Kinek a feladata a bérlakás karbantartása?

2023. 09. 12., 09:19

Az őszi időszakban megnövekszik a frissen megkötött lakásbérleti szerződések száma. A bérleti szerződés megkötése előtt mindenképpen érdemes figyelmet fordítani arra, hogy a leendő bérlemény berendezései milyen állapotban vannak. A bérleménynek ugyanis vannak olyan részei, amelynek javítási, karbantartási költségei a bérlőt terhelik. Kinek a kötelezettsége a bérlakás karbantartása? Kinek a feladata a bérleményben felmerülő hibák javítása? A kérdésekre dr. Szabó Gergely ügyvéd válaszol.

A bérlakás rendeltetésszerű használhatósága

Lakásbérleti szerződés esetén a bérbeadó alapvető kötelezettsége, hogy a lakást rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotban átadja a bérlőnek. Mindezt a szerződésben meghatározott időpontban, a lakás komfortfokozatának megfelelő lakásberendezésekkel együtt kell megtennie.

A lakás akkor alkalmas rendeltetésszerű használatra, ha az épület központi berendezéseinek a lakásban lévő részei és a lakásberendezések üzemképesek.

Ha nem az ingatlan egésze alkalmas a használatra, de valamely lakásberendezés nem működik, akkor emiatt a bérlő nem tagadhatja meg a bérleti díj megfizetését. Ilyen eset például, ha a fűtés nem az egész lakásban, csak az egyik szobában nem működik. Azonban a bérlőnek ilyenkor jogában állhat a bérleti díj arányos részének visszatartása vagy szavatossági igény érvényesítése. A bérlő a szavatossági hiba elhárításához szükséges munkát a bérbeadó helyett és költségére is elvégezheti. Ehhez szükséges az is, hogy a bérbeadó a hiba elhárításáról a bérlő írásbeli felszólításában megjelölt megfelelő határidőben nem gondoskodik.

A felek a lakásbérleti szerződésben úgy is megállapodhatnak, hogy a lakást a bérlő teszi rendeltetésszerű használatra alkalmassá. Arról is meg lehet állapodni, hogy a bérlakást a bérlő látja el a komfortfokozatának megfelelő lakásberendezésekkel. Ebben az esetben a megállapodásban a felmerülő költségek megtérítését és annak feltételeit is meg kell határozni.

Miért felel a bérbeadó a bérlakás karbantartása során?

A Lakástörvény meghatározza, hogy a bérleménnyel kapcsolatban a bérbeadót milyen karbantartási, javítási kötelezettségek terhelik. Ennek keretében a bérbeadó köteles gondoskodni:

  • az épület karbantartásáról,
  • az épület központi berendezéseinek állandó üzemképes állapotáról,
  • a közös használatra szolgáló helyiségek állagában, továbbá e helyiségek berendezéseiben keletkezett hibák megszüntetéséről.

A bérbeadót terheli tehát az épület központi berendezéseinek karbantartása, javítása is. Központi berendezés például a központi fűtő berendezéssel vagy távfűtéssel fűtött ingatlanok esetén a fűtőberendezés és szerelvényei. Ehhez hozzátartozik a lakásban levő vezetékszakasz és a fűtőtestek is. Központi berendezés a víz-, a csatorna- és a gázvezeték is, a hozzá tartozó szerelvényekkel. Ebbe beletartozik a lakásban levő vezetékszakasz, valamint a lakás elektromos vezeték és érintésvédelmi rendszere is.

A feleknek lehetőségük van arra, hogy a törvénytől eltérően állapodjanak meg. Például a bérlő kötelezettségévé tehetik az épület központi berendezéseinek javításával, karbantartásával kapcsolatos költségek viselését.

Ha a bérbeadó az azonnali beavatkozást nem igénylő hibát – az épület karbantartásával vagy felújításával egyidejűleg – a bérlő felszólítása ellenére sem javítja ki, akkor a bérlő a javítást a bérbeadó helyett és költségére elvégezheti. Ilyenkor arra is van lehetősége a bérlőnek, hogy a bíróságtól kérje a bérbeadó kötelezését a hiba kijavítására.

A bérlő költségei a bérlakás karbantartása esetén

Ha a felek eltérően nem állapodtak meg, akkor a lakás burkolatainak, ajtóinak, ablakainak és a lakás berendezéseinek karbantartásával, felújításával kapcsolatos költségek a bérlőt terhelik.

A lakás berendezései közé tartoznak például a tűzhely, főzőlap, egyedi kályha, konvektor, elektromos hőtároló kályha és más egyedi fűtőberendezések, a villanybojler, a beépített bútorok, redőnyök.

Karbantartás alatt a rendeltetésszerű használhatóság érdekében szükséges javítási munkák elvégzését kell érteni. Ide tartozik még a hibajavítás és a rendszeres állagmegóvási munka is.

Felújításnak az olyan általános javítási, építés-szerelési munkák számítanak, amelyek az eredeti műszaki állapotot visszaállítják, illetve az eredeti használhatóságot, üzembiztonságot növelik.

Amennyiben a lakás burkolatát, ajtóit, ablakait vagy a lakás berendezéseit pótolni vagy cserélni kell, akkor eltérő megállapodás hiányában ennek költségei már nem a bérlőt, hanem a bérbeadót terhelik. Ha a bérbeadó a szükséges munkát a bérlő írásbeli felszólításában megjelölt megfelelő határidőben nem végzi el, akkor a bérlő a bérbeadó helyett és költségére a munkát elvégezheti.

dr. Szabó Gergely
ügyvéd, irodavezető partner
Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS