Mikor lehet felszolgálási díjat felszámítani?

Mikor lehet felszolgálási díjat felszámítani?
2023. 08. 21., 12:22

Amikor egy vendéglátóhely felszolgálási díjat számít fel, felmerül a kérdés, hogy valóban jogosan terheli-e ezt a fogyasztóra. A jelenlegi jogszabályi környezet több kérdést is felvet és a közeljövőben valószínűleg változni fog – derül ki a K-X Consulting összefoglalójából.

Valóban minden vendéglátóhely jogosult a felszolgálási díj felszámítására?Az első – logikusnak tűnő – gondolatunk az lenne, hogy igen. Miért is korlátoznák a különdíj felszámításának lehetőségét, amikor minden „kiülős” helyen van kiszolgálás? A helyzet korántsem ennyire egyszerű. Egyáltalán nem mindegy ugyanis, hogy milyen vendéglátóhelyen fogyasztunk, és hogy ott a kiszolgálás asztaloknál vagy a pultnál történik.

A felszolgálási díj fogalmát a 71/2005. (IX. 27.) GKM rendelet („GKM rendelet”) rögzíti. Eszerint a felszolgálási díj „a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 2. §-ának 30. pontja szerinti vendéglátás keretében a vendégek felszolgáló közreműködésével történő kiszolgálásáért felszámított külön díj”.

A vendéglátóhelyek általában megfelelnek a vendéglátás törvényi fogalmának, amikor tevékenységük során kész- vagy helyben készített ételek, italok jellemzően helyben fogyasztás céljából történő forgalmazását végzik, megvalósítva ezzel a felszolgálási díj felszámítására vonatkozó első jogszabályi feltételt. Ahhoz azonban, hogy a vendéglátóhely az általa nyújtott vendéglátó-ipari szolgáltatás során jogosult legyen a felszolgálási díj felszámítására, meg kell felelnie „a felszolgáló közreműködésével történő kiszolgálás” fogalmának is. Ezt pedig nem könnyű eldönteni – mondja dr. Deák Ivett, a K-X Consulting adómenedzsere. Sem a GKM rendelet, sem pedig a kereskedelemről szóló törvény nem részletezi ugyanis, hogy mit kell értenünk „felszolgálói közreműködés” alatt. Vajon a pultnál történő kiszolgálás is „felszolgálói közreműködés”? Ha egy vendéglátóhelyen van ugyan kihelyezett asztal és szék, amely lehetővé teszi a helyben fogyasztást, azonban nincs pincér általi kiszolgálás – mert az ital-és étlapról való kiszolgálás és fizetés is kizárólag a pultnál történik –, akkor vajon jogosan számolja-e fel a felszolgálási díjat?

A felszolgálási díjra vonatkozó jogszabályok sehol sem írják elő, hogy a felszolgálói közreműködésnek pincérszolgáltatással kell megvalósulnia. Olyan rendelkezéseket sem tartalmaznak, amelyből arra lehetne következtetni, hogy a vendégeket a bárpultnál kiszolgáló pultos, mixer vagy barista által végzett szolgáltatás nem tekinthető „felszolgáló általi kiszolgálásnak”.

A Foglalkozások Egységes Osztályozási Rendszere (FEOR) sem tartalmaz egységes, egyetlen FEOR szám alá tartozó „felszolgáló” besorolást. A pincér (5132) és a pultos (5133) besorolása elkülönül ugyan egymástól, a hozzájuk tartozó feladat-meghatározások azonban alapvető egyezéseket tartalmaznak.

A „felszolgálói közreműködés” fogalma tehát nincs pontosan körülhatárolva, ez pedig joggal töltheti el aggodalommal a vendéglátóhelyek üzemeltetőit, hiszen nem tudhatják, hogy egy esetleges ellenőrzés során az illetékes hatóság milyen jogértelmezésből indul ki.

A vendéglátást felügyelő Miniszterelnöki Kabinetiroda (MK) és a területért szakmailag felelős Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) szerint a pultos és a felszolgáló munkakör a gyakorlatban elkülönül egymástól (bár a pontos jogi háttérszabályozás hiányát ők is elismerik). Véleményük szerint a GKM rendelet hatálybalépésekor a felszolgálási díj felszámolásának lehetőségét egy – 2009-ben hatályon kívül helyezett – rendelet jogalkotói szándéka a hagyományos vendéglátó üzletekhez kötötte. Emiatt, a K-X Consulting kérdésére kiadott állásfoglalásuk szerint felszolgálási díjat csak azokban a vendéglátó üzletekben lehetséges felszámolni, ahol a vendéget asztalnál ülve, felszolgáló közreműködésével szolgálják ki.

Ez pedig azt jelenti, hogy azok a vendéglátóhelyek, ahol eddig – például – pultnál történt a kiszolgálás és a szolgáltatás után (számlán, nyugtán elkülönített soron) felszámították a felszolgálási díjat, nem jártak el szabályosan. Ez a mulasztás egy ellenőrzés során önmagában is bírságalapul szolgálhat, azonban ennél nagyobb adókockázatot hordoz a vendéglátóhely üzemeltetője által – jogalap nélkül – felszámított felszolgálási díj adómentes kifizetése a vendéglátásban közvetlenül közreműködők részére. Amennyiben ugyanis a vendéglátóhely nem jogosult a különdíj felszámítására, úgy azt az üzemeltető nem oszthatja szét munkavállalói között „felszolgálási díj” jogcímen kedvezményes adóteherrel. Ez a figyelmetlenség pedig akár egy egyszerű operatív ellenőrzés során is – a több adónemet érintő megállapítás miatt – súlyos következményekkel járhat.

A kockázat jelentős, miközben a jelenlegi szabályozásból nem vezethető le egyértelműen a felügyeleti szerv álláspontja. Ezért minden olyan esetben érdemes a felszolgálási díj felszámításának jogszerűségét megvizsgálni, ahol nem vagy nem kizárólag asztaloknál, pincér közreműködésével történik a kiszolgálás. Ha pedig a jogszerűség igazolható, még mindig kérdés, hogy annak összegét mely munkavállalók között és milyen módon lehet szétosztani.

A jelenlegi jogalkalmazás tehát több kérdést is felvet, amelyre hamarosan választ kaphatunk. A hatáskörrel rendelkező minisztérium (MK) ugyanis arról tájékoztatta a K-X Consultingot, hogy felülvizsgálja a vonatkozó jogszabályi hátteret, így a közeljövőben a jelenlegi jogértelmezés módosítása várható – számolt be dr. Deák Ivett.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 06., 15:06
Az előző hónaphoz képest a 95-ös benzin átlagára 7 forinttal, 605 forintra, a gázolajé 10 forinttal, 611 forintra csökkent augusztusban a statisztikai hivatal jelentése szerint; a benzin átlagára 7 forinttal a szomszédos országok átlagára alatt maradt, a gázolajé megegyezett a szomszédos országokéval.
2024. 09. 05., 19:05
Nyár végéig a Balatoni Hajózási Zrt. kompjai 1 millió 229 ezer, a személyhajók pedig 791 ezer utast szállítottak, a társaság így tavalyhoz képest már 2 hónappal korábban, augusztus végére elérte a 2 milliós utasszámot.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS