A Mazars szakértőinek összefoglalója.
Június 4-én két adótörvény került az Országgyűlés elé: a nemrégiben bejelentett gazdaságvédelmi akcióterv elemeit tartalmazó csomag (T/6351 számú javaslat) mellett különálló javaslatban kaptak helyet a DAC6, az ATAD és ÁFA irányelv kapcsán szükséges uniós jogharmonizációs módosítások (T/6349).
Érkezik a négygyermekes anyák adómentessége, megszűnik a társasági adó és innovációs járulék feltöltés, csökken a szálláshely szolgáltatás áfája, bővül a fejlesztési adókedvezményre jogosultak köre. Az egyszerűsítés jegyében megszűnik az EVA, és csökkenek a helyi adóval kapcsolatos adminisztratív teendők. Az alábbiakban kiemeljük a legfontosabb új vagy megváltozott szabályokat, amelyek közül számos újdonság már idén – a kihirdetést követően – életbe lép, olvasható a Mazars friss adóhírlevelében.
I. SZEMÉLYI JÖVEDELEMADÓ, JÁRULÉKOK
Bevezetésre kerül a négy vagy több – saját vagy örökbefogadott – gyermeket nevelő anyák élethosszig tartó adómentessége. Az érintettek a kedvezményt 2019. december 31-ét követően munkával szerzett jövedelmeik tekintetében vehetik igénybe. A kedvezmény akkor érvényesíthető, ha a jogosult adóbevallásához nyilatkozatot tesz, melyben feltünteti a gyermekek nevét, adóazonosító jelét, a jogosultsági időszakot és a kedvezményre jogosító jövedelem összegét. A kedvezmény évközi érvényesítésére is van lehetőség, azonban a kedvezmény alapját képező jövedelem más kedvezménnyel nem csökkenthető.
A tervezet bevezeti a magánalapítvány fogalmát. Az alapítványtól származó bevétel adókötelezettségének jogcímét és a jövedelem összegét a tevékenységre, átruházásra, szolgáltatásnyújtásra irányadó rendelkezések szerint kell megállapítani, amennyiben a kedvezményezett magánszemély e jogállását valamely tevékenység, dolog átruházása vagy szolgáltatás nyújtása ellenértékeként szerezte. Ha a bevétel adókötelezettségének jogcímét nem lehet megállapítani, a magánalapítványtól származó bevétel egésze egyéb jövedelemként adóköteles. Az adómentes elemek köre is bővül. A tervezet szerint adómentessé válik: ·
Az egészségügyi szolgáltatási járulék összege 2020. január 1-jétől havi 7500 (napi 250) forintról havi 7710 (napi 257) forintra változik.
II.TÁRSASÁGI ADÓ
CSOPORTOS TÁRSASÁGI ADÓALANYISÁG
ADÓKEDVEZMÉNYEK
AZ ADÓELŐLEG-FELTÖLTÉS MEGSZŰNÉSE
ATAD, ATAD2 IRÁNYELV ÁTÜLTETÉSÉNEK KÖVETKEZŐ ÜTEMÉHEZ TARTOZÓ JOGSZABÁLYMÓDOSÍTÁSOK
EGYÉB VÁLTOZÁSOK
III. KISVÁLLALATI ADÓ, KIVA
Mivel a kisvállalati adó kiváltja a szociális hozzájárulási adót, így a szociális hozzájárulási adó kulcsának csökkentésével összhangban indokolt a kisvállalati adókulcs csökkentése. Ezért az adó- és adóelőleg mértéke 13 százalékról 12 százalékra csökken 2020. január 1-jétől.
IV. ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ
BEHAJTHATATLAN KÖVETELÉS
Fontos és jó hír a vállalkozásoknak, hogy 2020. január 1-jétől a Javaslat szerint lehetőség nyílik önellenőrzés keretében csökkenteni behajthatatlan követelésekhez kapcsolódó áfa alapját. Amellett, hogy az adózónak a rendeltetésszerű joggyakorlás elvének megfelelően kell eljárni, az adóalap csökkentésnek további feltételei is vannak, mind a behajthatatlan követelés körülményeit tekintve, mind pedig a partner felé történő, meghatározott adattartalmú értesítést illetően. További jó hír, hogy a behajthatatlan követelés jogcímen történő adóalap csökkentés a 2015. december 31. után teljesített ügyletek esetében lenne alkalmazható, így már múltban keletkezett, és már behajthatatlanná vált követelésekre is érvényesíthető lenne.
VEVŐI KÉSZLET
Az Európai Unióban a vevői készletekhez kapcsolódó termékmozgások esetében eltérő volt a tagországok között a szabályozás és a kapcsolódó bevallási gyakorlat. A vevői készlet szabályok 2020. január 1-jétől azonban egységesítésre kerültek, és közös feltétel illetve szabályrendszer került kialakításra.
A vevői készlethez kapcsolódó egyszerűsítési szabály – azaz hogy a terméket tagországok között átmozgató társaság mentesül a regisztrációs és bevallási kötelezettség alól – mind a vevői készlet céljából másik tagországba, mind pedig a vevői készlet céljából Magyarországra történő szállítások esetén a következő feltételek együttes fennállása esetén lesz alkalmazható:
Ha a feltételek nem teljesülnek, a vevői készlet egyszerűsítés lehetősége megszűnik, így azonnali bevallási, és adóregisztrációs kötelezettségek keletkezhetnek.
LÁNCÉRTÉKESÍTÉS
A láncértékesítések esetében kiemelten fontos annak beazonosítása, hogy az értékesítési láncban mely szereplő végzi a fuvarozást, hiszen ez határozza meg, hogy melyik ügyletet tekinthetjük adómentesnek. A láncban bármely köztes szereplő fuvarozása, fuvarszervezése esetén továbbra megmaradna az a törvényi feltételezés, hogy az ilyen fuvarszervező beszerzőként vesz részt a láncolatban. Ugyanakkor, fontos változást jelent, hogy a törvényi vélelem megdöntését már nem szükséges bizonyítani, hanem elegendő lehet, ha a köztes szereplő, a fuvarszervező közölné a részére terméket értékesítő társasággal a termékek feladásának országa szerinti adószámát, így automatikusan feladóként fuvarozhatna a feladás országából kiindulva.
KÖZÖSSÉGEN BELÜLI ÉRTÉKESÍTÉS
A Közösségen belüli értékesítés során az adómentesség alkalmazásának további feltétele lesz, hogy a terméket értékesítő rendelkezzen a másik tagállamban lévő vevő Közösségi adószámával, és az értékesítést megfelelően fel is tüntesse az összesítő nyilatkozatban. Tehát az adómentesség nem lesz alkalmazható hibás, vagy hiányos összesítő nyilatkozat esetén, kivéve, ha az adózó igazolja, hogy a hiba, vagy hiányosság a társaság jóhiszemű eljárása mellett következett be.
IMPORTHOZ KAPCSOLÓDÓ SZOLGÁLTATÁSOK
A Javaslat kihirdetését követő 31. naptól kezdve az exporthoz hasonlóan az importhoz kapcsolódó szolgáltatások esetében is kizárólag az a szolgáltatás maradna adómentes, amelyet közvetlenül az importáló részére nyújtanának.
KÜLÖNÖS ADÓVISSZATÉRÍTÉS AZ ADÓSEMLEGESSÉG ELVE ALAPJÁN
Abban az esetben, ha egy társaságra tévesen hárítottak át áfát, de annak összege megfizetésre került a partner részére, és a társaság mindent megtett, hogy a partnertől visszaszerezze a tévesen megfizetett áfát, a Javaslat szerint lehetőség lenne egy külön eljárásban történő adóvisszatérítésre.
ADÓKULCS CSÖKKENTÉS A KERESKEDELMI SZÁLLÁSHELY-SZOLGÁLTATÁSOK ESETÉN
A Javaslat szerint 2020. január 1-jétől a kereskedelmi szálláshely-szolgáltatás áfa kulcsa a korábbi 18%-ról 5%-ra csökkenne. Ezzel egy időben – az étkezőhelyi vendéglátásnál megismert módon – turizmusfejlesztési hozzájárulás-kötelessé válna a kereskedelmi szálláshely-szolgáltatás is (a hozzájárulás mértéke 4%).
V. EGYSZERŰSÍTETT VÁLLALKOZÓI ADÓ
Az egyszerűsített vállalkozói adónem megszűnik 2020. január 1-jétől, tekintettel arra, hogy ezen adónem versenyképessége az elmúlt években jelentősen romlott, és alanyainak létszáma is folyamatosan csökkent.
VI. INNOVÁCIÓS JÁRULÉK
A társasági adóhoz, valamint az energiaellátok jövedelemadójához hasonlóan az innovációs járulék tekintetében is megszűnik az adóelőleg-kiegészítési kötelezettség.
VII. HELYI ADÓTÖRVÉNY
A társasági adó, és az innovációs járulék adóelőleg kiegészítési kötelezettségének eltörlése - az önkormányzatok likviditásának megőrzése érdekében – nem érinti a helyi iparűzési adónemet, ebben az adónemben továbbra is szükséges a várható éves adó összegére való feltöltés, és annak bevallása.
2020-tól a NAV-on keresztül történő adóbevallás benyújtására csak akkor lesz mód, ha a bevallás nem tartalmaz hibát, vagyis az ÁNYK által jelzett hibákat az önkormányzathoz történő továbbítás érdekében mindeképpen szükséges lesz javítani.
Adminisztrációs könnyítést jelent, hogy az egyablakos rendszer kiterjesztésre kerül önkormányzati adóhatóságot érintő bejelentkezési, illetve változásbejelentési kötelezettségekre is. Ez alapján, várhatóan már 2019. július 1-jétől, az állami adóhatóság az egyes önkormányzatokat érintő adatok továbbítását is teljesíteni fogja, továbbá lehetőség lesz az iparűzési adóügyben eljáró képviselő NAV-on keresztüli bejelentésére is.
VIII. PÉNZÜGYI TRANZAKCIÓS ILLETÉK
Várhatóan már idén - a kihirdetést követően – értékhatár nélkül mentesülnek a pénzügyi tranzakciós illeték alól a kincstár által vezetett számlára postai úton történő, magánszemély által teljesített befizetések, továbbá 20 ezer forintos értékhatárig az egyéb postai befizetések. 2020-tól a postai csekkes befizetésekre bevezetésre kerül egy 6 ezer forintos illetékmaximum.
IX. REKLÁMADÓ
A kormány az Európai Bizottság határozata elleni jogorvoslati eljárásban várható döntés megszületéséig felfüggesztette a reklámadó hatályos, lineáris adómértéket. Ennek értelmében 2019 július 1. és 2022. december 31. közötti időszakra a reklámadó mértéke – átementileg - 0%-ra csökken, mind a közzétevő, mind a megrendelő esetében. A 0%-os adómérték az adóévi adóalap időarányos részére, vagy – az adózó döntése alapján – a könyvviteli zárlat alapján megállapított első féléves adóalap-rész és a teljes adóalap különbözetére vonatkozik. 2019. július 1-jét magában foglaló adóév adóelőlegének csak a felét kell megfizetni. Az adócsomag továbbá kimondja, hogy nem áll fenn a 2019. július 1. és 2022. december 31. közötti időszakban adóelőleg-kiegészítési kötelezettség.
X. JÖVEDÉKI ADÓ
A dohánytermékekre jelenleg Magyarországon alkalmazott jövedéki adómérték nem éri el az Európai Unió által előírt minimumértéket. A Javaslat három ütemben (2020. január 1., 2020. július 1., és 2021. január 1.) emelné a dohánytermékek jövedéki adóját, hogy annak hazai mértéke elérje az előírt uniós minimumot.
XI. EKAER
A jelenleg hatályos szabályok szerint a lezárt vagy időtúllépés miatt inaktívvá váló EKAER számok tartalma utólag nem módosítható. A tervezet lehetőség nyílik az EKAER online felületén megadott egyes adatok utólagos módosítására. A módosítás elektronikus úton, a lezárást követő 3 munkanapon belül pótlékfizetés mellett tehető majd.
XII. ÚJ ADATSZOLGÁLTATÁSI KÖTELEZETTSÉG AZ ADÓTANÁCSADÓK SZÁMÁRA (AKTV)
2020 júliusától az adótanácsadóknak – illetve egyes esetekben maguknak az adózóknak – elektronikus úton adatot kell szolgáltatniuk az adóhatóság részére a határon átnyúló agresszív adótervezési konstrukciókról. A bejelentendő adatok tartalmazzák az érintett felek nevét és azonosító adatait, az agresszív adótervezést megtestesítő ún. specifikus ismertetőjegyek leírását, a konstrukció rövid leírását és értékét, végrehajtásának dátumát, illetve a konstrukcióval érintett országok nevét. A jogszabály visszamenőleges hatályú lesz abból a szempontból, hogy már a 2018. június 25-e és 2020. július 1. között megvalósult konstrukciókról is jelentést kell tenni 2020. augusztus 31-i határidővel. A 2020. július 1. után megvalósult adótervezési struktúrák esetén az érintetteknek a megvalósítástól számított 30 napjuk lesz az adatszolgáltatás teljesítésére.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.