Cégkapuhasználat, elektronikus kapcsolattartás adóügyekben, 2021

2021. 02. 01., 15:15

A cégkapu használatára és az elektronikus kapcsolattartásra vonatkozóan számos változást figyelhettünk meg az elmúlt években. Az 2021-re érvényes szabályozást és aktualitásokat az RSM Hungary gyűjtötte össze.

Aktualitások a Cégkapu ügyintézésben

A felhasználói visszajelzések alapján az alábbi, a cégkapu-regisztrációs alkalmazást, valamint a cégkapus postafiókot érintő információk érvényesek 2021-ben – kezdi friss bejegyzését dr. Bulátkó Ottó, az RSM Hungary adóüzletágának menedzsere.

Változások a cégkapumegbízottak számában

A regisztrációs kérelem kitöltésekor a korábbi egy helyett öt személyt lehet cégkapumegbízottként megadni. A meglévő cégkapumegbízottak körének bővítése adatmódosítás benyújtásával kezdeményezhető. A korábbi személyek törlésének módja nem változott, ehhez szintén adatmódosítási kérelem beküldése szükséges.

Valamennyi cégkapumegbízott azonos jogosultsággal, ill. jogkörrel rendelkezik a cégkapus postafiókra vonatkozóan. Kezelheti a beérkezett dokumentumokat, elvégezheti az ügykezelők névlistájának karbantartását és egyéb adminisztrációs teendőket, címkéket, szabályokat hozhat létre. A cégkapumegbízott eléri a postafiókhoz tartozó Napló funkciót is, amelynek segítségével lekérdezheti a dokumentumokhoz kapcsolódó adatokat (pl. letöltés, törlés),valamint a címkézési és ügykezelői adminisztrációs műveleteket.

Bejelentési kötelezettség

A gazdálkodó szervezeteknek a cégkapu címüket, mint hivatalos elérhetőséget, be kell jelenteniük a Rendelkezési Nyilvántartásba. Ennek előfeltétele a cégkapu tárhely szolgáltatásra történő regisztráció. Amennyiben korábban, a regisztráció során nem történt meg a cégkapucím bejelentése a Rendelkezési Nyilvántartásba, adatmódosítás benyújtásával a bejelentés pótolható.

Kapcsolattartás

A Cégkapuhoz tartozó kapcsolattartási e-mail címet nem a cégkapumegbízotthoz tartozó blokkban, hanem külön kiemelt részben kell megadni.

A Cégkapu ügyintézés háttere

A gazdálkodó szervezetek és az adóhatóság közötti hivatalos kapcsolattartásnak 2019. január 1-jétől adóügyekben is a Cégkapun keresztül kell zajlania.  Ebből következik, hogy a magánszemély törvényes képviselő ügyfélkapuja/KÜNY tárhelye helyébe a gazdálkodó szervezet Cégkapuja lépett.

Ez akár könnyebbséget is jelenthet az érintetteknek, mert saját Cégkapu használata esetén nincs feltétlenül szükség az EGYKE adatlap (állandó meghatalmazás) benyújtására. A CÉGKAPU VÉLELEM alapján, az adózó nevében tett jognyilatkozatnak minősül az, ha bármely dokumentumot, nyilatkozatot a gazdálkodó szervezet Cégkapujáról küldenek be a NAV-hoz. 

Ez azt is jelenti, hogy ha valaki megnyitja a Cégkapun elhelyezett dokumentumot, azt a gazdálkodó szervezet szempontjából átvételre jogosult személynek kell tekinteni! A cégkapuhasználat beállítása a gazdálkodó kötelezettsége és felelőssége is egyben. A Cégkapu jogosultság leosztása, címkézése így kiemelt figyelmet kell, hogy kapjon az adózók részéről is.

Cégkapu használatának alapjairól és a külföldi ügyvezetők cégkapu regisztrációjáról az RSM Hungary korábbi blogjaiban olvashat.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-11-15 15:15:34
Tavasziné Kemencsik Gabriellát, a Tavaszi és Társa Kft. ügyvezetőjét, a salgótarjáni Tavaszi Cukrászda üzemeltetőjét országos Év Vállalkozója Díjjal ismerte el a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) 2025-ben.
2025-11-14 18:05:00
A díjat immár negyedik alkalommal adják át azoknak a referenseknek és vállalkozásoknak, akik munkájukkal túlmutatnak a jogszabályi kötelezettségeken, és aktívan hozzájárulnak a fogyasztóvédelmi szemlélet, valamint a fogyasztóbarát vállalati kultúra erősítéséhez.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Ha felhív bennünket egy kérdezőbiztos, már nem száz százalék, hogy élő személyhez van szerencsénk – még akkor sem, ha természetes hangon beszélget velünk –, hiszen megjelentek a mesterséges intelligenciával lebonyolított telefonos közvélemény-kutatások. A technológia hazai úttörője a Minerva Intézet, amelynek vezetője, Pohly Ferenc elárulta: bár csak nemrég jöttek létre, már több sikeres kutatás és rengeteg tapasztalat van a hátuk mögött. Az AI-kérdezőbiztos a valódi emberre megtévesztésig hasonló módon beszélget a résztvevőkkel, és a több ezredik hívásnál is tűpontosan, változatlan hangnemben hajtja végre az interjút. A módszer jelentősen alacsonyabb költséggel, mégis sok lehetőséggel és ugyanolyan pontossággal, hosszú távon pedig számos más alkalmazási lehetőséggel kecsegtet, a piackutatásoktól az időpont-egyeztetéseken át az egészségügyi előszűrő beszélgetésekig.
Tudatos otthonteremtési stratégia újabb állomásának tartja a jelentős kamatkedvezménnyel igényelhető Otthon Start bevezetését a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára. Panyi Miklós az „albérletből otthonba logika” mentén ajánlja a hitellehetőség kihasználását, és hangsúlyozza: olyan albérletárak alakultak ki, hogy a 3 százalékos kölcsön érdemi segítség, hiszen a fiatalok a lakhatás finanszírozása helyett ugyanannyiért, vagy kevesebbért kezdhetik el kifizetni a saját otthonukat. A politikus úgy látja, a program serkenti az új lakások építését is, ami közép-hosszútávon egyensúlyba hozhatja az ingatlanárak emelkedését.
2025. 10. 05., 22:05
epizód: 2025 / 20   |   hossz: 36:31
Az ingatlan.com mérései szerint az albérletszezon első hónapjában lassult a drágulás: országosan 1,1, Budapesten csak 0,7 százalékkal nőttek az árak, éves szinten pedig 7,5, illetve 7,2 százalékos az emelkedés. A kínálat négyéves csúcson van (több mint 18 ezer kiadó ingatlannal), ami egyre erősebb versenyhelyzetet teremt a bérbeadók között. A fővárosban több kerületben csökkentek az albérletárak, vidéken pedig stagnálás, kisebb visszaesés, illetve felzárkózás is tapasztalható. A portál vezető gazdasági szakértője, Balogh László ebben az epizódban elárulja, hogy ez a jelenség hogyan áll összefüggésben az Otthon Start programmal, és milyen tendenciák jellemzik az átalakuló albérletpiacot.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS