Mikor lehet felszolgálási díjat felszámítani?

Mikor lehet felszolgálási díjat felszámítani?
2023. 08. 21., 12:22

Amikor egy vendéglátóhely felszolgálási díjat számít fel, felmerül a kérdés, hogy valóban jogosan terheli-e ezt a fogyasztóra. A jelenlegi jogszabályi környezet több kérdést is felvet és a közeljövőben valószínűleg változni fog – derül ki a K-X Consulting összefoglalójából.

Valóban minden vendéglátóhely jogosult a felszolgálási díj felszámítására?Az első – logikusnak tűnő – gondolatunk az lenne, hogy igen. Miért is korlátoznák a különdíj felszámításának lehetőségét, amikor minden „kiülős” helyen van kiszolgálás? A helyzet korántsem ennyire egyszerű. Egyáltalán nem mindegy ugyanis, hogy milyen vendéglátóhelyen fogyasztunk, és hogy ott a kiszolgálás asztaloknál vagy a pultnál történik.

A felszolgálási díj fogalmát a 71/2005. (IX. 27.) GKM rendelet („GKM rendelet”) rögzíti. Eszerint a felszolgálási díj „a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 2. §-ának 30. pontja szerinti vendéglátás keretében a vendégek felszolgáló közreműködésével történő kiszolgálásáért felszámított külön díj”.

A vendéglátóhelyek általában megfelelnek a vendéglátás törvényi fogalmának, amikor tevékenységük során kész- vagy helyben készített ételek, italok jellemzően helyben fogyasztás céljából történő forgalmazását végzik, megvalósítva ezzel a felszolgálási díj felszámítására vonatkozó első jogszabályi feltételt. Ahhoz azonban, hogy a vendéglátóhely az általa nyújtott vendéglátó-ipari szolgáltatás során jogosult legyen a felszolgálási díj felszámítására, meg kell felelnie „a felszolgáló közreműködésével történő kiszolgálás” fogalmának is. Ezt pedig nem könnyű eldönteni – mondja dr. Deák Ivett, a K-X Consulting adómenedzsere. Sem a GKM rendelet, sem pedig a kereskedelemről szóló törvény nem részletezi ugyanis, hogy mit kell értenünk „felszolgálói közreműködés” alatt. Vajon a pultnál történő kiszolgálás is „felszolgálói közreműködés”? Ha egy vendéglátóhelyen van ugyan kihelyezett asztal és szék, amely lehetővé teszi a helyben fogyasztást, azonban nincs pincér általi kiszolgálás – mert az ital-és étlapról való kiszolgálás és fizetés is kizárólag a pultnál történik –, akkor vajon jogosan számolja-e fel a felszolgálási díjat?

A felszolgálási díjra vonatkozó jogszabályok sehol sem írják elő, hogy a felszolgálói közreműködésnek pincérszolgáltatással kell megvalósulnia. Olyan rendelkezéseket sem tartalmaznak, amelyből arra lehetne következtetni, hogy a vendégeket a bárpultnál kiszolgáló pultos, mixer vagy barista által végzett szolgáltatás nem tekinthető „felszolgáló általi kiszolgálásnak”.

A Foglalkozások Egységes Osztályozási Rendszere (FEOR) sem tartalmaz egységes, egyetlen FEOR szám alá tartozó „felszolgáló” besorolást. A pincér (5132) és a pultos (5133) besorolása elkülönül ugyan egymástól, a hozzájuk tartozó feladat-meghatározások azonban alapvető egyezéseket tartalmaznak.

A „felszolgálói közreműködés” fogalma tehát nincs pontosan körülhatárolva, ez pedig joggal töltheti el aggodalommal a vendéglátóhelyek üzemeltetőit, hiszen nem tudhatják, hogy egy esetleges ellenőrzés során az illetékes hatóság milyen jogértelmezésből indul ki.

A vendéglátást felügyelő Miniszterelnöki Kabinetiroda (MK) és a területért szakmailag felelős Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) szerint a pultos és a felszolgáló munkakör a gyakorlatban elkülönül egymástól (bár a pontos jogi háttérszabályozás hiányát ők is elismerik). Véleményük szerint a GKM rendelet hatálybalépésekor a felszolgálási díj felszámolásának lehetőségét egy – 2009-ben hatályon kívül helyezett – rendelet jogalkotói szándéka a hagyományos vendéglátó üzletekhez kötötte. Emiatt, a K-X Consulting kérdésére kiadott állásfoglalásuk szerint felszolgálási díjat csak azokban a vendéglátó üzletekben lehetséges felszámolni, ahol a vendéget asztalnál ülve, felszolgáló közreműködésével szolgálják ki.

Ez pedig azt jelenti, hogy azok a vendéglátóhelyek, ahol eddig – például – pultnál történt a kiszolgálás és a szolgáltatás után (számlán, nyugtán elkülönített soron) felszámították a felszolgálási díjat, nem jártak el szabályosan. Ez a mulasztás egy ellenőrzés során önmagában is bírságalapul szolgálhat, azonban ennél nagyobb adókockázatot hordoz a vendéglátóhely üzemeltetője által – jogalap nélkül – felszámított felszolgálási díj adómentes kifizetése a vendéglátásban közvetlenül közreműködők részére. Amennyiben ugyanis a vendéglátóhely nem jogosult a különdíj felszámítására, úgy azt az üzemeltető nem oszthatja szét munkavállalói között „felszolgálási díj” jogcímen kedvezményes adóteherrel. Ez a figyelmetlenség pedig akár egy egyszerű operatív ellenőrzés során is – a több adónemet érintő megállapítás miatt – súlyos következményekkel járhat.

A kockázat jelentős, miközben a jelenlegi szabályozásból nem vezethető le egyértelműen a felügyeleti szerv álláspontja. Ezért minden olyan esetben érdemes a felszolgálási díj felszámításának jogszerűségét megvizsgálni, ahol nem vagy nem kizárólag asztaloknál, pincér közreműködésével történik a kiszolgálás. Ha pedig a jogszerűség igazolható, még mindig kérdés, hogy annak összegét mely munkavállalók között és milyen módon lehet szétosztani.

A jelenlegi jogalkalmazás tehát több kérdést is felvet, amelyre hamarosan választ kaphatunk. A hatáskörrel rendelkező minisztérium (MK) ugyanis arról tájékoztatta a K-X Consultingot, hogy felülvizsgálja a vonatkozó jogszabályi hátteret, így a közeljövőben a jelenlegi jogértelmezés módosítása várható – számolt be dr. Deák Ivett.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS