Hogyan védhető egy termék dizájnja?

2020. 02. 03., 18:15

A kereskedelemben kiemelt jelentőséggel bír egy adott termék megjelenése, dizájnja. A dizájn nem pusztán a termék eladhatóságát segíti, hanem egy ismert dizájnnak jelentős értéke is van. Magát a gyártót, kereskedőt és termékét is azonosítják általa. Milyen jogi védelmet élvezhet a dizájn? Hogyan védhető egy termék dizájnja? A kérdésekre dr. Szabó Gergely ügyvéd válaszol.

Mi a formatervezési minta?

Egy termék megjelenését, dizájnját jogi nyelven formatervezési mintának nevezzük. Jogi védelemben olyan formatervezési minta részesülhet, ami új és egyéni jellegű.

Míg a szabadalom egy adott termékben rejlő műszaki megoldást védi, addig a formatervezési mintaoltalom a termék külső megjelenését.

Védelmet élvezhet egy termék egészének vagy egy részének megjelenése. A megjelenést magának a terméknek vagy díszítésének külső jellegzetességei eredményezik. Ilyen külső jellegzetességek körébe tartoznak például a rajzolat, körvonalak, a színek vagy az alak is. A védelem vonatkozhat háromdimenziós kialakításokra (pl. egy csillár), de akár kétdimenziós mintákra is (pl. szövetminta, rajz).

A formatervezési minta kötődhet gyakorlatilag bármilyen ipari vagy kézműipari árucikkhez. A dizájn vonatkozhat például műszaki cikkekre, bútorokra, ruhaneműkre, grafikai jelzésekre, csomagolásra, vagy akár nyomdai betűformákra, mint termékekre is. Bár bizonyos esetekben kereskedelmi árunak tekinthető, a számítógépi program azonban ebben az értelemben nem minősül terméknek. A számítógépes program védelme a szerzői jog körébe tartozik.

Mitől lesz egy dizájn új és egyedi?

A formatervezési minta jogi oltalmának két előfeltétele van: a minta legyen új és legyen egyedi.

  • Újnak tekintjük a mintát, ha az elsőbbség időpontja előtt azzal megegyező minta nem jutott nyilvánosságra.

Az elsőbbség időpontjának rendszerint azt az időpontot kell tekinteni, amely napon a formatervezési mintára vonatkozó bejelentést megtették. Kivételesen azonban ez az időpont korábbi napot is jelölhet. Nem számít újnak a dizájn, ha külső jellegzetességeiben csak lényegtelen mértékben különbözik egy már nyilvánosságra jutott másik mintától.

  • Az egyedi jelleg követelményének akkor felel meg a dizájn, ha az elsőbbség időpontját megelőzően nyilvánosságra jutott bármely mintához képest a tájékozott használóra eltérő összbenyomást tesz.

Az egyediség követelménye tehát nem az általános megítélés alapján érvényesül, hanem a tájékozott használó szemüvegén keresztül. Azt, hogy a tájékozott használóra mi gyakorol eltérő összebenyomást csak az adott ügy körülményei alapján lehet eldönteni. A különböző iparágakban és az eltérő ügyekben teljesen más lehet az a különbség, amelyet a tájékozott használó észlel.

Fontos megjegyezni, hogy a formatervezési minta jogi védelme nem függ a dizájn esztétikai értékétől. Viszont bizonyos körülmények kizárják, hogy a termék megjelenése mintaoltalmat kapjon. Így nem részesülhet védelemben egy külső jellegzetesség, ha az kizárólag a termék műszaki rendeltetésének következménye. Például, ha egy termék kizárólag műszaki okokból rendelkezik antennával, akkor az antenna, mint a termék megjelenésének része, nem kaphat mintaoltalmat.

Hogyan részesülhet oltalomban a dizájn?

A formatervezési mintaoltalmat jogszabályban előírt eljárásban, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) útján lehet megszerezni. A bejelentést és az oltalom céljából bejelentett mintát a hivatal alaki és tartalmi szempontból megvizsgálja, valamint közzéteszi a mintaoltalmi bejelentést. Amennyiben a hivatal megállapítja, hogy a bejelentett formatervezési minta megfelel az oltalom feltételeinek, akkor a mintaoltalmat megadja.

A hazai mintaoltalmi bejelentéssel elsődlegesen Magyarország területére kiterjedő védelmet lehet szerezni. A magyar bejelentésre alapozva azonban az elsőbbségtől számított 6 hónapon belül a védelem más országokra is kiterjeszthető. Ennek elmaradása esetén természetesen külföldön is lehet új bejelentést tenni.

Ha az adott dizájn formatervezési mintaoltalomban részesül, akkor a minta jogosultjának kizárólagos joga van arra, hogy azt hasznosítsa, illetve a hasznosításra másnak engedélyt adjon.

A mintaoltalom a bejelentés napjától kezdődően 5 éves időtartamra terjed ki. Ez az 5 éves időszak legfeljebb 4 alkalommal, további 5-5 éves időszakokra hosszabbítható meg. Így a formatervezési mintaoltalom a megújításokkal együtt legfeljebb 25 évre szólhat.

 

dr. Szabó Gergely
ügyvéd, irodavezető partner
Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS