Ki a felelős késedelmes átvétel esetén?

2022. 09. 01., 16:18

Mi történik, ha a megrendelt terméket késve venné át a megrendelő? Mit kell ilyenkor tennie a vállalkozónak? Mire számíthat a megrendelő? A kérdésekre dr. Kocsis Ildikó ügyvéd válaszol.

A megrendelő nem csak a fizetéssel késhet

A megrendelő esetén a leggyakoribb probléma a fizetéssel kapcsolatos. Pontosabban a fizetési késedelem az, ami általában gondot okoz a vállalkozóknak. Ám nem csak ekkor eshet késedelembe a megrendelő – kezdi az Érthető Jog friss bejegyzését dr. Kocsis Ildikó ügyvéd. A megrendelő késedelembe esik akkor is, ha a szerződés vagy jogszabály által előírt kötelezettségét nem teljesíti az előírt határidőben.

A vállalkozási szerződések esetén a megrendelő kötelezettsége nem csak a vállalkozói díj megfizetése, de a vállalkozó által elkészített dolog átvétele is. Ez elég egyértelmű, hiszen a vállalkozótól nem várható el, hogy időtlen időkig őrizze azt, amit a megrendelőnek készített.

Az átvételi késedelem

A Polgári Törvénykönyv rögzíti az úgynevezett átvételi késedelem esetét. „A jogosult késedelembe esik, ha a felajánlott teljesítést nem fogadja el” – mondja ki a törvény.

Miről is szól ez pontosan? Nézzük meg egy példán! A megrendelő egy egyedi szekrény elkészítését rendeli meg asztalos vállalkozónktól. Kiválasztják az anyagot, megegyeznek az árban és a szekrény elkészítésének határidejéről sem feledkeznek meg. A vállalkozónak 1 hónap múlva kell átadnia a kész szekrényt a megrendelő lakásába szállítva.

A vállalkozó el is készül a szekrénnyel és annak rendje-módja szerint egy korábban egyeztetett időpontban a határidő utolsó napján becsönget a megrendelő ajtaján. Igen ám, de a megrendelő egy nagyon kedvező last-minute akció keretében hirtelen külföldre utazott, és a nagy kapkodásban a szekrényről és vele együtt a vállalkozó értesítéséről is teljesen megfeledkezett. A vállalkozó hiába csönget, a megrendelőnél senki nincs otthon. Így nem tudja átadni az elkészült szekrényt.

Ebben az esetben a megrendelő a jogosult, míg a vállalkozó a kötelezett. Mivel a jogosult, vagyis a megrendelő nem vette át a szekrényt, így ő az, aki késedelembe esett.

Mi történik a jogosult késedelembe esése után?

Ha valaki valamilyen fizetéssel késik, akkor késedelmi kamatot lehet tőle követelni. De mi a helyzet, ha a jogosult az átvétellel késik?

A jogosult átvételének késedelme esetén a kötelezett a dolog őrzésére lesz köteles. A példánkban tehát a vállalkozó nem hagyhatja a szekrényt egyszerűen a megrendelő lakása előtt. Kénytelen lesz azt visszaszállítani és megőrizni. Persze mindezt nem kell ingyen tennie. A felmerülő költségeket végül a megrendelőnek kell majd állnia.

A megrendelő azonban ezzel még nem biztos, hogy megúszta a dolgot. Az átvételi késedelem esetén ugyanis a jogosult, esetünkben tehát a megrendelő a költségeken túl a kötelezettnek, vagyis a példánkban szereplő vállalkozónak a késedelem miatt bekövetkezett kárát is köteles megtéríteni.

Késedelem esetén a kárveszély kockázata is a jogosulté lesz

A jogosult azzal, hogy késedelembe esett nem csak a plusz költségeket kell, hogy megtérítse, de még a kárveszély kockázata is az övé lesz.

Mit jelent ez? Bár a szekrény nem a jogosultnál, vagyis a megrendelőnél van, így gondolhatnánk, hogy a szekrényben esett károkért sem lehet felelős. Ez azonban nem teljesen így van. Az átvételi késedelemmel ugyanis a jogosultra száll át az olyan károk kockázata, amiért senki sem tehető felelőssé. Például abban az előre nem látható helyzetben, ha a szekrény visszaszállítása során vihar tör ki és a teherautóra dől egy fa, ami megrongálja a szekrényt, a kárt valószínűleg a megrendelőnek kell majd viselnie. Természetesen csak abban az esetben, ha senki más nem lesz felelős a kár bekövetkezéséért.

dr. Kocsis Ildikó
ügyvéd

Érthető Jog

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS