali folyamatok megfeleljenek a magyar és szükség esetén a releváns külföldi jogszabályoknak. Külföldi tulajdonos esetén különösen ügyelni kell a határozatok alaki és tartalmi részleteire.

A beszámoló letétbe helyezési kötelezettség elmulasztása mulasztási bírsággal, adószámtörléssel, kényszertörléssel, a vezető tisztségviselő eltiltásával, illetve nagyon szélsőséges esetben büntetőeljárás megindításával is járhat.

2. Ügyvezetői felmentvény

A vezető tisztségviselő az ügyvezetési tevékenysége során a jogi személynek okozott károkért a szerződésszegéssel okozott kárért való felelősség szabályai szerint felel a jogi személlyel szemben. A társaság legfőbb szerve azonban a vezető tisztségviselő kérésére a beszámoló elfogadásával egyidejűleg az előző üzleti évben kifejtett ügyvezetési tevékenység megfelelőségét megállapító felmentvényt adhat.

Amennyiben a vezető tisztségviselő ilyen felmentvényben részesül, a vállalkozás a vezető tisztségviselővel szemben többé nem léphet fel az ügyvezetési kötelezettségek megsértésére alapozott kártérítési igénnyel, kivéve, ha a felmentvény megadásának alapjául szolgáló tények vagy adatok valótlanok, vagy hiányosak voltak.

A felelős ügyvezetés saját érdeke tehát, hogy ezen kérdést is a beszámoló elfogadásakor rendezzék.

Természetesen a felmentvény kérdését az ügyvezetési jogviszony megszűnésekor is érdemes napirendre venni.

3. Gazdasági tevékenységek dokumentálása

A beszámoló elfogadásához szorosan kapcsolódik a gazdasági tevékenységhez, fontos döntésekhez kapcsolódó egyes, leginkább számviteli dokumentációk ellenőrzése, elkészítése. Ebbe a körbe tartozik például, de nem kizárólag; a kölcsönszerződések, vagy a cégcsoporton belüli megállapodások írásbeli rögzítése. Ennek során a transzferárazásra és felelősségi kérdésekre is figyelemmel kell lenni.

4. Könyvvizsgálói kinevezés megújítása

A beszámolóhoz kapcsolódóan fontos a könyvvizsgálói megbízatások lejáratának folyamatos nyomon követése és szükség szerint megújítása, hogy a pénzügyi beszámolók auditálása megfeleljen a szakmai és jogi elvárásoknak. Több esetben elmarad ennek cégbírósági bejegyeztetése, amely szintén problémákat okozhat.

5. Kötelező tőkerendezés

A saját tőke nem megfelelő mértéke esetén a szabályozás kötelezi a cégtulajdonosokat a tőkehelyzet rendezésére. A tőkerendezésre a jogszabály többféle lehetőséget is biztosít a társaságok számára, a meghatározott mértékű saját tőke helyreállítására megoldást jelenthet; a tartozáselengedés, pótbefizetés vagy tőkeemelés (fióktelepek esetén a külföldi vállalat által biztosított források bejelentése kapcsán), annak érdekében, hogy a cég tőkehelyzete jogszerű legyen.

Minden cég esetében eltérő az, hogy melyik opciót lehetséges vagy érdemes megvalósítani, így érdemes ezt a kérdést is körüljárni legkésőbb a beszámoló elfogadáskor, ugyanis a tőkevesztésre vonatkozó szabályok az ügyvezetés és a legfőbb szerv számára is rövid határidőn belül teljesítendő kötelezettségeket írnak elő.

6. Osztalékeltérítés szabályainak meghatározása

Amennyiben a létesítő okirattól eltérő osztalékfizetést tervez a cég, a taggyűlés kifejezett döntésére, vagy akár a létesítő okirat módosítására is szükség lehet.

Egyes esetekben érdemes lehet a tagoknak egymás közötti, tagi (szindikátusi) megállapodásban rendezni az osztalékpolitikára vonatkozó speciális szabályokat. Tagi megállapodás létrehozása esetén további kérdések rendezését is javasolt átgondolni.

7. Létesítő okirat frissítése, módosítása

Figyelemmel kell lenni arra, hogy a társaság létesítő okirata mindig a tükrözze a cég aktuális adatait és működési kereteit, megfeleljen a hatályos jogszabályi előírásoknak, valamint összhangban legyen a cégnyilvántartással. Így – különösen tőkerendezés vagy osztalékeltérítés esetén – annak módosítása is szükséges lehet a beszámoló elfogadásakor.

8. Átalakulási előkészületek, cégstrukturálás

Amennyiben a cégstruktúra átalakítása tervben van, úgy az éves beszámolóhoz érdemes igazítani egy esetleges átalakulás (formaváltás, szétválás, egyesülés) előkészítését is.

Ennek hiányában is érdemes átgondolni, hogy a jelenlegi cégstruktúra kellően optimális-e, adózási és vagyonvédelmi szempontból más – pl. holdingsturktúra vagy bizalmi vagyonkezelési – struktúra kialakítása indokolt lehet-e, cégértékesítés szándéka miatt felmerülhet-e egyes üzletágak kiszervezésére vonatkozó igény.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 06., 15:06
Az előző hónaphoz képest a 95-ös benzin átlagára 7 forinttal, 605 forintra, a gázolajé 10 forinttal, 611 forintra csökkent augusztusban a statisztikai hivatal jelentése szerint; a benzin átlagára 7 forinttal a szomszédos országok átlagára alatt maradt, a gázolajé megegyezett a szomszédos országokéval.
2024. 09. 05., 19:05
Nyár végéig a Balatoni Hajózási Zrt. kompjai 1 millió 229 ezer, a személyhajók pedig 791 ezer utast szállítottak, a társaság így tavalyhoz képest már 2 hónappal korábban, augusztus végére elérte a 2 milliós utasszámot.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS