Áttörés jöhet a céges autóhasználatban

2021. 04. 23., 13:00

Az üzleti szereplők fele fontolgatja az autómegosztás igénybevételét vagy használ már most is ilyen mobilitási szolgáltatást – derül ki a SHARE NOW és a Wallis Motor közös kutatásából. A kis-, közepes- és nagyvállalatok hasonló mértékben érdeklődnek a lehetőség iránt, amelyet leginkább üzleti találkozókhoz és munkába járáshoz használnak. A nyitottságon meglepő módon az sem változtat, hogy az adott vállalkozás rendelkezik-e saját céges gépjárműflottával vagy sem.

A koronavírus-járvány gyökeresen változtatta meg az életünket, így mobilitási szokásainkat is átírta. Előtérbe kerültek az olyan rugalmas, egyéni és biztonságos közlekedési formák, amilyen a carsharing: a német Szövetségi Oktatási és Kutatási Minisztérium tavalyi tanulmánya szerint a pandémia első hullámát követően 45 százalékkal többen vettek igénybe autómegosztási szolgáltatásokat Európában, mint egy évvel korábban.

A gyalog is könnyen elérhető távolságban lévő személygépkocsikra építő, a nap 24 órájában elérhető, úgynevezett free-floating carsharing megoldásokat főként üzleti találkozók lebonyolításához és munkába járáshoz használják azok a magyarországi vállalatok, amelyek döntéshozóinak véleményét az idén márciusban szondázta meg a SHARE NOW és a Wallis Motor.

A gazdaság számos ágazatában aktív csaknem ötszáz válaszadó közül a legtöbben a szolgáltatószektorban (15 százalék) az építőiparban (13 százalék), illetőleg IT-területeken (10 százalék) tevékenykednek. Több mint harmaduk (37 százalék) nyilatkozott úgy, hogy a járvány érintette az alkalmazotti létszámot, és ez többségüknél (70 százalék) csökkent is. Az összes válaszadó vállalat 64 százaléka számolt be a home office megjelenéséről, sőt, 34 százalékuknál a kollégák több mint heti 3 napot töltenek otthoni munkavégzésben.

Utóbbival együtt sok munkaadónál alakult ki egyfajta hibrid munkavégzés. Ez feltehetően hozzájárult ahhoz, hogy a megkérdezettek 17 százaléka leginkább munkába járáshoz vett igénybe carsharing szolgáltatást, ennél többen (24 százalék) csak az üzleti találkozókat jelölték meg célként. Sokan mennek vidéki utakra ezekkel az autókkal (14 százalék) vagy végzik a mindennapos munkájukat (11 százalék).

„Örömteli fejlemény, hogy a válaszadók több mint 10 százaléka már munkavállalói juttatásként is tekint az autómegosztásra” – mondja Buday Bence, a SHARE NOW Magyarország ügyvezető igazgatója.

(Az Üzletem.hu korábbi interjúját Buday Bencével IDE KATTINTVA olvashatja.)

Ez a lehetőség a cégek számára könnyen adaptálható megoldással elérhető: a munkatárs nyilatkozik, hogy a rendelkezésre álló cafeteria-keretéből mekkora összegben szeretné igénybe venni a szolgáltatást, majd az igényelt és a munkaadó által jóváhagyott összeget szabadon levezethető kredit formájában kapja meg az alkalmazásban. Az autómegosztás ráadásul adómentesen illeszthető be a vállalati cafeteria-rendszerbe: akár hétvégi kirándulást terveznek, akár a tömegközlekedést szeretnék elkerülni, a carsharing kézenfekvő és kényelmes megoldás a munkavállalók számára.

A felmérésben megkérdezett cégek 51 százaléka már használja vagy a jövőben szeretné igénybe venni az autómegosztást, ami érdekes módon nincs összefüggésben azzal, hogy rendelkeznek-e vállalati gépjárműflottával. Szintén nem tapasztalható eltérés a szolgáltatás iránti nyitottságban a vállalatok méretéből adódóan, ahogyan az érzékelt és legtöbbre értékelt előnyökben sem.

Az üzleti célú felhasználók közel 20 százaléka a konstrukció egyszerűségét és rugalmasságát díjazza a leginkább, ezt követi a költséghatékonyság (16 százalék), majd az egyszerű elszámolhatóság (15 százalék), hiszen ezzel a megoldással a vállalati autóhasználat tipikusan fix költsége részben vagy egészben változó költséggé alakítható. Ugyanis, a SHARE NOW autók igénybevétele után kizárólag a tényleges használat alapján kell fizetni, legyen szó akár néhány perces városon belüli utakról vagy akár 30 napig tartó bérlésről.

A cafeteria-alapú lehetőség mellett a klasszikus céges felhasználáshoz a SHARE NOW közép- és nagyvállalatoknak kifejlesztett megoldásával üzleti fiókot hoz létre a partnercégeknek. Az utazások pontos, állandóan naprakész adatait (indulási és érkezési időpontok, költségek) illetően a vállalat saját adminisztrátori felületen, követhető módon kezelheti minden munkatárs közösségiautó-használatát. Ehhez havi elszámolású gyűjtőszámla és átlátható, egyedi vállalati kedvezményeket tartalmazó árazás társul: a partner csak annyit fizet, amennyit ténylegesen vezettek a munkavállalói, nincs külön felmerülő költség.

„Eljutottunk arra a pontra, amelyen a cégek már jól felfogott üzleti érdekből választják az autómegosztást. Ez a folyamat hasonlóan zajlott le pár évvel ezelőtt Nyugat-Európában, ahol immár komoly hagyománya van a vállalati célú felhasználásának” – vélekedik Buday Bence.

Szerinte az üzleti környezetbe ágyazott carsharing-gel a munkaadók dolgozóik egészségének megóvásáért is sokat tehetnek – nem véletlen, hogy a válaszadók jelentős része utalt rá, hogy a közeljövőben az eddigieknél is erőteljesebben mutatkozhat igény az autómegosztásra a vállalatuknál.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS