Év végi bérszámfejtési teendők

2018. 12. 07., 14:17

Az éves zárásokhoz közeledve a TB-kifizetőhelyeknek és minden kisebb társaságnak is fel kell készülnie az az éves cafeteriaelszámolásra, a szabadságok kiadására, illetve a decemberi munkanap-átrendezésekre – hívja fel a figyelmet Pentz Edina, az RSM Hungary bérszámfejtési vezetője.

Cafeteria: kifizetés és elszámolás

A törvényi változások, illetve a NAV esetleges célirányos vizsgálatai miatt javasolt a decemberi cafeteriaelemek hó közben történő kifizetése – kezdi friss bejegyzését Pentz Edina, az RSM Hungary bérszámfejtési vezetője. Ez azt jelenti, hogy ésszerű minden cafeteriaelemet 2018. december 28-ig kifizetni a munkavállalóknak, illetve ugyanezen napig feltölteni a SZÉP-kártyákat, kiosztani az utalványokat és átutalni az önkéntes pénztári összegeket. Ez az extra feladat azokat a munkáltatókat érinti, ahol a decemberi bér – és ezzel együtt a cafeteria is – nem december hónapban kerülne kifizetésre.

Legkésőbb az év végéig gondoskodni kell bizonyos cafeteriaelemekhez kapcsolódóan – pl. önkéntes pénztári befizetések – a szükséges munkavállalói nyilatkozatok beszerzéséről is.  

Szabadságok kiadásának szabályai

Bár az előző évhez képest nincs változás, főszabály szerint az esedékesség évében kell kiadni a szabadságokat, de a szabadnapok státusát érdemes ellenőrizni, és ahol szükséges lépni, egyeztetni a munkavállalókkal a fennmaradó szabadnapokkal kapcsolatban. Kivételt képez a főszabály alól, ha a dolgozó munkaviszonya október első napján vagy ezt követően kezdődött, ebben az esetben 2019. március 31-ig kell a munkáltatónak kiadnia a szabadságot.

Március 31-ig átvihető a szabadság, ha erről kollektív szerződés rendelkezik. Az esedékesség évében kiadottnak tekintjük a szabadságot, ha annak igénybevétele még idén megkezdődik és a következő évben öt munkanapot nem haladja meg a kiadott napok száma, például ha a munkavállaló december 28-tól szabadságon van 2019. január 7-ig.

További kivétel, hogy a munkáltató és a munkavállaló megállapodhat az életkor szerint járó pótszabadságok következő évre történő átviteléről. Amennyiben a munkavállaló oldalán felmerült ok – betegség, gyermek gondozása miatti fizetés nélküli szabadság stb. – miatt nem kerül sor a szabadságok kiadására, akkor az ok megszűnésétől számított 60 napon belül kell kiadni a szabadnapokat.

Ezen szabályok betartása egy esetleges munkaügyi ellenőrzésnek mindig tárgya, ezért a munkáltatónak is különösen fontos érdeke, hogy a felhalmozódott, még ki nem vett szabadságok helyzetét rendezze a dolgozókkal.

Decemberi munkanap-átcsoportosítások

Az elmúlt években nem volt erre precedens, idén extrém módon érinti a decemberi munkanapokat a munkaszüneti és pihenőnapok alakulása. Két szombati nap is munkanap lett ebben a hónapban:

  • 2018. december 24. pihenőnap, melyet december 1-jén, szombaton kellett ledolgozni,
  • 2018. december 25-26. munkaszüneti nap,
  • 2018. december 31. pihenőnap, melyet december 15-én, szombaton kell ledolgozni.
Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 04., 09:04
Az előző hónaphoz viszonyítva 0,5 százalékkal csökkent, az egy évvel korábbitól – a munkanapok számát figyelembe véve – 4,1 százalékkal maradt el az ipari termelés volumene 2024. augusztusban. Az ipari termelés az év első nyolc hónapjában 3,8 százalékkal volt kisebb, mint 2023 azonos időszakában.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS