Kata: fontos változásra hívja fel a figyelmet a NAV

2020. 12. 01., 16:00

2021. január 1-től egy magánszemélynek csak egy kisadózói jogviszonya lehet.

Ha 2021. január 1-jén egy magánszemélynek több kisadózói jogviszonya van, akkor – a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló 2012. évi CXLVII. törvény (Katv.) 2021. január 1-jétől hatályos 7. § (1a) bekezdése szerint – csak a legkorábban bejelentett jogviszonya szerepelhet a NAV nyilvántartásában. A többi kisadózói jogviszonyát a NAV törli a nyilvántartásból.

A kisadózónak lehetősége van 2020. december 31-ig eldönteni, hogy melyik kisadózói jogviszonyát szeretné fenntartani. Ehhez a fenntartani kívánt kisadózói jogviszony kivételével törölnie kell a többi kisadózói jogviszonyát.

A kisadózói jogviszony törlését 2020. december 31-éig:

  • az egyéni vállalkozói nyilvántartás szerinti egyéni vállalkozó[2] a 20T101E adatlapon,
  • a vállalkozói nyilvántartásban nem szereplő egyéni vállalkozó a 20T101 adatlapon,
  • az ügyvédi iroda a 20T201 adatlapon,
  • kisadózó betéti társaság, közkereseti társaság, egyéni cég a 20T201T adatlapon

jelentheti be a NAV-hoz.

Az egyéni vállalkozói jogviszony törlése egyszerűen bejelenthető az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás használatával.

Mire kell figyelni a kisadózói jogviszony törlésekor?

  • Az egyéni vállalkozói, és az egyéni cégben fennálló kisadózói jogviszony törlése a kata-alanyiság megszűnését eredményezi.
  • Kisadózó betéti társaság, közkereseti társaság, ügyvédi iroda esetén maradnia kell legalább egy kisadózóként bejelentett tagnak, mert különben megszűnik a vállalkozás kata-alanyisága.
  • A törlést követően fennmaradó kisadózói jogviszonyban a magánszemély főállású kisadózóvá válik 2021. január 1-jétől, kivéve, ha valamely törvényi ok miatt nem lehet főállású kisadózó (a Katv. 2. § 8. pontja alapján ilyen ok például, ha a kisadózónak emellett munkaviszonya van, vagy tanulmányokat folytat).
  • Ha a kisadózó vállalkozás tagja a törlés után is személyesen közreműködik a vállalkozás tevékenységében, azt kizárólag munkaviszonyban teheti meg.(A munkavállaló biztosítási jogviszonyát be kell jelenteni a ’T1041 adatlapon.)
Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-06-13 14:10:00
A gazdálkodók 81 százaléka számolt be arról, hogy a tartósan alacsony terményárak miatt kieső bevételek miatt az elmúlt egy év során volt olyan tervezett gépvásárlása, amit végül el kellett halasztania. Ebben a helyzetben tovább nőtt a gépi bérmunka jelentősége – derül ki az Agroinform.hu felméréséből.
2024-06-12 21:10:35
Csak a személyre szabott és élményalapú munkahelyek képesek hosszú távon megtartani az értékes munkaerőt – hangzott el a FIVOSZ hétfői HR-konferenciáján, ahol panelbeszélgetésen keresték a választ arra, hogy milyen az ideális munkahely 2024-ben.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS