Hogyan védhető egy termék dizájnja?

2020. 02. 03., 18:15

A kereskedelemben kiemelt jelentőséggel bír egy adott termék megjelenése, dizájnja. A dizájn nem pusztán a termék eladhatóságát segíti, hanem egy ismert dizájnnak jelentős értéke is van. Magát a gyártót, kereskedőt és termékét is azonosítják általa. Milyen jogi védelmet élvezhet a dizájn? Hogyan védhető egy termék dizájnja? A kérdésekre dr. Szabó Gergely ügyvéd válaszol.

Mi a formatervezési minta?

Egy termék megjelenését, dizájnját jogi nyelven formatervezési mintának nevezzük. Jogi védelemben olyan formatervezési minta részesülhet, ami új és egyéni jellegű.

Míg a szabadalom egy adott termékben rejlő műszaki megoldást védi, addig a formatervezési mintaoltalom a termék külső megjelenését.

Védelmet élvezhet egy termék egészének vagy egy részének megjelenése. A megjelenést magának a terméknek vagy díszítésének külső jellegzetességei eredményezik. Ilyen külső jellegzetességek körébe tartoznak például a rajzolat, körvonalak, a színek vagy az alak is. A védelem vonatkozhat háromdimenziós kialakításokra (pl. egy csillár), de akár kétdimenziós mintákra is (pl. szövetminta, rajz).

A formatervezési minta kötődhet gyakorlatilag bármilyen ipari vagy kézműipari árucikkhez. A dizájn vonatkozhat például műszaki cikkekre, bútorokra, ruhaneműkre, grafikai jelzésekre, csomagolásra, vagy akár nyomdai betűformákra, mint termékekre is. Bár bizonyos esetekben kereskedelmi árunak tekinthető, a számítógépi program azonban ebben az értelemben nem minősül terméknek. A számítógépes program védelme a szerzői jog körébe tartozik.

Mitől lesz egy dizájn új és egyedi?

A formatervezési minta jogi oltalmának két előfeltétele van: a minta legyen új és legyen egyedi.

  • Újnak tekintjük a mintát, ha az elsőbbség időpontja előtt azzal megegyező minta nem jutott nyilvánosságra.

Az elsőbbség időpontjának rendszerint azt az időpontot kell tekinteni, amely napon a formatervezési mintára vonatkozó bejelentést megtették. Kivételesen azonban ez az időpont korábbi napot is jelölhet. Nem számít újnak a dizájn, ha külső jellegzetességeiben csak lényegtelen mértékben különbözik egy már nyilvánosságra jutott másik mintától.

  • Az egyedi jelleg követelményének akkor felel meg a dizájn, ha az elsőbbség időpontját megelőzően nyilvánosságra jutott bármely mintához képest a tájékozott használóra eltérő összbenyomást tesz.

Az egyediség követelménye tehát nem az általános megítélés alapján érvényesül, hanem a tájékozott használó szemüvegén keresztül. Azt, hogy a tájékozott használóra mi gyakorol eltérő összebenyomást csak az adott ügy körülményei alapján lehet eldönteni. A különböző iparágakban és az eltérő ügyekben teljesen más lehet az a különbség, amelyet a tájékozott használó észlel.

Fontos megjegyezni, hogy a formatervezési minta jogi védelme nem függ a dizájn esztétikai értékétől. Viszont bizonyos körülmények kizárják, hogy a termék megjelenése mintaoltalmat kapjon. Így nem részesülhet védelemben egy külső jellegzetesség, ha az kizárólag a termék műszaki rendeltetésének következménye. Például, ha egy termék kizárólag műszaki okokból rendelkezik antennával, akkor az antenna, mint a termék megjelenésének része, nem kaphat mintaoltalmat.

Hogyan részesülhet oltalomban a dizájn?

A formatervezési mintaoltalmat jogszabályban előírt eljárásban, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) útján lehet megszerezni. A bejelentést és az oltalom céljából bejelentett mintát a hivatal alaki és tartalmi szempontból megvizsgálja, valamint közzéteszi a mintaoltalmi bejelentést. Amennyiben a hivatal megállapítja, hogy a bejelentett formatervezési minta megfelel az oltalom feltételeinek, akkor a mintaoltalmat megadja.

A hazai mintaoltalmi bejelentéssel elsődlegesen Magyarország területére kiterjedő védelmet lehet szerezni. A magyar bejelentésre alapozva azonban az elsőbbségtől számított 6 hónapon belül a védelem más országokra is kiterjeszthető. Ennek elmaradása esetén természetesen külföldön is lehet új bejelentést tenni.

Ha az adott dizájn formatervezési mintaoltalomban részesül, akkor a minta jogosultjának kizárólagos joga van arra, hogy azt hasznosítsa, illetve a hasznosításra másnak engedélyt adjon.

A mintaoltalom a bejelentés napjától kezdődően 5 éves időtartamra terjed ki. Ez az 5 éves időszak legfeljebb 4 alkalommal, további 5-5 éves időszakokra hosszabbítható meg. Így a formatervezési mintaoltalom a megújításokkal együtt legfeljebb 25 évre szólhat.

 

dr. Szabó Gergely
ügyvéd, irodavezető partner
Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2022. 09. 27., 16:17
Saját honlapján és a népszámlálás internetes oldalán is közzétette az idei cenzus kérdőívének mintáját a Központi Statisztikai Hivatal. A népszámlálási kérdőívet bárki kitöltheti önállóan online, október 1. és 16. között.
2022-09-30 10:22:19
A családi otthonteremtési kedvezmény (csok) szabályai között a feltételek nem teljesítése esetén fizetendő büntetőkamatok mértéke irreálisan magassá vált, ezért a kormány új rendeletében ezeket 5 százalékban maximálja.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 09. 23., 12:05
epizód: 2022 / 9   |   hossz: 18:38
Milyen a gazdaság, a vállalkozások helyzete Covid után, a háború és az energiaválság árnyékában? Mekkora sokkokat okozott az elmúlt pár év? Nyílnak-e kivezető utak az európai és a magyar gazdaság előtt? Hogyan segítheti a kilábalást az államilag támogatott Széchenyi Hitel MAX program? A kérdésekre Krisán László, a KAVOSZ Zrt. vezérigazgatója válaszol.
2022. 07. 26., 10:30
epizód: 2022 / 8   |   hossz: 20:30
Milyen új utakat nyitott az internet a csalók előtt? Hogyan azonosíthatjuk vállalkozóként az átverési kísérleteket? Mikor kell szakértőhöz, esetleg egyenesen a rendőrséghez fordulnunk? És mitől menthet meg bennünket egy kis önképzés? Dr. Kocsis Ildikó ügyvéd olyan céges csalásokra is felhívja a figyelmet, amelyek még a hozzáértők előtt sem feltétlenül nyilvánvalóak.
2022. 06. 26., 09:15
epizód: 2022 / 7   |   hossz: 21:02
Milyen volt a Hannoveri Technológiai Kiállítás és Vásár a Covid után, de háborús időben? Hol tart az ipar 4.0 napjainkban, melyek a digitalizáció legfontosabb új irányai? Mit jelent a virtuális üzembe helyezés? Hogyan hat az automatizálás a munkaerő-piacra? Hogyan szimulálható a Marsra szállás? Mit jelent Európa egyik legnagyobb ipavállalatának, hogy kivonul az orosz piacról, ahol 1851 óta jelen volt? A kérdésekre Jeránek Tamás, a Siemens Zrt. vezérigazgatója válaszol.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

A mintegy 300 háztartás részvételével lezajlott mérés eredményei szerint fejenként 25,2 kg élelmiszert dobunk feleslegesen a szemétbe évente, a leggyakrabban elpazarolt élelmiszerek toplistáját pedig továbbra is az ételmaradékok vezetik.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS