A változásbejelentés olyan banánhéj, amelyen sok cég elcsúszik, pedig viszonylag kevés kapacitást köt le és olyan kérdéseket is felvethet, amelyek a teljes adózási folyamatot érintik – hívja fel a figyelmet a K-X Consulting.
Az adminisztrációs feladatok tömegében gyakran elsikkad a cégadatváltozások adóhatósági bejelentése. A vállalkozások figyelmét általában lekötik a „lényegi” adóügyek, a bevallások, amelyekhez képest a változásbejelentés kevésbé fontos, pusztán adminisztratív jellegű feladatnak tűnik. Sokan gondolják, hogy a Cégbíróság elvégzi helyettük a feladatot, és hivatalból értesíti a NAV-ot a változásokról. Aki erre hagyatkozik, hibát követ el és mulasztási bírságot kockáztat, sok olyan adat van ugyanis, amely a cégbírósági nyilvántartásban nem szerepel, de amelyről az adóhatóság megköveteli a naprakész információkat.
A változásbejelentés olyan banánhéj, amelyen sok cég elcsúszik, pedig elvégzése viszonylag kevés kapacitást köt le. Ez az egyszerű feladat ráadásul olyan kérdéseket is felvethet, amelyek a teljes adózási folyamatot érintik – hívja fel a figyelmet Nyári Zsolt, a K-X Consulting Kft. ügyvezetője és okleveles adószakértője.
Ha egy Magyarországon bejegyzett gazdasági társaságnak olyan cég- vagy törzsadata változik meg, amely érintheti a társaság adókötelezettségét és amelyről a Cégbíróság az adóhatóságot nem köteles értesíteni, akkor ezt a társaságnak – főszabály szerint a változás bekövetkezésétől számított 15 napon belül, az előírt nyomtatványon – közvetlenül az állami adóhatóságnál, illetve az önkormányzati adóhatóságnál be kell jelentenie. A NAV a székhely szerint illetékes helyi önkormányzat felé ma már továbbítja ugyan az adatokat, de a telephelyek esetében csak akkor tájékoztatja az illetékes helyi önkormányzatot, ha a helyi iparűzési adó státuszát az állami adóhatósághoz bejelentették. Figyelembe kell venni azt is, hogy a hivatalok közötti információáramlás egyelőre nem teljesen zökkenőmentes és nem is terjed ki minden adatra. Mindezek miatt az önkormányzatok továbbra is azt javasolják, hogy a társaságok náluk is jelentsék be az adatváltozásokat – de legalábbis ellenőrizzék, hogy a változások megjelentek-e az önkormányzati nyilvántartásban.
Mely adatcsoportokra fordítsunk kitüntetett figyelmet? Ilyen az iratőrzés helye, illetve az elektronikus iratőrzésre történő részleges vagy teljes átállás ténye. Ezzel kapcsolatban azt is érdemes átgondolni, hogy a társaság helyesen tárolja-e az elektronikus számlákat és bizonylatokat, eleget tesz-e az archiválási rendelet előírásainak. Bejelentésköteles a külföldi bankszámlanyitás vagy megszüntetés is, a változás tényén túl ilyenkor természetesen a bankszámla-információkat is meg kell adni. Fontos csoportot képeznek a kapcsolt vállalkozások adatai is. Ha a társaság kapcsoltsági hálója megváltozott vagy változóban van, a bejelentésen túl ajánlott áttekinteni a transzferárazási kötelezettségeket is. Értesíteni kell az adóhatóságot akkor is, ha a társaság székhelyszolgáltatást vesz igénybe, valamint akkor, ha a tényleges üzletvezetés külföldre költözik.
A késedelmes vagy elmulasztott adatbejelentés mulasztási bírságot von maga után, ez a kockázat azonban könnyen megszüntethető. Igyekezzünk a változásbejelentést rutinszerű feladattá tenni, és időről időre ellenőrizzük, hogy mind a központi, mind a helyi adóhatóság a legfrissebb adatainkat tartja-e nyilván. Ha a változásbejelentés „házon belüli” feladat, akkor a változások nyomon követésére és bejelentésére jelöljünk ki egy kollégát – vagy mindezt kössük egy feladatkörhöz –, a munkát pedig segítsük a rendszeresen használt feladatlistákon, a különböző naptárakban vagy applikációkban elhelyezett emlékeztetőkkel. Természetesen az is megoldás, ha a változásbejelentéseket külső szolgáltatóra – például az adótanácsadóra vagy a könyvelőre – bízzuk, de ekkor sem feledkezhetünk meg arról, hogy a szolgáltató számára általában a társaságnak kell jelzést és tájékoztatást adnia.
Az ivóvízkincset kímélő és alacsony energiafelhasználású üzemmel bővül Szolnok több mint hét évtizede fejlődő vegyipari ökoszisztémája az elektrolitgyártás vezetői közé tartozó KunlunChem százmillió eurót meghaladó befektetésével.
A kormány felmentést kért a Paks II. beruházás számára az előző amerikai adminisztráció által „politikai bosszúból” meghozott szankciók alól, amelyek nehezítik a beruházás előrehaladását – tájékoztatott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.