Adatváltozások bejelentése: nem csak a mulasztási bírság elkerülése a tét

2022. 04. 07., 09:15

A változásbejelentés olyan banánhéj, amelyen sok cég elcsúszik, pedig viszonylag kevés kapacitást köt le és olyan kérdéseket is felvethet, amelyek a teljes adózási folyamatot érintik – hívja fel a figyelmet a K-X Consulting.

Az adminisztrációs feladatok tömegében gyakran elsikkad a cégadatváltozások adóhatósági bejelentése. A vállalkozások figyelmét általában lekötik a „lényegi” adóügyek, a bevallások, amelyekhez képest a változásbejelentés kevésbé fontos, pusztán adminisztratív jellegű feladatnak tűnik. Sokan gondolják, hogy a Cégbíróság elvégzi helyettük a feladatot, és hivatalból értesíti a NAV-ot a változásokról. Aki erre hagyatkozik, hibát követ el és mulasztási bírságot kockáztat, sok olyan adat van ugyanis, amely a cégbírósági nyilvántartásban nem szerepel, de amelyről az adóhatóság megköveteli a naprakész információkat.

A változásbejelentés olyan banánhéj, amelyen sok cég elcsúszik, pedig elvégzése viszonylag kevés kapacitást köt le. Ez az egyszerű feladat ráadásul olyan kérdéseket is felvethet, amelyek a teljes adózási folyamatot érintik – hívja fel a figyelmet Nyári Zsolt, a K-X Consulting Kft. ügyvezetője és okleveles adószakértője.

Ha egy Magyarországon bejegyzett gazdasági társaságnak olyan cég- vagy törzsadata változik meg, amely érintheti a társaság adókötelezettségét és amelyről a Cégbíróság az adóhatóságot nem köteles értesíteni, akkor ezt a társaságnak – főszabály szerint a változás bekövetkezésétől számított 15 napon belül, az előírt nyomtatványon – közvetlenül az állami adóhatóságnál, illetve az önkormányzati adóhatóságnál be kell jelentenie. A NAV a székhely szerint illetékes helyi önkormányzat felé ma már továbbítja ugyan az adatokat, de a telephelyek esetében csak akkor tájékoztatja az illetékes helyi önkormányzatot, ha a helyi iparűzési adó státuszát az állami adóhatósághoz bejelentették. Figyelembe kell venni azt is, hogy a hivatalok közötti információáramlás egyelőre nem teljesen zökkenőmentes és nem is terjed ki minden adatra. Mindezek miatt az önkormányzatok továbbra is azt javasolják, hogy a társaságok náluk is jelentsék be az adatváltozásokat – de legalábbis ellenőrizzék, hogy a változások megjelentek-e az önkormányzati nyilvántartásban.

Mely adatcsoportokra fordítsunk kitüntetett figyelmet? Ilyen az iratőrzés helye, illetve az elektronikus iratőrzésre történő részleges vagy teljes átállás ténye. Ezzel kapcsolatban azt is érdemes átgondolni, hogy a társaság helyesen tárolja-e az elektronikus számlákat és bizonylatokat, eleget tesz-e az archiválási rendelet előírásainak. Bejelentésköteles a külföldi bankszámlanyitás vagy megszüntetés is, a változás tényén túl ilyenkor természetesen a bankszámla-információkat is meg kell adni. Fontos csoportot képeznek a kapcsolt vállalkozások adatai is. Ha a társaság kapcsoltsági hálója megváltozott vagy változóban van, a bejelentésen túl ajánlott áttekinteni a transzferárazási kötelezettségeket is. Értesíteni kell az adóhatóságot akkor is, ha a társaság székhelyszolgáltatást vesz igénybe, valamint akkor, ha a tényleges üzletvezetés külföldre költözik.

A késedelmes vagy elmulasztott adatbejelentés mulasztási bírságot von maga után, ez a kockázat azonban könnyen megszüntethető. Igyekezzünk a változásbejelentést rutinszerű feladattá tenni, és időről időre ellenőrizzük, hogy mind a központi, mind a helyi adóhatóság a legfrissebb adatainkat tartja-e nyilván. Ha a változásbejelentés „házon belüli” feladat, akkor a változások nyomon követésére és bejelentésére jelöljünk ki egy kollégát – vagy mindezt kössük egy feladatkörhöz –, a munkát pedig segítsük a rendszeresen használt feladatlistákon, a különböző naptárakban vagy applikációkban elhelyezett emlékeztetőkkel. Természetesen az is megoldás, ha a változásbejelentéseket külső szolgáltatóra – például az adótanácsadóra vagy a könyvelőre – bízzuk, de ekkor sem feledkezhetünk meg arról, hogy a szolgáltató számára általában a társaságnak kell jelzést és tájékoztatást adnia.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 03. 18., 22:15
A Demján Sándor Program összes támogatási eleme elindult, a 8+1 akciópont azt szolgálja, hogy direkt vagy indirekt módon segítsük a kis- és középvállalkozásokat– mondta Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium kis- és középvállalkozások fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkára.
2025. 03. 18., 15:15
A K&H nagyvállalati növekedési index 2024. IV. negyedévi adatai alapján a nagyvállalatok közel 80 százaléka úgy számol, hogy meg tudja tartani dolgozóit a következő 12 hónapban, minden tízedik vállalatnál csökkenő létszámmal terveznek. A 10 milliárd forintos árbevételt meghaladó cégeknél a legpesszimistábbak, körükben a 15 százalékpontot is eléri a leépítéssel kalkulálók aránya.
2025-03-17 18:10:00
Az építőanyagok és kivitelezői kapacitások elérhetősége, a kiaknázható támogatási források, a kedvezményes finanszírozási lehetőségek és a várható ártrendek alapján a piacon most van a legjobb pillanat az építkezésre, felújításra az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége szerint.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS