Az olimpiákról sem hiányozhat a mesterséges intelligencia

2023. 07. 10., 18:11

Akár a frontvonalról, a sportolók edzők és sportbírók, akár az oldalvonalról, a hírközvetítés, a reklámok és sportrajongók szemszögéből nézzük, a mesterséges intelligencia jelenléte a 2020-as olimpiai játékokon örökre megváltoztatta a versenyeken való részvétel, a versenyek megtekintésének, szervezésének és üzleti hasznosításának módjait. A Deloitte kutatása szerint a sportelemzés piaca 2023-ban várhatóan eléri a közel 4 milliárd dollárt, ahogy a sportolók teljesítményének növelése és a nézőkkel való kapcsolattartás érdekében az adatokat hasznosítják az érdekeltek.

Amikor a 2020-as nyári olimpiai játékok a Covid-19 pandémia miatt a tervezettnél egy évvel később Tokióba érkezett, 200 nemzet több mint 11 ezer sportolója 42 színhelyen, 41 sportágban mérte össze erejét. A halasztás és a járványelőírások korlátozásai miatti nézőhiány eredményeképpen a tokiói olimpiát a korábbi játékoktól megkülönböztette az AI-technológiák, robotok, viselhető érzékelők és a gépi tanulás széles körű alkalmazása, valamint a közhasznú elemzésre és feldolgozásra rendelkezésre álló adatok puszta mennyisége is.

Jól mutatja ezt a változást, hogy a tokiói olimpia dalát mesterséges intelligencia segítségével szerezték, miközben, az olimpiai stadion fölé elhelyezett komplex geometrikus formákhoz a nyitó ünnepségen 1800 darab LED-del és valós idejű kinematikus GPS-szel felszerelt drónt használtak. A mesterséges intelligencia számos módon volt jelen az olimpiai játékok pályáin, standjain és a színfalak mögött, négy fő hatásterületete a versenyek, nézők, szervezés és üzleti hasznosítás területén nyilvánult meg.

AI a versenyben: a teljesítmény támogatása

Az olyan viselhető eszközök, mint az intelligens talpbetétek és szenzorok, valamint a beépített chipekkel ellátott felszerelések nyomon tudják követni a játékosok adatait az edzések és mérkőzések során, segítve az edzői stábot a következő játékról meghozandó döntésekben vagy a másik csapat játékának előrejelzésében. Az eszközökkel többek között a pulzusszám, a tüdőkapacitás és a mozgás mérését végzik, így személyre szabott megoldásokat tudnak javasolni edzésre, a pihenésre és a táplálkozásra is. Az AI-technológiák formálják azokat a módszereket is, amelyekkel a sportorvosok és a gyógytornászok a sérülések megelőzésén és a játékosok gyorsabb gyógyulásán dolgoznak: lehetővé válik pl. a sportolók fizikai tesztelése a fáradtság vagy a stressz okozta sérülések korai jeleinek felismerésére.

„Kérdés, hogy az AI-technológia tisztességtelen előnyhöz juttatja-e azokat az országokat, amelyek elég gazdagok ahhoz, hogy megengedhessék maguknak, és végül olyan egyenlőtlenségekhez vezet-e, amelyek kiszorítják a fejlődő országokat? Az olimpiák szervezőinek keretet kell találniuk a technológia szabályozására, ahogyan azt a teljesítményfokozó szteroidok esetében is tették. A mesterséges intelligenciának megbízhatónak és fairnek kell lennie mind a sportolók, mind pedig a szurkolók szemszögéből nézve” – mondta Hosszu Gábor, a Deloitte Technológiai, Média és Telekommunikáció tanácsadás üzletágának igazgatója.

AI a lenyűgöző nézői élményért

A 3D Athlete Tracking (3DAT) nevű új technológia az amerikai atlétikai versenyeken debütált, mesterséges intelligenciával és számítógépes látással ellátott kamerákat használ, melynek segítségével a nézőknek szinte valós idejű adatokat mutat a verseny közben. Biomechanikai elemzést nyújt a sportolók sebességéről, arról, hogy ki van az élen, és a megtett/fennmaradó távolságról. Mindezek a verseny közben és a visszajátszások során is megjelennek a képernyőn. A 2028-as Los Angeles-i játékokra tervezve a fejlesztők az időméréssel, a pontozással, a mozgásérzékelőkkel és a helymeghatározó rendszerekkel kapcsolatos további innovációkat fejlesztenek.

AI a szervezésben: támogatás a színfalak mögött

A sportolókat, a személyzetet, az edzőket és a közvetítőket Tokióba érkezésükkor a repülőtéren mesterséges intelligencia által vezérelt robotok fogadták, segítettek a csomagokkal, a fordításban, és útbaigazítással. A helyszínekre AI-vezérelt önvezető járművek szállították a sportolókat és hivatalos személyeket, és a nagy versenyhelyszíneken a felszereléseknek a sportolókhoz való eljuttatására is bevetették ezeket. A helyszínekre és a szálláshelyekre belépő sportolók, önkéntesek, média dolgozók és személyzet arcfelismerését is AI-technológia végezte, ezzel növelve a biztonságot, és csökkentve a hosszú, személyazonosításra váró sorok kialakulását. A tömeg kezelése és az intelligens jegyértékesítés valószínűleg mindennapossá válik a sportlétesítményekben a jövőben.

AI az üzleti hasznosításban: a reklámbevételek maximalizálása

A tokiói olimpia nézettségének növelésére is használtak AI-eszközöket, a reklámhelyek pedig elég busás áron, több mint 1,2 milliárd dollárért keltek el. Az NBC Universal a hirdetőket abban is támogatta, hogy célzott üzeneteiket a lehető legnagyobb hatás elérése érdekében küldjék ki: az NBC reklámkutatói gépi tanulást alkalmaztak a 2018 és 2016 során sugárzott 671 reklám archívumára, így határozták meg, mely kreatív elemek kulcsfontosságúak. A természetes nyelvi feldolgozó eszközök beszéd- és szövegfelismerést használtak arra, hogy a közönség hangulatáról információt gyűjtsenek, majd a gépi és mélytanulási rendszerek feldolgozták ezeket az információkat, előrejelzési modelleket hoztak létre belőlük, és automatizálták a nézői élménnyel és műsorszórással kapcsolatos folyamatokat.

Azok a sportrajongók, akik élőben követik az olimpiát és más nagy sporteseményt, mindazt a kényelmi és biztonsági funkciót élvezhetik majd, amit az új technológia nyújt: ilyenek a digitális pénztárcák, érintkezésmentes ételrendelési és -átvételi lehetőségek, utazás, arcfelismeréses beléptetés. A tévén, okoseszközön keresztül kapott összes AI-alapú statisztika és analitika, okoskamera rendszerek pedig a közvetítéseket teszik egyre izgalmasabb, testközeli élménnyé. Ezeknek a mesterséges intelligencia által lehetővé tett képességeknek a segítségével emlékezetesebb sporteseményben vehetnek részt a szurkolók is” – tette hozzá Gercsák Csilla, a Deloitte Technológiai, Média és Telekommunikáció tanácsadás üzletágának menedzsere.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS