Így változnak a jótállás szabályai 2021-től

2021. 01. 04., 18:30

A szavatosság mellett a jótállás a hibás teljesítésért való felelősség egyik formája. A jótállásra a mindennapokban gyakran a „garancia” megnevezést is szokták használni. Szemben a szavatossággal, a jótállás nem minden termék vagy szolgáltatás esetén kötelező. Csak akkor, ha jogszabály ezt előírja vagy a jótállást nyújtó saját maga vállalja. A jótállásra vonatkozó előírások jelentősen módosulnak 2021. elejétől. A legfontosabb változásokat dr. Szabó Gergely ügyvéd foglalta össze.

A jótállási idő módosulása

A kötelező jótállásra vonatkozó kormányrendeletben szereplő tartós fogyasztási cikkekre eddig egységesen érvényes 1 éves jótállási időt sávosan meghatározott jótállási idő váltja fel 2021-től.

A jótállási idő a termék eladási árától függően a következőképp alakul:

  • 10 000 forinttól 100 000 forintig terjedő eladási árig: 1 év
  • 100 000 forintot meghaladó, de legfeljebb 250 000 forintos eladási árig: 2 év
  • 250 000 forint feletti eladási ár esetén: 3 év

Módosulnak a jótállási határidő számításának szabályai is. A jótállási határidő kezdete főszabály szerint:

  • a fogyasztási cikk fogyasztó részére történő átadása, vagy
  • ha az üzembe helyezést a vállalkozás vagy annak megbízottja végzi, az üzembe helyezés napja.
  • Ez a szabály az új évtől kiegészül azzal, hogy a jótállási határidő kezdő időpontja a fogyasztási cikk átadásának napja, ha a fogyasztó a fogyasztási cikket az átadástól számított 6 hónapon túl helyezteti üzembe.

Újonnan bevezetett rendelkezés, hogy amennyiben a termék javítására kerül sor, a jótállás időtartama meghosszabbodik a javításra átadás napjától kezdve azzal az idővel, amely alatt a fogyasztó a fogyasztási cikket a hiba miatt rendeltetésszerűen nem használhatta.

A jótállás körében bővül a tartós fogyasztási cikkek köre

A kormányrendelet kibővíti azon termékek körét, amelyekre kötelező jótállás vonatkozik. Így tartós fogyasztási cikknek számítanak 2021-től például a 10 000 forint eladási ár feletti nyílászárók, árnyékolástechnikai eszközök (redőny, reluxa, napellenző stb.), a kaputelefon, riasztóberendezés, garázskapu, zuhanykabin, kád, csaptelep, napkollektor, drónok.

Elektronikus jótállási jegy is adható

2021-től arra is van lehetőség, hogy a vállalkozás elektronikusan adja át a jótállási jegyet a fogyasztónak. Ha a jótállási jegy elektronikus úton kerül átadásra, ezt legkésőbb a termék átadását vagy üzembe helyezését követő napon kell megtennie a vállalkozásnak. Az elektronikus átadás történhet:

  • a jótállási jegyet tartalmazó dokumentum közvetlen megküldésével, vagy
  • a jótállási jegy letölthetővé tételével.

Kibővült a jótállási jegy kötelező tartalma azzal, hogy a jótállási jegyen szerepelnie kell a vállalkozás bélyegzőlenyomatának, és a kiállítás során a képviseletében eljáró személy aláírásának. Elektronikus dokumentumon való átadás esetén a jótállási jegynek az elektronikus aláírást kell tartalmaznia.

A jótállás érvényesítése

A kötelező jótállásról szóló kormányrendelet ezentúl kifejezetten előírja, hogy a jótállás érvényesítésének nem szabható feltételéül, hogy a fogasztó a termék felbontott csomagolását visszaszolgáltassa.

A jogi szabályozás eddig is tartalmazta, hogy a vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést 15 napon belül elvégezze. Ez az előírás kiegészült azzal, hogy ha a kijavítás vagy csere időtartama meghaladja a 15 napot, akkor a vállalkozás köteles tájékoztatni a fogyasztót ennek várható időtartamáról. A fogyasztó előzetes beleegyezésével a tájékoztatás elektronikus úton, vagy a fogyasztó általi átvétel igazolására alkalmas más módon is megadható.

A hibás fogyasztási cikk cseréjére, illetve a vételár visszafizetésére további részletszabályok kerültek bevezetésre. Ha az első alkalommal történő javítás során megállapítást nyer, hogy a fogyasztási cikk nem javítható, a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket 8 napon belül kicserélni, kivéve, ha a fogyasztó másként rendelkezik.

Ha a jótállási időtartam alatt a termék három alkalommal történő kijavítást követően ismét meghibásodik, akkor 8 napon belül ki kell cserélni. Ennek feltétele, hogy a fogyasztó a termékkel kapcsolatban másként nem rendelkezik, valamint nem igényli a vételár arányos leszállítását vagy nem kívánja a fogyasztási cikket a vállalkozás költségére kijavítani vagy mással kijavíttatni.

A vállalkozás akkor is köteles a fogyasztási cikk 8 napon belüli kicserélésére, ha a cikk kijavítására a kijavítási igény közlésétől számított 30. napig nem kerül sor, és a fogyasztó eltérően nem rendelkezik.

A fenti esetekben, ha a cserére nincs lehetőség, akkor a vállalkozás köteles a vételárat 8 napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni. E különleges szabályok egyes tartós fogyasztási cikkekre nem érvényesek, így többek között személygépkocsira, lakóautóra, lakókocsira, elektromos kerékpárra, elektromos rollerre, quadra, motorkerékpárra.

 

dr. Szabó Gergely
ügyvéd, irodavezető partner
Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS